Nieudane manewry

Nie udał się manewr drogowy 50-latce, która w dniu 14 marca w Ostrowcu Świętokrzyskim na ul. Wspólnej, jadąc pojazdem marki Ford Focus, prawdopodobnie wskutek niezachowania ostrożności podczas włączania się do ruchu, doprowadziła do zderzenia z 37-latkiem kierującym motocyklem marki Suzuki.
Jak się okazało, kierująca fordem była trzeźwa, natomiast motocyklista był nietrzeźwy (pierwsze badanie – 0,12mg/l). Po tym zderzeniu motocyklista został przewieziony do szpitala.
Nie udał się też wyjazd kierującej autem osobowym z placu przed Kościołem w Szewnie. Jak powiedział obecny na miejscu zdarzenia, kierująca daewoo próbowała skręcić w prawo, ale widząc nadjeżdżającą od strony Gromadzic ciężarówkę, prawdopodobnie spanikowała i tak mocno skręciła kierownicę w prawo, że auto zawisło na murku. Na szczęście nikt nie ucierpiał, no może poza autem, które z murku musieli ściągać strażacy.
Wypadki w ujęciu statystycznym
Kom. Ewa Libuda, oficer prasowy KPP w Ostrowcu Świętokrzyskim informuje, że w 2016 r. w powiecie ostrowieckim zaistniało 56 wypadków, w 2017 – 48. W 2016 r. śmierć na naszych drogach poniosło 5 osób, rannych było 4. Z kolei w 2017 r. zabitych było 5 osób, a 3 odniosły rany. Główne przyczyny wypadków drogowych to: niedostosowanie prędkości do panujących warunków, nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu, a także nieprawidłowe wyprzedzanie. W 2016 r. policjanci przeprowadzili 26.562 kontroli drogowych oraz 3.289 kontroli pieszych. W 2017 r. było 26.968 kontroli drogowych oraz 3.241 kontroli pieszych. W 2016 r. ujawniono 204 kierujących pod wpływem alkoholu, w 2017 – 210. W 2016 r. policjanci przeprowadzili 39.112 badań trzeźwości, a w 2017 – 39.194. Za przekroczenie prędkości powyżej 50 km/h zatrzymano 147 praw jazdy. Ujawniono 119 pieszych bez „odblasków”. Policjanci wystąpili 39 razy z wnioskiem o poprawę bezpieczeństwa.
Potrącony pieszy
W Ostrowcu Świętokrzyskim na os. Słonecznym, w strefie zamieszkania, 61-letni kierujący samochodem osobowym marki Fiat 500, prawdopodobnie podczas wykonywania manewru cofania, potrącił 77-latka. Pieszy został przewieziony z obrażeniami do szpitala. Źle przeprowadzone cofanie pojazdem to dość częste zdarzenia. Na szczęście, nie zawsze kończą się potrąceniem pieszego czy uszkodzeniem pojazdu. Dla części kierowców parkowanie jest jednym z bardziej stresujących manewrów. Kierowcy zbyt nerwowo i w pośpiechu próbują znaleźć miejsce postojowe. A tymczasem pośpiech jest dobry jedynie przy łapaniu pcheł.
Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault radzi, aby parkując, zasygnalizować zamiar wykonania manewru pozostałym uczestnikom ruchu.
-Odjeżdżając z parkingu należy być szczególnie czujnym – mówi dyrektor. Wykonując ten manewr, trzeba mieć oczy dookoła głowy, bo piesi są lub mogą być wszędzie. Wystarczy chwila nieuwagi i  dochodzi do potrącenia pieszego, którego kierowca nawet nie był w stanie zauważyć.
Zderzyli się na łuku
W miejscowości Rudki, w gminie Nowa Słupia, 32-letni kierujący samochodem osobowym marki Chevrolet, jadąc ul. Osiedle Górne w kierunku miejscowości Sosnówka, na łuku drogi w lewo zderzył się czołowo z 24-letnim kierującym rowerem jadącym z przeciwnego kierunku. Obaj kierujący byli trzeźwi. Rowerzysta trafił do szpitala. Przyczyną tego typu zdarzeń drogowych może być zbyt szybka jazda, ale też poślizg. Może się to zdarzyć nawet przy stosunkowo dobrych warunkach na drodze.
-Są dwa podstawowe rodzaje  poślizgu: nadsterowność, gdy tylne koła samochodu tracą przyczepność, oraz podsterowność, która występuje w czasie skrętu, kiedy tracą przyczepność przednie koła -mówi dyrektor Zbigniew Weseli. W przypadku gdy tylne koła tracą przyczepność, należy wykonać kierownicą kontrę w celu naprowadzenia samochodu na prawidłowy tor jazdy. Nie należy naciskać na hamulec, gdyż spowoduje to pogłębienie się nadsterowności. W sytuacji poślizgu przednich kół należy zdjąć nogę z gazu, zmniejszyć wykonywany wcześniej skręt kierownicą i delikatnie wykonać go ponownie. Zdjęcie nogi z gazu spowoduje dociążenie kół przednich i zmniejszenie prędkości, zaś redukcja kąta skrętu powinna spowodować odzyskanie przyczepności i korektę toru jazdy. Zachowania kierowców, które mogą przyczynić się do poślizgu, to: nadmierna prędkość, gwałtowne manewry czy zbyt późne i gwałtowne hamowanie.
Rów i pień, a na końcu pole
W Wojciechowicach, 42-letni kierujący pojazdem marki Volkswagen prawdopodobnie stracił panowanie nad pojazdem, zjechał do przydrożnego rowu, gdzie uderzył w pień. Potem jego pojazd przemieścił się na pobliskie pole. 18-letni pasażer volkswagena doznał obrażeń ciała, został przewieziony do szpitala. Przyczyny tego zdarzenia ustalą policjanci. Od siebie dodam, że nie zawsze kierujący pojazdami stosują się do znaków drogowych – przekraczają dozwoloną prędkość i jeżdżą ,,na pamięć’’. Swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla innych użytkowników dróg.
Innym elementem, który w trakcie jazdy drogowej może zaważyć na całej sytuacji, jest przemęczenie kierującego. Niewyspany kierowca jest mniej uważny i wolniej reaguje na to, co dzieje się na drodze. Senność utrudnia kierowcy podejmowanie prawidłowych decyzji.
-Jeśli kierowca zauważy u siebie objawy związane z bezsennością, takie jak trudności z zaśnięciem, częste budzenie się w nocy, czy brak uczucia wyspania po dostatecznej ilości snu, to powinien zrezygnować z prowadzenia auta -mówi Zbigniew Weseli.
Po wielu nieprzespanych godzinach, prowadzący pojazd zaczyna bowiem zachowywać się jak pijany, w niekontrolowany sposób zmienia pas ruchu, czy zahacza o pobocze.

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *