„Ściana Wolności” – porcelanowe głowy Piłsudskiego

W Zakładach Porcelany w Ćmielowie z inicjatywy artysty Stanisława Bracha powstaje sto porcelanowych rzeźb głowy Józefa Piłsudskiego.
Niezwykły projekt artystyczny związany jest z podniosłą rocznicą upamiętniającą 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości. Rzeźby stworzą wyjątkową instalację – „Ścianę Wolności”.
Projekt Stanisława Bracha przedstawiał będzie portret Marszałka Józefa Piłsudskiego, jako ikony odzyskanej niepodległości po 123 latach niewoli. Zostanie wykonany z porcelany i oświetlony w barwach narodowych bieli i czerwieni.
-Często w swojej twórczości sięgam po temat głowy – mówi Stanisław Brach. Portret Józefa Piłsudskiego, tak bardzo sugestywny i rozpoznawalny, był dla mnie sygnałem, że to On stanie się moją ikoną odzyskanej wolności w 1918 r., a powieloną formą będzie właśnie głowa. Chciałem w niej usytuować tylko te, najważniejsze cechy wyglądu zewnętrznego, charakterystyczne dla Marszałka. Zamierzałem stworzyć rzeźbę mocno stylizowaną, pozbawioną realistycznych odniesień do znanych nam już portretów w obiegu publicznym, pozwalając jednocześnie sobie na utrzymanie rzeźby we własnym stylu.
-Cieszy nas możliwość udziału w tej niezwykłej inicjatywie – mówi Aleksandra Nicieja, kierownik Działu Marketingu i Rozwoju Produktu. Ćmielów to jedna z najstarszych polskich marek i jej losy zawsze przeplatały się z najważniejszymi wydarzeniami w historii Polski. Początki naszej fabryki sięgają 1790 r. i funkcjonuje ona nieprzerwanie do dzisiaj. Porcelana z trójkątnym ćmielowskim emblematem pomagała kultywować rodzimą tradycję i sławiła polskie rękodzieło nawet w okresie zniewolenia, kiedy państwo formalnie nie istniało.
Obecnie ustalane jest miejsce prezentacji „Ściany Wolności”. Ekspozycję porcelanowych głów Piłsudskiego z pewnością będzie można podziwiać w Muzeum Piłsudskiego.
-Chciałbym, aby projekt trafił do wielu miejsc na przełomie 2018 -2020 r. z naciskiem na 100. rocznicę Cudu nad Wisłą właśnie w 2020 r. – mówi S. Brach. Stanisław Brach ma na swoim koncie analogiczny projekt – „200xChopin”, zrealizowany w 2010 r. również w Zakładach Porcelany w Ćmielowie.
Z okazji dwusetnych urodzin Fryderyka Chopina odlano wówczas z porcelany 200 głów kompozytora. Rzeźby eksponowane były: na dziedzińcu warszawskiej ASP, w Centrum Rzeźby Polskiej w
Orońsku, w Pałacu Sztuki w Krakowie oraz w Międzynarodowym Muzeum Ceramiki w Faenza we Włoszech. Po zakończonych ekspozycjach porcelanowe dzieła zostały wystawione na aukcjach charytatywnych.

Stanisław Brach ur. 1972 r. w Gorlicach. Profesor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Na stałe mieszka w Krakowie. Od 2010 r. kieruje Pracownią Ceramiki na Wydziale Rzeźby warszawskiej ASP. Absolwent Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, dyplom w pracowni prof. Mariana Koniecznego w 2000 r. oraz Technikum Ceramicznego w Łysej Górze (1987 -1993). W 2014 r. uzyskał tytuł doktora habilitowanego w dziedzinie sztuk pięknych na Wydziale Rzeźby ASP w Krakowie. Laureat nagrody Rektora ASP w Warszawie (2011), stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2014), projekt artystyczny „Dwie przestrzenie”. Finalista międzynarodowego konkursu Taiwan Ceramics Biennale 2016, oraz złotego medalu za prace „Miodem płynące” na 45 Apimondia 2017, International Apicultural Congress, Istambuł, Turcja. Organizator kilkudziesięciu wystaw indywidualnych i zbiorowych, uczestnik wielu plenerów i konkursów międzynarodowych m.in. we Włoszech, Japonii i Tajwanie. Prace w zbiorach Muzeum Rzeźby Współczesnej Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Międzynarodowego Muzeum Ceramiki w Faenza we Włoszech, New Taipei City Yingge Ceramics Museum w Tajwanie, w Pałacu Sztuki we Lwowie oraz w zbiorach prywatnych.

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *