Zawiłości fizyki i matematyki w social media. Nauczyciel, który pomaga “ogarnąć” przedmioty ścisłe

Anna Kaczmarczyk – nauczyciel fizyki, biologii i przyrody w Publicznej Szkole Podstawowej Nr 14 im. Orląt Lwowskich w Ostrowcu Świętokrzyskim jest nauczycielem z 24-letnim doświadczeniem zawodowym, starającym się ciągle poszukiwać nowych i nietuzinkowych sposobów podejścia do nauki. Od trzech lat z bardzo dobrym skutkiem wykorzystuje jako narzędzia edukacyjne social media.


-Młodzi ludzie obecnie poszukują informacji przede wszystkim w Internecie, dlatego też, moim zdaniem, jest to doskonała przestrzeń do prowadzenia działań edukacyjnych. Właśnie z tego powodu postanowiłam wykorzystać media społecznościowe i wrzucać tam treści edukacyjne – podkreśla Anna Kaczmarczyk. -Inspiracją dla stworzenia kanału na YouTube oraz fanpage-a “Fizyka dla każdego”, był dla mnie fakt, że wiele osób uważa fizykę za naukę trudną, nieprzystępną, pełną wzorów i trudnych zadań. Ponadto wielu uczniów ma problemy ze zrozumieniem niełatwych treści. Moją misją stało się więc pomaganie uczniom i udowadnianie, że fizykę da się zrozumieć, a nawet polubić!

Z pomocą A. Kaczmarczyk uczniowie z całej Polski i nie tylko, otrzymują możliwość dotarcia do wiedzy, w dowolnym miejscu, o dowolnej porze i oczywiście bez żadnych opłat. Mogą powtórzyć materiał do sprawdzianu, potrenować rozwiązywanie zadań o różnym stopniu trudności, czy też doskonalić umiejętności matematyczne związane z przekształcaniem wzorów, analizą wykresów, czy też przeliczania jednostek miar.
-Największą nagrodą są dla mnie liczne pochwały i podziękowania uczniowskie, które bardzo cieszą, dostarczają satysfakcji i zarazem motywacji do dalszej pracy – mówi nauczyciel z PSP Nr 14. -Zarówno kanał jak i fanpage służą popularyzacji nie tylko fizyki, ale również pozostałych nauk przyrodniczych. W ten nowatorski sposób staram się „oswajać” młodzież z naukami ścisłymi, ale także inspirować i zachęcać jak największą grupę uczniów i to nie tylko z mojej szkoły do stawiania pytań, eksperymentowania i przede wszystkim do myślenia i poszukania rozwiązań! Na moim fanpage –u staram się pokazywać, że fizyka towarzyszy nam wszędzie, że jest obecna w życiu codziennym. Przedstawiam ją w ciekawy, a zarazem prosty i zrozumiały sposób, czasami humorystyczny, czasami obrazkowy.

Jednym z ostatnich działań nauczycielki jest na Facebook–u stworzenie grupy „Koła Umysłów Ścisłych”. W jej opinii, grupa wspiera się w procesie zdobywania wiedzy, chociażby przez dyskusje, dzielenie się informacjami czy udostępnianie ciekawych materiałów z przedmiotów ścisłych, przede wszystkim fizyki, ale także matematyki i chemii.
-Cieszy mnie zaangażowanie uczniów w komunikację na grupie i wzajemne nauczanie. Dostarczają mi wielu ciekawych informacji, będących propozycjami tematów na fanpage „Fizyka dla każdego”, inicjują bardzo ciekawe dyskusje, dotyczące naukowych zagadnień, współczesnych badań, dzięki czemu uczymy się od siebie nawzajem i pogłębiamy relacje międzyludzkie. Realizacja tych wszystkich przedsięwzięć umożliwia mi spełnienie moich społecznikowskich pasji, pozalekcyjne zaangażowanie się w edukację młodzieży oraz osiągnięcie satysfakcji zawodowej – podkreśla Anna Kaczmarczyk, która prowadzi na YouTube kanał „Fizyka dla każdego”, składający się m.in. z 47 internetowych lekcji powtórzeniowych.
-Na fanpag’u „Fizyka dla każdego” zredagowałam i opublikowałam kilkaset postów z ciekawostkami, ale także informacjami ze świata nauki, z którymi dotarłam do setek tysięcy odbiorców – mówi A.Kaczmarczyk. –Profil stał się punktem bezpłatnych konsultacji, w którym służę uczniom pomocą i radą w rozwiązywaniu ich „fizycznych problemów”.

Zaangażowanie A.Kaczmarczyk pozwoliło utworzyć w sieci zamkniętą grupę „Koło Umysłów Ścisłych”. Liderami koła są Wiktoria Sadowska, Ola Duda, Natalia Czajkowska, Ola Sendor, Łucja Czeremcha, Paulina Skarba, Wiktoria Sadło. Grupa zgłosiła się do Konkursu o Laur Mistrza Kreatywnej i Aktywnej Edukacji.
-„Koło Umysłów Ścisłych” szybko okazało się strzałem w dziesiątkę i w dość dużym tempie zyskuje nowych członków. Rozpoczynaliśmy od grupy 7 pasjonatów fizyki, a obecnie jest nas już 25-ciu członków koła – podkreśla A.Kaczmarczyk. -Niezwykle cieszy mnie, jako nauczyciela prowadzącego ten projekt, duże zaangażowanie uczniów w komunikację na grupie i wzajemne nauczanie. Wyszukują i udostępniają ciekawe informacje, współtworzą posty na fanpage-u „Fizyka dla każdego”, inicjują również ciekawe dyskusje dotyczące naukowych zagadnień, współczesnych badań, co służy pogłębianiu naszych relacji. Grupa służy również rozbudzaniu ciekawości świata i inspirowaniu innych.
Młodzież z „Orląt Lwowskich” zorganizowała już pokaz ciekawych i efektownych eksperymentów, przeprowadziła warsztaty doświadczalne „Nauka jest fajna”, zorganizowała konkurs „Prawa przyrody w polskich przysłowiach”. Ba, propaguje nawet twórczość literacką „Z fizyką w roli głównej”, skierowaną do humanistów.
-Uważam, że portale społecznościowe mogą być edukacyjnym oknem na świat – zauważa A.Kaczmarczyk. -Dzięki ich wykorzystaniu młodzi ludzie nie tylko wspierają się w procesie zdobywania wiedzy, ale również mają możliwość do wyrażania siebie,
inspirowania innych oraz do tworzenia i podtrzymywania relacji międzyludzkich. Ważne jest również poczucie zaufania i przynależności, które pojawia się w wirtualnej społeczności. Ułatwia ono dzielenie się wiedzą, swoimi pomysłami oraz pomaga pokonywać zahamowania w publicznym prezentowaniu własnych projektów, poglądów czy też materiałów. Myślę też, że dzięki utworzeniu „Koła Umysłów Ścisłych” mogę jako współczesny i kreatywny nauczyciel spotykać się z moimi uczniami nie tylko w szkole, ale także w przestrzeni wirtualnej i dzięki temu jeszcze lepiej i pełniej dbać o ich wszechstronny rozwój.

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *