Motocykl nie wybacza błędów

W miejscowości Sobów, w gminie Ożarów, policjanci zatrzymali do kontroli drogowej kierującego motocyklem kawasaki.
Jak się okazało, 50-latek był nietrzeźwy, miał ponad promil alkoholu w swoim organizmie. W Sobótce w gminie Ożarów, 53- latek kierujący ciągnikiem rolniczym marki Ursus wraz z przyczepą, potrącił 22-letniego motocyklistę.
-Motocyklista zatrzymał się na poboczu drogi, gdzie naprawiał motocykl –mówi podkomisarz Agata Frejlich, oficer prasowy KPP w Opatowie. Został potrącony przyczepą ciągnika w chwili, gdy znajdował się wraz z jednośladem na poboczu. 22–latek był trzeźwy, został przewieziony do szpitala. Traktorzysta nie miał uprawnień do kierowania ciągnikiem. Był nietrzeźwy, w jego organizmie stwierdzono blisko 3 promile alkoholu.
Nie ustąpiła
W Kunowie, na drodze krajowej nr 9, doszło do zderzenia samochodu osobowego z motocyklem.
-Prawdopodobnie 39-latka, kierująca osobowym volkswagenem, podczas wykonywania manewru skrętu nie ustąpiła pierwszeństwa prawidłowo jadącemu motocykliście –mówi aspirant Ewelina Wrzesień, oficer prasowy KPP w Ostrowcu Świętokrzyskim. 34-latek został przetransportowany śmigłowcem Lotniczego Pogotowania Ratunkowego do szpitala w Kielcach. Na szczęście, jego życiu nie zagrażało niebezpieczeństwo.
W Podszkodziu (gmina Bodzechów, droga W-751), 55-letni kierujący motocyklem marki Honda najechał na tył samochodu marki Toyota, kierowanego przez 57-latkę. Oboje kierujący pojazdami byli trzeźwi. Niestety, motocyklista został przewieziony do szpitala.
Wiele zdarzeń
Tylko w jeden dzień weekendu, na terenie województwa, policjanci skontrolowali blisko 180 motocykli i motorowerów. Mundurowi ujawnili ponad 60 kierujących jednośladami, którzy złamali przepisy ruchu drogowego.
-Głównymi grzechami tej grupy kierujących było przede wszystkim przekraczanie prędkości oraz nieprawidłowe wyprzedzanie –mówi nadkomisarz Kamil Tokarski, oficer prasowy KWP w Kielcach. Policjanci zatrzymali także 6 kierujących jednośladami, którzy znajdowali się pod wpływem alkoholu.
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, nieprawidłowe wyprzedzanie oraz niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami to główne przyczyny wypadków drogowych, powodowanych przez motocyklistów.
Tak twierdzą policjanci.
Bądźmy ostrożni
Obecność motocyklistów na drogach rodzi dla wszystkich uczestników ruchu dodatkowe obowiązki i konieczność wzmożenia uwagi. Ważne, abyśmy wszyscy mieli świadomość, że nawet nieumyślnie możemy przez swoje niewłaściwe zachowanie za kierownicą przyczynić się do powstania sytuacji konfliktowych.
-Na bezpieczeństwo motocyklistów, poza sprawnym pojazdem, właściwą techniką jazdy, odpowiednią odzieżą ochronną, istotny wpływ ma również widoczność na drodze –mówi podkomisarz Agata Frejlich. Można ją poprawić przede wszystkim poprzez sprawne i czyste światła, używanie odblaskowych szelek motocyklowych lub kamizelki. Należy pamiętać, że widzieć, a być widocznym, to dwa różne zagadnienia – im później kierowca samochodu zauważy motocyklistę, tym czas na odpowiednią reakcję będzie krótszy.
Warto pamiętać o bezpieczeństwie nie tylko własnym, ale też osób przewożonych na motocyklu. Jazda motocyklem z pasażerem wymaga odpowiedniego przygotowania. Zarówno kierowca, jak i pasażer muszą przestrzegać podstawowych zasadach mających wpływ na bezpieczeństwo. Kierowco samochodu, zanim rozpoczniesz manewr wyprzedzania, upewnij się, że bezpiecznie możesz go wykonać. Motocykle ze względu na swoje gabaryty często poruszają się sprawniej i bardziej dynamicznie, stają się przez to mniej widoczne dla pozostałych uczestników ruchu. Obserwuj drogę, patrz w lusterka – w tym przypadku, te z pozoru proste czynności nabierają ogromnego znaczenia i mogą uratować ludzkie życie. Motocyklisto, przestrzegaj przepisów ruchu drogowego, w tym dostosuj prędkość do warunków ruchu, zawsze zawczasu i wyraźnie sygnalizuj zamiar wykonania manewru.
Warto mieć na uwadze
Kierujący jednośladami powinni pamiętać, że na drogach czyha na nich wiele pułapek.
Po pierwsze – zalegający tu i ówdzie piasek, nieczystości oraz nierówności na jezdni, które mogą doprowadzić do utraty panowania nad pojazdem i wywrócenia.
Po drugie – w celu zwiększenia bezpieczeństwa powinni pamiętać, aby zachować bezpieczną odległość od pojazdu poprzedzającego.
Po trzecie – przed podjęciem manewru zmiany pasa ruchu lub kierunku jazdy, powinni upewnić się, patrząc w lusterka, czy nie spowoduje to zagrożenia w ruchu drogowym. Motocyklista wyprzedzający lub skręcający w lewo może znajdować się w tzw. martwym punkcie widoczności kierującego samochodem.
Wreszcie po czwarte – motocykliści muszą pamiętać o tym, że na drodze nie są sami, a podczas zderzenia z samochodem mają zdecydowanie mniejsze szanse na wyjście bez szwanku.
Duże ryzyko Trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault mówią, że ryzyko śmierci na drodze dla motocyklisty jest dwadzieścia razy większe, niż dla kierowcy, czy pasażerów samochodu osobowego, nie mówiąc już o kierowcy ciężarówki.
-Motocyklisty nie chroni karoseria i rozbudowane systemy bezpieczeństwa montowane w samochodach – mówią eksperci. Podczas wypadku u motocyklistów najczęściej występują urazy głowy, nóg oraz kręgosłupa. Motocykle ze względu na swój kształt i rozmiar oraz możliwość uzyskania gwałtownego przyspieszenia są często niewidoczne w lusterkach kierowców samochodów lub zauważane zbyt późno. Dlatego kierujący dwuśladami powinni kilka razy spoglądać w lusterka przed wykonaniem manewru na drodze. Bardzo pomocny może też się okazać zmysł słuchu. Często motocykl wcześniej usłyszymy, niż zobaczymy.
Włączone światła mijania powodują, że motocykl jest lepiej widoczny na drodze. Motocykliści mają obowiązek używania ich przez cały rok i przez całą dobę. Badania wykazały, że ten przepis zmniejsza liczbę wypadków spowodowanych złą widocznością nawet o 16 proc.
Jeśli chodzi o kierowców, którzy wykonują manewr skrętu w lewo, to powinni pamiętać, żeby wcześniej upewnić się, czy nie są wyprzedzani przez inne pojazdy. To jeden z błędów kierujących dwuśladami, którzy w ogóle o tym nie pamiętają. Tymczasem uderzenie w drzwi ich pojazdu przez pojazd znajdujący się lewym pasie także dla nich samych jest bardzo niebezpieczne.
Policjanci apelują
Motocykl nie wybacza błędów. Każdy motocyklista powinien sobie uzmysłowić, że wysokie ryzyko utraty życia i zdrowia jest przede wszystkim pochodną ryzykownych zachowań nie tylko jego samego, ale bardzo często również innych użytkowników dróg. Przekraczając i to znacznie, dopuszczalne prędkości, czy jadąc slalomem pomiędzy pojazdami, motocyklista nie daje szans kierowcom samochodów na jego dostrzeżenie i zahamowanie.
-Drogi publiczne to nie tory wyścigowe –przypomina nadkomisarz Kamil Tokarski, oficer prasowy KWP w Kielcach. Należy zważać na innych kierujących, którzy siedzą wewnątrz pojazdów i są znacznie lepiej chronieni.
Należy przestrzegać zasad ruchu drogowego, nie przekraczać prędkości, nie wymuszać pierwszeństwa i wykazywać się ograniczonym zaufaniem wobec innych kierowców. Dobrze jest zadbać o odblaskową odzież, która sprawi, że będziemy bardziej widoczni na drodze. 

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *