Nowa linia kolejowa! Ostrowiec zyska na budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego!
Uff? Warto było oddać się lekturze przyjętej przez rząd ?Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej?. Warto, bo mamy sensacyjne wręcz wieści? W ramach propozycji regionalnych projektów komplementarnych wobec planowanej budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego rząd planuje bowiem utworzenie nowej linii kolejowej biegnącej z Radomia, przez Iłżę, Kunów i Ostrowiec Świętokrzyski, do Rzeszowa. Jeśli te zamierzania wypalą, to ta inwestycja kolejowa zakończyłaby się do 2030 roku.
Wiele radości przysporzyła nam zwłaszcza analiza dokumentu opracowanego przez Patryka Wilda – członka Zespołu Doradczego Pełnomocnika Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego dla Rzeczypospolitej Polskiej, koordynującego prace Zespołu w zakresie rozbudowy sieci kolejowej przy współpracy z Piotrem Malepszakiem i Wojciechem Zdanowskim – członkami podzespołu ds. rozbudowy sieci kolejowej. Projekt zakłada, że w powiązaniu z podsystemami transportu regionalnego, krajowy system przewozów budowany w oparciu o CPK zapewni wzajemną dostępność wszystkich miast powiatowych w kraju.
Rząd chce w drugim etapie rozwoju połączeń kolejowych realizować ?ewolucyjne uzupełnienia krajowej infrastruktury o odcinki torowe wysokich parametrów prędkości, do 250 km/h, dublujących istniejącą infrastrukturę w celu poprawy atrakcyjności krajowego systemu transportu w zakresie skrócenia czasów podróży?. Realizacja tego zadania doprowadzi do zwiększenia długości i uzyskania jednolitych odcinków sieci obsługiwanych z prędkościami powyżej 200 km/h na głównych ciągach transportowych kraju przez uzupełnianie lub przedłużanie zbudowanych lub przebudowanych w etapie pierwszym odcinków sieci umożliwiających osiąganie wysokich prędkości. Ponadto realizowane będą projekty międzynarodowe transgraniczne integrujące polski system transportu kolejowego z systemami sąsiednich krajów regionu Trójmorza.
W etapie drugim rząd rekomenduje realizację nowego odcinka linii kolejowych dla obsługi relacji Centralny Port Komunikacyjny ? Radom – Ostrowiec Świętokrzyski – Stalowa Wola ? Rzeszów. Jak czytamy w założeniach celem jest zapewnienie skomunikowania CPK z Rzeszowem w czasie poniżej 120 minut, a także włączenie w system bezpośrednich krajowych przewozów budowany w oparciu o CPK Radomia – drugiego ośrodka województwa mazowieckiego o populacji 220 tysięcy mieszkańców. W ramach inwestycji przewidywana jest budowa nowych odcinków CPK – Warka oraz Radom ? Iłża ? Kunów ? Ostrowiec Świętokrzyski.
Rząd zakłada, że na ten cel pozyska środki z perspektywy unijnej na lata 2025 ? 2030. Liczy się z tym, że cześć projektów będzie dokończona do 2035 roku. Szacunkowy koszt rozbudowy sieci kolejowej o parametrach dużych prędkości w ramach realizacji inwestycji etapu 2 w latach 2025 ? 2030 wynosi około 13,5 mld zł. Dodatkowo, w etapie tym, przewidziano do realizacji komponent zadań związany z budową odcinków aglomeracyjnych, transgranicznych na południu Polski o szacunkowej wartości około 5,5 mld zł. Łączne koszty rozbudowy krajowej sieci kolejowej o nowe odcinki związane z budową infrastruktury dla systemu przewozów opartego o CPK przewidziane na lata 2020 ? 2030 lub 2035 wynosić będą od 35 do 40 mld zł.
uf perspektywa 13 lat…to szybciej na Marsa polecą z Korei Północnej lub w Sudanie będą jeździć Metrem