Ewidencja czasu pracy – jak skutecznie monitorować czas pracy pracowników?

Ewidencja czasu pracy w wielu firmach to bardzo ważna kwestia, którą pracodawca powinien odpowiednio wdrożyć. Zwłaszcza czasy pandemii koronawirusa stały się pod tym względem prawdziwym wyzwaniem dla właścicieli firm, którzy wysłali swoich pracowników do pracy zdalnej. Ewidencja czasu pracy – sprawdź, jak skutecznie monitorować czas pracy pracowników.

Jak rejestrować czas pracy? 

Do prowadzenia ewidencji czasu pracy obecnie firmy coraz częściej wybierają elektroniczne rejestratory pozwalające na monitorowanie godzin rozpoczęcia pracy i zakończenia, czyli na przykład wejścia i wyjścia z firmy, a także obliczanie godzin nadliczbowych. Zastosowanie elektronicznych rozwiązań do ewidencji czasu pracy skutecznie wpływa na punktualność i systematyczność zatrudnionego, a dla pracodawcy jest to pewność, że nie marnotrawi pieniędzy przedsiębiorstwa na czas, który nie został przepracowany. 

Na czym polega ewidencja czasu pracy?

Rejestracja czasu pracy jest obowiązkiem właścicieli firm zatrudniających pracowników na umowę o pracę lub inny rodzaj umów. Zgodnie z art. 149 Kodeksu pracy tylko w trzech przypadkach nie zachodzi konieczność ewidencji czasu pracy pracowników. Mowa o pracownikach objętych systemem zadaniowego czasu pracy oraz pracowników zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy, a także pracowników, którzy otrzymują ryczałt za godziny nadliczbowe lub za pracę w nocnej porze. Ewidencja czasu pracy polega na prowadzeniu dokumentu, w którym zawarte są godziny przepracowane przez zatrudnionego. Można prowadzić ją w formie tradycyjnej oraz elektronicznej poprzez różnego typu aplikacje pozwalające wyeksportować listy obecności, godziny czasu pracy, wejść i wyjść pracownika, a także zaplanować grafiki pracy na cały miesiąc. 

Metody na skuteczne monitorowanie czasu pracy pracowników

Jedną z bardzo skutecznych metod na monitorowanie czasu pracowników jest używanie specjalnych aplikacji monitorujących ich aktywność w godzinach pracy. Trzeba bowiem pamiętać, że monitorowanie czasu pracy nie oznacza wyłącznie sprawdzenia, czy dany pracownik pojawił się w siedzibie pracodawcy i o której godzinie, czy nie zaliczył spóźnienia bądź wyszedł przed czasem. Pracodawcy chcą wiedzieć, czy osoby, którym płacą za wykonywanie powierzonych zadań, aktywnie wykonują określone obowiązki. Monitorowane może być miejsce wykonywania czynności zawodowych, a także sprzęt komputerowy, na którym zatrudniony codziennie pracuje. Aplikacje monitorujące aktywność pracownika sprawdzają odwiedzane strony internetowe, pocztę firmową, a także mogą zapisać bezczynność pracownika. Ta opcja przydaje się zwłaszcza w dobie pracy zdalnej, gdzie poza efektami powierzonej pracy, przełożony nie jest w stanie zweryfikować, czy pracownik rzeczywiście pracował określoną liczbę godzin. Trzeba wiedzieć jednak, że przed wprowadzeniem monitoringu w jakiejkolwiek formie, należy uprzedzić pracownika o tym fakcie. Co więcej, pracownik musi dobrowolnie wyrazić zgodę na monitoring. Takie dokumenty wypełnia się zazwyczaj przy podpisywaniu umowy o pracę. 

Sprawdź więcej na temat elektronicznej ewidencji czasu pracy, czytając artykuł “Jak elektroniczna ewidencja czasu pracy wpływa na efektywność pracowników?”

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *