Kiedy można zwrócić nietrafiony prezent?

Podczas świąt największym dylematem jest wybór prezentów dla naszych najbliższych.
Wszyscy wtedy staramy się, aby nasz prezent trafił w gust i upodobania obdarowanych. Niestety, zdarzają się sytuacje kiedy  nasz prezent jest zupełnie nietrafiony. W takim przypadku warto wiedzieć kiedy  i na jakich warunkach możemy zwrócić taki prezent?
-W  pierwszej   kolejności   należy   zaznaczyć,   że   nasze   uprawnienia   jako   konsumentów mogą   kształtować się różnie, w zależności od tego, czy prezent był kupiony w sklepie stacjonarnym,   czy   też   w   sklepie   internetowym-   wyjaśnia     mgr     PRZEMYSŁAW PLASKOTA  (KANCELARIA  PRAWNA,   ul.   Krucza   2,   I   piętro,   150   m   od   Urzędu Skarbowego , tel. 41 247 25 00). -Jeżeli  zakup  został  dokonany  w  sklepie  stacjonarnym,  polskie  prawo  nie  nakłada  na
sprzedawcę   obowiązku   przyjęcia   zwrotu,   bądź   wymiany   niewadliwego   produktu.   To klient   ponosi   ryzyko   zakupu   towaru,   który   okazał   się   nietrafionym   prezentem.
Zwrot prezentu, który nie ma wad, a po prostu nie podoba się obdarowanemu, zależy     od dobrej   woli   sprzedawcy. Na   szczęście   wiele   sklepów   wychodzi   w   tym   względzie naprzeciw   konsumentom   i   zgadza   się   na   wymianę,   albo   nawet   na   zwrot   nieudanego podarku. Warunki te są określane przez samego sprzedającego. Dlatego zanim cokolwiek kupimy, powinniśmy najpierw zapytać sprzedawcę, czy uwzględnia zwroty  i na jakich warunkach. Należy pamiętać, że zwrotu można dokonać tylko z dowodem zakupu    (np. paragon, faktura).
W nieco lepszej sytuacji są konsumenci, którzy kupili prezent przez Internet. Oni mają aż  14 dni na zwrot towaru,   niezależnie   od   tego,   czy   ma   jakąkolwiek   wadę,   czy   nie. Zgodnie   z   przepisami   każdy,   kto   zawarł   umowę   zakupu   na   odległość,   w   ciągu   14   dni kalendarzowych może od niej odstąpić bez podawania przyczyny. Rezygnując z zakupu, musimy   jedynie   złożyć   sprzedawcy   pisemne   oświadczenie   o   odstąpieniu   od   umowy,   a następnie   odesłać   towar.   Koszty   odesłania   towaru   do   sprzedawcy   zazwyczaj   ponosi konsument. W tym przypadku również powinniśmy posiadać dowód zakupu.
Zatem wybierając się na zakupy po świąteczne prezenty, nie należy wyrzucać dowodów zakupu. Jeśli prezent okażę się nietrafiony, to będziemy mieli możliwość wymienić go na coś innego.

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *