Ekshibicjonizm na portalach społecznościowych karmi wywiad gospodarczy
O wywiadzie gospodarczym w konkurencyjnej gospodarce rynkowej mówiono podczas piątkowego seminarium, zorganizowanym przez Katedrę Bezpieczeństwa Narodowego Wyższej Szkoły Biznesu i Przedsiębiorczości w Ostrowcu Św. Wywiad gospodarczy rozumiany jako etyczne i legalne rozpoznanie konkurentów i otoczenia konkurencyjnego wciąż nie jest docenianym i należycie wykorzystywanym narzędziem w polskich przedsiębiorstwach. Powodem są wciąż istniejące bariery organizacyjne, społeczne i psychologiczne.

Podczas seminarium dowiedzieliśmy się, że wywiad gospodarczy to nie windykacja, to nie proste sprawdzanie konkurencji w KRS, usługi detektywistyczne, czy wykradanie tajemnic przedsiębiorstwa. Wywiad gospodarczy w jego profesjonalnym rozumieniu to proces gromadzenia, przetwarzania, analizowania i dystrybucji informacji wywiadowczych w przedsiębiorstwie, prowadzony legalnymi metodami i środkami, którego celem jest wspieranie decyzji zarządczych, a zwłaszcza zdobycie, utrzymanie bądź powiększenie przewagi konkurencyjnej. W przeciwieństwie do szpiegostwa gospodarczego, które korzysta z nielegalnych środków, wywiad wykorzystuje informacje powszechnie dostępne. Bardziej przypomina dziennikarstwo śledcze niż szpiegostwo.
Wywiadownie gospodarcze pozyskują dane obserwując np. pracowników, dostawców, klientów konkurencji, analizując jej raporty i sprawozdania. Wdzięcznym źródłem informacji są rozżaleni zwolnieni przez konkurencję pracownicy. Organizowane są także fałszywe rekrutacje do pracy, podczas których od kandydatów można się dowiedzieć jaki był zakres obowiązków w ich dotychczasowej lub byłej pracy. Metodą jest także grzebanie w śmietnikach konkurencji, czyli niezbyt należycie utylizowanej dokumentacji firmy. Wiele można się również dowiedzieć przysłuchując się dyskusjom w restauracjach lub środkach transportu.
Dla wielu firm informacja stała się strategicznym niematerialnym zasobem przedsiębiorstw, prowadzącym do lepszej pozycji rynkowej w walce z konkurencją. Nic dziwnego, że przedsiębiorstwa muszą chronić dane osobowe pracowników i klientów i w coraz większym zakresie liczyć się z zagrożeniem cyberprzestępczością. Te firmy, które wdrożyły systemowe zarządzanie bezpieczeństwem informacji, mogą się pochwalić wysokim poziomem kultury informacyjnej pracowników, odpornością na zagrożenia oraz łatwością przezwyciężania ich skutków. W Polsce wciąż jednak żadnych poważnych dyskusji o wywiadzie gospodarczym nie ma, bo w naszych przedsiębiorstwach niewiele o nim wiadomo.
Wywiad gospodarczy z jednej strony może on pozyskiwać informacje szczegółowe, związane z niemal każdym produktem bądź działaniem konkurenta (wywiad rynkowy), z drugiej zaś informacje o charakterze strategicznym, dotyczące trendów rynkowych, gospodarczych lub geopolitycznych (wywiad strategiczny). Niekiedy w zainteresowaniu wywiadu biznesowego mogą znaleźć się pozornie tak błahe kwestie, jak biografie zarządu konkurencyjnej korporacji, a czasami sprawy tak spektakularne jak informacja, iż konkurent z branży stalowej finansuje na szeroką skalę prace badawczo-rozwojowe w branży ceramicznej i elektronicznej.