Nasze obwodnice

W tym roku rozpoczęło się projektowanie obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego w ciągu drogi krajowej nr 9 Radom – Opatów – Rzeszów. To tzw. mała obwodnica, czyli łącznik od węzła Brezelia do ul. Opatowskiej. Inwestycja będzie realizowana w systemie „Projektuj i buduj”.

-Zgodnie z podpisaną w lipcu umową wykonawca ma 36 miesięcy na zaprojektowanie i wybudowanie drogi głównej o ruchu przyspieszonym o długości około 2,7 km –podkreśla Małgorzata Pawelec -Buras z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Kielcach.

Mała obwodnica

Mała obwodnica jest realizowana w systemie „Projektuj i buduj”. Oznacza to, że najpierw powstanie projekt tej drogi, a potem jej budowa.

-Zgodnie z umową inwestycję zrealizuje wyłonione w przetargu konsorcjum firm Fabe Polska – lider i SP Sine Midas Stroy za 52,9 mln zł –mówi M. Pawelec –Buras. Wykonawca ma 36 miesięcy na zaprojektowanie i wybudowanie drogi z wyłączeniem okresów zimowych w czasie robót budowlanych.

W ramach zadania planowane jest zaprojektowanie i wybudowanie odcinka drogi jednojezdniowej klasy GP (główna o ruchu przyspieszonym) o długości ok. 2,7 km. Przebiegała będzie ona nowym śladem od węzła na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 755 do ulicy Opatowskiej w ciągu istniejącej drogi krajowej nr 9 stanowiącej wylot z Ostrowca w kierunku Opatowa i Rzeszowa. W ramach inwestycji planowana jest m.in. korekta części węzła, budowa wiaduktu nad drogą powiatową, budowa dwóch mostów oraz ronda w miejscu włączenia nowego przebiegu drogi krajowej nr 9 w istniejącą trasę.

Od dawna mieszkańcy dolnej części miasta liczą na to, że właśnie ta inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu i zlikwiduje hałas oraz korki, które w godzinach szczytu paraliżują ruch na ul. Sandomierskiej oraz w rejonie Ronda Republiki Ostrowieckiej. Obecnie DK9 przebiega bowiem przez Ostrowiec Świętokrzyski miejskimi ulicami, na których średnie natężenie ruchu przekraczało w 2015 roku 23 tysiące pojazdów na dobę. Dzięki tej inwestycji możliwe będzie oddzielenie ruchu lokalnego od tranzytu poprzez przełożenie ruchu tranzytowego na nowy przebieg drogi krajowej nr 9.

Ożarów – Sobótka

GDDKiA podpisała również umowę na dokumentację projektową dla ponad 11-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 79 Ożarów –Sobótka, który na być rozbudowany i przystosowany do przenoszenia obciążeń 11,5 tony na oś. Nie chodzi tu o budowę drogi, ale o wykonanie projektu z uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Wykonawcą dokumentacji projektowej jest firmą Trasal, koszt 1,8 mln zł.

Obwodnica Opatowa

GDDKiA planuje też ogłoszenie przetargu na realizację w systemie „Projektuj i buduj” około 15-kilometrowej obwodnicy Opatowa w ciągu drogi krajowej nr 9 i drogi ekspresowej S74.

-W 2019 r. wydana została decyzja środowiskowa dla tej inwestycji –mówi M. Pawelec -Buras. Kolejną decyzję uzyskaliśmy pod koniec maja br. dla łącznika północnego do obwodnicy Opatowa. To przygotowywana od 2018 r. inwestycja, która ma dodatkowo odciążyć miasto, skrócić czas podróży tranzytem drogami nr 9 i 74 oraz poprawić płynność ruchu. 

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *