Drogi wojewódzkie w przebudowie. Nareszcie!

Dyrekcja Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Kielcach prowadzi kompleksową przebudowę dróg wojewódzkich na terenie powiatu ostrowieckiego.
Chciałoby się rzec: nareszcie. W budowie są drogi wojewódzkie: z Ostrowca Świętokrzyskiego przez Bałtów do granicy w województwem mazowieckim, z Ćmielowa w stronę Ożarowa oraz fragment ul. Traugutta w Ostrowcu Świętokrzyskim. W kolejce czeka reszta drogi przez miasto ? od ul. Żabiej do ul. Jana Pawła II. Wszystkie są niezwykle potrzebne. O ich przebudowę całymi latami zabiegały: władze powiatu, miasta Ostrowca Świętokrzyskiego, gminy Bodzechów, Bałtów i Ćmielów.
rozek-Za nami procedury przetargowe na rozbudowę drogi nr 754 od alei Jana Pawła II do Bałtowa, Czekarzewic i granicy z województwem mazowieckim -mówi zastępca dyrektora ds. realizacji i przygotowania inwestycji w Świętokrzyskiej Dyrekcji Dróg Wojewódzkich w Kielcach, inż. Karol Rożek. Docelowo będzie to droga klasy G o szerokości 7 metrów z wydzielonymi pasami ruchu, ze ścieżką rowerową od alei Jana Pawła II do Krzemionek Opatowskich. W rejonie rezerwatu powstanie parking samochodowy. W każdej miejscowości na trasie zostaną wybudowane ciągi piesze. Na całym odcinku drogi zostaną skorygowane łuki, co poprawi bezpieczeństwo, a także wybudowane zatoki autobusowe. Przebudowana zostanie infrastruktura wielu skrzyżowań, co oznacza zlikwidowanie tzw. kolizji. Wybudowane zostanie oświetlenie drogi. Co ważne, na odcinku od alei Jana Pawła II do ul. Samsonowicza w Ostrowcu Świętokrzyskim zbudowany zostanie trzeci pas ruchu, który ułatwi skręcanie w lewo oraz zjazd na posesje.
-Czy droga z Ostrowca Świętokrzyskiego biegnąca przecz Bałtów i Czekarzewice do granic województwa, będzie budowana w jednym, czy też w kilku etapach?
-Zacznę od tego, że wykonawcą tej inwestycji jest firma Skanska. Droga ta będzie budowana w systemie ?Zaprojektuj i zbuduj?. Cały projekt drogi, a więc od alei Jana Pawła II do granicy województwa, jest w jednym przetargu, przy czym został podzielony na trzy części. Pierwsza część obejmuje budowę nowej drogi w granicach Ostrowca Świętokrzyskiego, tj. od alei Jana Pawła II do ul. Samsonowicza (trzy pasy), druga ? od ul. Samsonowicza do Okołu, a trzecia ? od Okołu do granicy z województwem mazowieckim. Zakres robót jest bardzo duży. Przy robotach ziemnych będą uczestniczyli archeolodzy. Wartość całkowita przekracza 100 mln zł, natomiast wartość samych robót 96 mln zł. Zakończenie prac przewidujemy w sierpniu 2018 r. Na czas budowy przewidziane są objazdy.
-W przebudowie jest też droga nr 755 wraz z obwodnicą Ćmielowa. Czy będzie to droga w takich samych parametrach, jak ta do Bałtowa?
-Oczywiście. Obwodnica Ćmielowa klasy G o szerokości 7 metrów z wydzielonymi relacjami skrętnymi oraz ciągami pieszo -rowerowymi i zatokami autobusowymi, pobiegnie nowym śladem o długości blisko 5 km. Z Ostrowca Świętokrzyskiego do Ożarowa będzie można przejechać rowerem bez konieczności wjeżdżania w pas drogi przeznaczonej dla pojazdów mechanicznych. Rzecz jasna, z wyjątkiem przejazdu kolejowego w Drygulcu. Wartość całkowita tej inwestycji, a więc łącznie z wykupem terenów pod nową drogę, może przekroczyć 50 mln zł. W tym roku powinny rozpocząć się roboty ziemne. Zakończenie robót planujemy do końca 2018 r. W planie jest także remont drogi przebiegającej przez Ćmielów (od Rynku w kierunku na Ożarów) o długości ok. 1,2 km. Roboty zakończą się wraz z końcem listopada 2016 r. Docelowo będzie to droga powiatowa. Ruch zasadniczy przejdzie na obwodnicę.
-Kiedy zakończą się roboty na ul. Traugutta w Ostrowcu Świętokrzyskim?
-Ta przebudowa była długo przez nas oczekiwana. Główną przeszkodą w jej realizacji był fatalny stan kanalizacji deszczowej pod tą ulicą. Jak się okazało, była ona silnie zanieczyszczona, ale obecnie jest już drożna. Wzmocniona została konstrukcja drogi. Przebudowaliśmy chodniki oraz nawierzchnię jezdni. Prace powinny się zakończyć w pierwszych tygodniach listopada 2016 r.
-Na koniec to, co najważniejsze, a mianowicie odcinek ostrowiecki drogi wojewódzkiej. Co i kiedy będzie budowane?
-Mówimy tu o perspektywie finansowania, objętej RPOWŚ na  lata 2014 -2020. W zasadzie dysponujemy już dokumentacją niezbędną do ubiegania się o wydanie Zezwolenia Na Realizację Inwestycji Drogowej, choć wciąż jeszcze trwają pewne procedury związane z pozyskiwaniem działek pod nową drogę. Decyzję ZRID powinniśmy otrzymać na początku 2017 r. Potem po zabezpieczeniu naszego wkładu w tę inwestycję, ogłosimy przetarg na wyłonienie wykonawcy. Dokładnych terminów nie chcę w dniu dzisiejszym podawać. Powiem tylko, że planujemy gruntowną przebudowę drogi wojewódzkiej na odcinku od ul. Żabiej do alei Jana Pawła II. Powstanie nowy pas drogi od planowanego ronda przy ul. Okólnej do ronda na wysokości budynku Urzędu Miasta, które wreszcie stanie się prawdziwym rondem. Aleja 3 Maja pozostanie ulicą jednojezdniową z wydzielonymi pasami ruchu. Na skrzyżowaniu alei 3 Maja oraz ul. Kilińskiego zamontowana będzie sygnalizacja świetlna. Od ul. Kilińskiego w kierunku ronda przy ul. Żabiej pobiegną trzy pasy ruchu, a sam most wyburzony i zbudowany od nowa.
-Dziękuję za rozmowę.
W. Rogala

p1180752 p1180753 p1180754 p1180755

Print Friendly, PDF & Email

2 thoughts on “Drogi wojewódzkie w przebudowie. Nareszcie!

  • 09/11/2016 at 14:08
    Permalink

    Czyli dalej nie wiadomo kiedy zrobią rondo przy targowicy i cały odcinek Alei do Bałtowskiej. Po co pisać jak nie wiadomo? Plany były już ponad dwadzieścia lat temu. Nie pamiętacie? To przypomnę droga od wiaduktu miała biegnąć w ciągu ul. Czystej i do ronda na Radwana, a aleja miała być deptakiem. Za 2-3 lata komuś znowu się zmieni koncepcja, a w tym czasie w Kielcach pewnie przybędzie z dziesięć wiaduktów i pięć tuneli.

    Reply
  • 09/11/2016 at 18:47
    Permalink

    Szkoda że nie będzie ścieżki rowerowej do samego Bałtowa 🙁
    Mam nadzieję że przynajmniej nawierzchnia będzie asfaltowa a nie z kostki brukowej która do jazdy rowerem średnio się nadaje.

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *