Bój o nasz most

Wszystko wskazuje na to, że przebudowa linii kolejowej Skarżysko – Kamienna ? Sandomierz może odbyć się z opóźnieniem.

A wszystko przez to, że Wojewódzki Konserwator Zabytków chce objąć most kolejowy na rzece Kamiennej ochroną konserwatorską. O takie działania zwróciły się do niego: Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Ostrowieckiej, jak również miłośnicy kolei, m.in. grupa Atlas Kolejowy Polski, Czech i Słowacji.
– Na rogatkach Ostrowca Świętokrzyskiego w ciągu toru nr 1 linii kolejowej nr 25 znajduje się most kolejowy o niewątpliwie zabytkowym charakterze, który ze względu na obecną już rzadkość występowania (być może już ostatni w kraju) jest warty zachowania dla przyszłych pokoleń- czytamy w piśmie grupy Atlas Kolejowy Polski, Czech i Słowacji. (?) na placu budowy powstanie nowy most, a stary po zdjęciu dźwigiem zostanie przeniesiony na plac budowy i tam pocięty na złom. Proponujemy, aby miasto wystąpiło do oddziału południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK, w sprawie zachowania mostu, jako pomnika techniki.
– Sprawa mostu kolejowego na linii kolejowej nr 25, znajdującego się na rzece Kamienna na gruntach znajdujących się administracyjnie w Ostrowcu Świętokrzyskim (obszar nazywany osiedlem Romanów, lub rogatka ostrowiecka), pojawiła się na początku lipca br.- informuje Piotr Spurek z Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Kielcach. Obiekt taki nie figurował w wojewódzkiej ani gminnej ewidencji zabytków, jak również nie był wpisany do rejestru zabytków woj. świętokrzyskiego.
Jak słyszymy, Świętokrzyski Wojewódzki Konserwator Zabytków podjął działania, które zmierzają do ochrony mostu, jako zabytku ruchomego, z jednoczesnym uwzględnieniem trwającej modernizacji linii kolejowej nr 25.
– W Urzędzie Miasta Ostrowiec Świętokrzyskim odbyliśmy spotkanie z przedstawicielami inwestora i właściciela obiektu, tj. PLK, z udziałem Prezydenta Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego,
na którym przedstawiliśmy nasze stanowisko odnośnie konieczności objęcia ochroną mostu stalowego, opartego na rzadkiej odmianie konstrukcji Pratta, będącego jedną z nielicznych pozostałości odcinka dawnej kolei iwanogrodzkiej, datowanych na XIX w. – informuje Świętokrzyski Wojewódzki Konserwator Zabytków. Naszym zdaniem, jak i miłośników kolei, obiekt ten posiada znaczącą
wartość zabytkową i historyczną. O pomoc w ocenie wystąpimy do właściwego rzeczoznawcy przy Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zaproponowane przez nas rozwiązanie,
przychylnie ocenione przez pana prezydenta, opiera się na pomyśle przeniesienia mostu w najbliższe możliwe miejsce (Prezydent zaproponował nieruchomość stanowiącą własność miasta) i ustawienia tego obiektu na fundamentach jako świadka historii, pamiątki rozwoju inżynierii kolejnictwa, jednocześnie pamiątki przemysłowego dziedzictwa miasta Ostrowiec. Obiekt byłby oczywiście wyłączony z ruchu kolejowego. W pierwotnym miejscu tego obiektu powstałby nowy most o parametrach wymaganych w ramach modernizowanej linii kolejowej 25, dostosowanych do współczesnych wymogów. Inwestor modernizowanej linii oraz właściciel obiektu zobowiązali się do przeanalizowania naszej propozycji pod kątem technologicznym, logistycznym, jak również
finansowym. Odpowiedzi spodziewamy się pod koniec sierpnia br.

Jak słyszymy, również Świętokrzyski  Wojewódzki Konserwator Zabytków informuje, że na spotkaniu padła deklaracja o tym, że działania konserwatorskie należy realizować w taki
sposób, aby nie wpływały negatywnie na trwające prace remontowe linii kolejowej 25.
– Wojewódzki konserwator zabytków poinformował PLK o planach objęcia mostu w Ostrowcu Świętokrzyskim ochroną konserwatorską. Działania podejmowane przez PLK w rejonie mostu będą konsultowane z konserwatorem. Obecnie nie można określić czy wpłynie to na terminarz realizacji inwestycji – odpowiada dość lakonicznie Izabela Miernikiewicz z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Przypomnijmy, że zlokalizowany na Romanowie most odegrał ważną rolę w historii Ostrowca Świętokrzyskiego. W nocy z 13 na 14 września 1942 r. dwuosobowy patrol Związku Odwetu ZWZ
uszkodził gazociąg i most kolejowy nad Kamienną w Romanowie koło Ostrowca Świętokrzyskiego. Podstawowym celem akcji było przerwanie pracy produkujących wtedy na potrzeby Wehrmachtu
Zakładów Ostrowieckich, jednak przy okazji doszło do niezamierzonego przez konspiratorów zniszczenia przęseł romanowskiego mostu, przez co nastąpiła dwutygodniowa przerwa w komunikacji kolejowej i dostawach zaopatrzenia na front wschodni. Stąd gwałtowna reakcja okupantów, którzy w nocy z 15 na 16 września 1942 r. aresztowali trzydziestu mieszkańców miasta i osadzili ich w areszcie przy ulicy Głogowskiego. 29 mężczyzn powieszono 30 września 1942 r. na Rynku?

Print Friendly, PDF & Email

6 thoughts on “Bój o nasz most

  • 11/08/2020 at 17:45
    Permalink

    Przecież tam nie jest jeden most, a dwa. Obydwa zostaną przeniesione w inne miejsce?

    Reply
  • 11/08/2020 at 19:57
    Permalink

    A we wrześniu 39 roku Pan redaktor zapomniał? Też się dzialo, przy moście. Może niech gazeta przypomni ten epizod… Bo jeśli mnie pamięć nie myli, to chyba na cmentarzu w Szewnie są pochowani obrońcy

    Reply
  • 19/08/2020 at 01:36
    Permalink

    Kolejny zabytek naszego miasta w rekach wladz do zburzenia. Cukrowni i huty juz nie ma.OZMO rozebrane huta i brama nie istnieje. Co nam zostanie… Nagrobki i tablice..
    Tu bylo kiedys studium magisterskie.
    itp… Chronmy i zostawmy zabytki, by dalsze pokolenia je widzialy nie tylko na zdjeciach czy w intetnecie.

    Reply
  • 02/09/2020 at 06:52
    Permalink

    Z tego co pamiętam, stał tam niewielki oddział bodajże z ckm, sam Ostrowiec nie był aż tak ważny do obrony bo był już okrazany ale do końca sunęły pociągi polskie z wojskiem… Bodajże 5 poległo, reszta wpław uciekła przez rzekę. Niemcy atakowali od kunowa Ta polska flaga na cmentarzu w Szewnie… To tam są pochowani

    Reply
  • 10/10/2020 at 14:02
    Permalink

    A któraż to już z kolei przebudowa linii kolejowej Skarżysko Kamienna ?Ostrowiec ?Sandomierz??? Kiedyż się skończy ta niekończąca się epopeja, czyż bój to będzie ostatni, kiedy krwawy ten skończy się trud??? I w jakiż to sposób 'nasz’ most przeszkadza PKP w dokończeniu owego wiekopomnego dzieła…

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *