Potrącony pieszy

W Ostrowcu Świętokrzyskim na ul. Radwana, w zdarzeniu drogowym ucierpiał pieszy.
-47-latka, kierując samochodem Nissan Note, w trakcie wyjeżdżania z miejsca parkingowego, najprawdopodobniej wskutek nieprawidłowej obserwacji drogi, potrąciła 71-letniego mężczyznę –poinformowali policjanci.
Pieszy trafił do szpitala. Kierująca autem była trzeźwa.
Groźne pasy (?)
Temat znany od lat – piesi odnoszą rany w miejscu, które z założenia ma zapewnić im bezpieczeństwo. Pod latarnią jest najciemniej – widać właśnie w swoim azylu pieszych może spotkać nieszczęście.
W okresie wakacji 2018 r., w Polsce, piesi uczestniczyli w 1.085 wypadkach drogowych, w których zginęło 133 osoby, a 995 zostało rannych. Większość tych zdarzeń spowodowali kierujący pojazdami, którzy nie udzielili przysługującego pieszemu pierwszeństwa. Niestety, znaczna część zdarzeń, związanych z potrąceniem pieszego, miała miejsce na przejściach dla pieszych.
-Podstawowym błędem kierowców, zwłaszcza w rejonach przejść dla pieszych, jest niezachowanie szczególnej ostrożności, w efekcie czego pojawienie się pieszego na przejściu tuż przed maską pojazdu jest dla nich zaskoczeniem –mówi kom. Kamil Tokarski, oficer prasowy KWP w Kielcach. Jeśli do tego pojazd porusza się zbyt szybko, to jego zatrzymanie przed torem ruchu pieszego jest po prostu niemożliwe. Na mokrej, śliskiej nawierzchni szanse na uniknięcie wypadku są jeszcze mniejsze. Przy tym, już przy prędkościach kolizyjnych rzędu 20 –30 km/h, może wystąpić skutek śmiertelny. Przy prędkości 50 km/h pieszy ma ok. 50 proc. szans na przeżycie, ale już przy prędkości około 80 km/h jego szanse na przeżycie są bliskie zeru.
W trudnych warunkach kierowcy powinni przed skrzyżowaniem, wcześniej niż zwykle, rozpocząć proces zatrzymywania i – jeśli nie mają ABSu, delikatnie nacisnąć pedał hamulca. Sprawdzą w ten sposób stan oblodzenia nawierzchni, ocenią przyczepność kół, dostosują prędkość do warunków panujących na drodze i w efekcie zatrzymają samochód w odpowiednim miejscu.
-Kiedy przy prędkości 80 km/h droga hamowania na suchym asfalcie wynosi 60 metrów, to na mokrym już prawie 90 metrów, czyli o jedną trzecią więcej, to na lodzie może wynieść nawet 270 metrów –mówi ekspert Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Te same apele (!)
Pomimo wielu akcji informacyjnych i działań edukacyjno -profilaktycznych prowadzonych m.in. przez policję, duża część kierujących nie przestrzega elementarnych podstaw bezpieczeństwa w tym zakresie.
-Aby zmniejszyć ryzyko wypadku kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, powinien zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu –mówi nadkomisarz Kamil Tokarski. Ponadto, jeśli skręca w drogę poprzeczną, jest zobowiązany ustąpić pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża. Kierującemu pojazdem zabrania się w szczególności wyprzedzania pojazdu na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejścia, na którym ruch jest kierowany, a także omijania pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu.

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *