Drogi betonowe – mądre budowanie

Drogi betonowe są trwalsze i per saldo tańsze w eksploatacji, a mimo to w Polsce są rzadkością.
To dziwne, bo Polska ma dobrze rozwinięty przemysł cementowy. Prezes Grupy Ożarów SA, Andrzej Ptak, szef Stowarzyszenia Producentów Cementu, od lat próbuje przełamać stereotypy narosłe w tym temacie przez lata. W dniu 10 maja 2017 r., w Centrum Kongresowym Targów Kielce, odbyło się po raz 23. Seminarium „Drogi betonowe – mądre budowanie na lata”. Jego celem było wykazanie, że technologia budowy dróg betonowych jest bardziej opłacalna, niż tradycyjne drogi asfaltowe.
Otwarcia seminarium dokonali: Andrzej Ptak – przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu oraz dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i autostrad – Krzysztof Kondraciuk.
-Stowarzyszenie Producentów Cementu jest organizatorem seminarium poświęconego drogom betonowym –mówi Andrzej Ptak, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu. Jesteśmy oceniani jako dobry partner w tej konferencji, co nas niezwykle cieszy. Zawsze mieliśmy na tyle inicjatywy, aby w sposób klarowny i przekonujący pokazać możliwość budowy dróg w innej niż asfaltowa technologii.
Technologia asfaltowa jest tak mocno zakorzeniona w polskich warunkach, że aż trudno to zrozumieć.
Czasem nie pomagają rzeczowe argumenty, konkretne wyliczenia. Trzeba wciąż z wielkim uporem wykazywać wyższość dróg betonowych, opierając się na konkretnych przykładach.
-Pokazując drogi betonowe, już istniejące w Polsce, w tym drogi w Ożarowie i okolicy, w sposób merytoryczny pokazujemy, że technologia betonowa jest lepsza, a drogi betonowe tańsze w eksploatacji niż drogi asfaltowe –podkreśla przewodniczący Andrzej Ptak. Poprzez podkreślanie tej oczywistej prawdy, chcemy zmusić naszą szanowną konkurencję do podniesienia jakości budowanych dróg asfaltowych.

Andrzej Ptak, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu: -Wyniki badań prof. Szydło z Politechniki Wrocławskiej pokazały, że drogi w kategorii KR6, KR7 – drogi ptakbetonowe – są tańsze od dróg asfaltowych o 10 proc. już w fazie budowy, a w fazie całkowitej eksploatacji – do 40 proc.

Co prezes Andrzej Ptak ma tu na myśli? Otóż jadąc na konferencję z Ożarowa przez Opatów do Kielc musiał zarezerwować dobre dwie godziny na dojazd, gdyż po drodze natknął się na remont drogi asfaltowej. Cały odcinek od Opatowa do Jałowęsów jest właśnie w remoncie. I tak jest, zresztą, w całej Polsce, bo jak Polska długa i szeroka, każdego roku remontujemy kolejne odcinki dróg asfaltowych.
Prezes Andrzej Ptak przypomina wszystkim niedowiarkom, że wybudowany betonowy odcinek drogi w okolicy Cementowni Ożarów – do Glinian jest nadal w idealnym stanie.
-Droga była budowana 11 lat temu, a nie ma na niej żadnych śladów zużycia –stwierdza prezes Andrzej Ptak. Nie ma na niej kolein, nie ma pęknięć. W nowym rozdaniu finansowym Unii Europejskiej założono budowę pewnych odcinków dróg w technologii betonowej. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przyjęła, że w Polsce powstanie ok. 840 km takich dróg. Obecny rząd podtrzymuje ten program, co cieszy producentów cementu.
-Gdyby ten plan udało się wykonać, już przy nowych maszynach, przy nowej wiedzy, to nasza branża zdobyłaby jeszcze więcej prawdziwych argumentów na rzecz tezy, że drogi o wysokim natężeniu ruchu powinny być budowane właśnie w technologii
betonowej –podkreśla prezes A. Ptak. Dla użytkowników oznaczać to będzie większy komfort jazdy, a dla zarządców dróg – mniejsze koszty eksploatacji.
Producenci betonów chcą przekonać do swojej technologii samorządowców. Przygotowują materiały pokazujące, że nie wolno bać się dróg betonowych. Po pierwsze – są już wykonawcy tego rodzaju dróg, a po drugie – koszty ich budowy nie będą wyższe. Rezerwy w tej dziedzinie są ogromne, bo poza gminą Ożarów w zasadzie w naszym rejonie nie buduje się dróg betonowych. W ubiegłym roku przy wsparciu marszałka Adama Jarubasa Grupa Ożarów SA zorganizowała dla samorządowców z województwa świętokrzyskiego warsztaty poświęcone drogom betonowym. Jak na razie nie ma większego odzewu, ale podejście samorządowców powoli zmienia się na pozytywne.

Print Friendly, PDF & Email

One thought on “Drogi betonowe – mądre budowanie

  • 15 maja 2017 at 14:50
    Permalink

    Niestety my Polacy nie czerpiemy z dobrych wzorców. Prawie każdy z nas przejeżdżał kiedyś przez Niemcy. Tam znakomita większość autostrad jest budowana w technologii betonowej, niektóre co prawda są później pokrywane cienką warstwą asfaltu ale podbudowa jest betonowa.

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *