„Ptaki z Heiligenhaffen” na Krzemionkach

„Ptaki z Heiligenhaffen” – instalacja artystyczna. Autor: Karolina Zielazek-Szeska.
1Praca stanowi połączenie kamieni z ceramiką szamotową. Praca ceramiczna, jeśli ma być trwała, wymaga wypalenia – obróbki termicznej, a opanowanie ognia i procesów z tym związanych ludzkość zawdzięcza krzemieniowi. Materiały te więc w jakimś stopniu dopełniają się na wielu poziomach.
Praca jest próbą poszukiwania i odnajdywania w naturze (kamieniu) nowych form (nawiązujących do ptaków) i “dopowiadaniem” do nich “brakujących” części przy użyciu materiału ceramicznego. Stanowi też próbę skonfrontowania i połączenia ze sobą tak różnych pojęć jak lot i bezruch, twarde i miękkie, natura i kultura.
W tej pracy spotyka się dzieło natury (krzemień), które powstało bez ingerencji człowieka. Krzemień jest jednym z najciekawszych, najbardziej tajemniczych i pięknych kamieni, ale jest też minerałem który w dziejach człowieka odegrał największą rolę cywilizacyjną – stanął u zarania ludzkiej cywilizacji, jako tworzywo, które można było kształtować i którym można było kształtować rzeczywistość.
W pracy “Ptaki z Heiligenaffen” dzieło natury spotyka się ze stworzonym w glinie dziełem rąk ludzkich. Rąk słabych, ułomnych i nieporadnych, którym właśnie krzemień pomógł zyskać moc i stworzyć podwaliny cywilizacji. To spotkanie natury i człowieka jest spotkaniem tego co otrzymujemy z tym, co sami możemy dodać.
Realizacja jest więc komentarzem do natury. Trwałość tego komentarza w porównaniu z trwałością kamienia jest ulotna, jak nadana mu forma ptaka.
Wernisaż wystawy – 30 kwietnia 2017 r., godzina 16:00
Miejsce: Muzeum Archeologiczne i Rezerwat Krzemionki, Sudół 135a
Informujemy, że mimo trwającego remontu drogi 754, osoby zmierzające do Krzemionek mają zapewnioną możliwość dojazdu.
Wystawa czynna od 30 kwietnia do 30 sierpnia 2017 r.

bio
Karolina Zielazek–Szeska. Absolwentka Historii Kultury na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydziału Edukacji Artystycznej oraz Wydziału Rzeźby i Działań Przestrzennych na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (dyplom z rzeźby u prof. Jana Berdyszaka). Obecnie ukończyła studia doktoranckie na Wydziale Historycznym UAM, w Pracowni Historii Wizualnej w Poznaniu i kończy pisać pracę doktorską z zakresu roli sztuki współczesnej w muzeach historycznych. Współpracowała przy projektach edukacyjnych i artystycznych m.in. z Muzeum Designu w Cieszynie, Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie, Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku, Muzeum Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego w Szreniawie oraz Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu. Członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Edukacji przez Sztukę Insea. Na co dzień pracuje jako scenograf i grafik w agencji fotograficznej i reklamowej. W swojej pracy artystycznej zajmuje się rzeźbą, ceramiką, instalacją artystyczną oraz sztuką performance. Często sięga po organiczne materiały tj. lód/woda, popiół, wosk pszczeli, drewno i kamień. Pojawia się u niej zainteresowanie szeroko pojętą naturą, ekologią oraz koegzystencją człowieka z naturą.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *