33 miasta złożyły wnioski o wsparcie zakupu autobusów elektrycznych. Wśród nich Ostrowiec Świętokrzyski

Wnioski złożone do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przewidują zakup 431 nowych pojazdów zeroemisyjnych, jak również ładowarek oraz szkolenia obsługi. Większość aplikacji złożyły małe i średnie miasta, przy czym 20 miast po raz pierwszy planuje zakupić autobusy elektryczne. Nowością są wnioski o wsparcie zakupu autobusów wodorowych oraz autobusów dla przedsiębiorstwa PKS.
-Przeprowadzony nabór w programie „Zielony Transport Publiczny” pozwoli zakupić 431 autobusów zeroemisyjnych, co podwoi liczbę obecnie zarejestrowanych autobusów elektrycznych (430 autobusów). Wsparcie to przyczyni się do wzmocnienia produkcji przemysłowej w Polsce w czasie wychodzenia z kryzysu po pandemii COVID-19– mówi minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka. Cieszy nas zainteresowanie średnich i mniejszych miast oraz to, że 20 miast po raz pierwszy kupi autobusy elektryczne i wodorowe. To pokazuje, że nasza strategia elektryfikacji transportu jest dobrze przyjęta przez samorządy.
Aplikacje złożyły miasta z 14 województw, 20 miast poniżej 100 tys. mieszkańców, a także 20 miast, które dotychczas nie korzystały ze wsparcia rządowego i po raz pierwszy planują zakupić autobusy zeroemisyjne. To świadczy o tym, że wsparcie finansowe dla samorządów w połączeniu z wymogami ustawowymi prowadzi do stopniowego obniżenia emisji z transportu publicznego w Polsce.
-We wnioskach mamy deklarację zakupu ponad 300 elektryków i kilku trolejbusów, ale złożone aplikacje wskazują też na gotowość nabycia ok. 100 autobusów wodorowych, co powinno dać impuls do wodoryzacji transportu publicznego, ale również do budowy kompetencji polskiego przemysłu w zakresie produkcji autobusów wodorowych, jak również technologii produkcji, transportu, magazynowania i tankowania wodoru – zgodnie z celami strategii wodorowej” – ocenia wiceminister klimatu i środowiska Ireneusz Zyska.
Jak informuje nas Wydział Promocji i Komunikacji Społecznej Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki, wniosek złożyła też Gmina Ostrowiec Świętokrzyski. Dotyczy on zakupu autobusów elektrycznych, stacji ładowania oraz szkoleń. Realizacja wniosków przewiduje również budowę ok. 180 stacji ładowania autobusów oraz 2 stacji tankowania wodoru, a także przeszkolenie ok. 970 osób w zakresie obsługi pojazdów bezemisyjnych, wpływając tym samym na poprawę infrastruktury i zwiększenie kompetencji w zakresie zeroemisyjnego transportu publicznego.
Nabór wniosków w programie „Zielony transport publiczny” rozpoczął się 4 stycznia i został zamknięty 18 stycznia 2021 r. zgodnie z regulaminem, czyli po wyczerpaniu przewidzianej alokacji na dotacje w łącznej wysokości 1,1 mld zł. Dodatkowo udostępniono 200 mln zł na pożyczki. Beneficjentami nowego programu NFOŚiGW mogli być organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego, w tym m.in. samorządy.
W ramach naboru wpłynęło 45 wniosków, w tym 34 aplikacje o dotacje i dodatkowo 11 o pożyczkę. O tym, które miasta dostaną wsparcie na elektryfikację, zdecyduje poprawność i jakość przygotowanych wniosków, które podlegają obecnie ocenie pod względem zgodności z celami i zasadami programu. Pierwsze umowy o dofinansowanie powinny być zawierane w II kwartale 2021 r.

Print Friendly, PDF & Email

3 thoughts on “33 miasta złożyły wnioski o wsparcie zakupu autobusów elektrycznych. Wśród nich Ostrowiec Świętokrzyski

  • 9 lutego 2021 at 08:20
    Permalink

    Samochody z napędem elektrycznym czy silnikami na wodór to nie fanaberie tylko konieczność w perspektywie kilkunastu lat. Warto też pochylić się nad pomysłem budowy sieci trolejbusowej w większych miastach.Wiem,prąd elektryczny też trzeba przetworzyć z innego rodzaju energii,w tym ze źródeł kopalnych czyli węgla czy gazu ale postęp nauki w “zielonej energii” daje duże nadzieje na chronienie naszego środowiska.
    Co do Ostrowca , trzeba precyzyjnie określić się jak ma tu wyglądać transport publiczny – czy uzasadnione jest eksploatowanie dużych autobusów czy wystarczą jednostki na 30. pasażerów a może nawet busy,oczywiście na niektórych liniach.Nasze miasto nie jest wielkie powierzchniowo,niemalże upadł przemysł więc nie ma pilnej konieczności dowozu pracowników dużymi autobusami,Ostrowiec wyludnia się więc i młodzieży szkolnej dojeżdżającej do szkół jest też mniej,więc pozostają osoby niepracujące zawodowo które w większości przypadków przemieszczają się tylko na zakupy etc. etc. etc.
    W trudnej sytuacji będzie MZK jeśli nie zacznie zwiększać kursów swoich autobusów do miejscowości odległych o 10-15 km od miasta oczywiście mając na uwadze istniejącą już prywatną konkurencję.Z samego przewozu ludzi po mieście MZK nie utrzyma się i będzie zmuszone szukać wszędzie dotacji.
    W latach 60. w Rzymie przez rok był darmowy transport publiczny żeby zachęcić ludzi do korzystania z niego i przyniosło to oczekiwane skutki… Może więc i w Ostrowcu ?

    Reply
    • 10 lutego 2021 at 16:16
      Permalink

      Chciałbym nieśmiało zauważyć, że te dzbany nie potrafią tak ułożyć rozkładu jazdy, żeby LGBTQ+-Katarina nie jeździła tuż przed i po autobusach MPK. Nie ważne czy te autobusy będą miały napędy rodem ze StarTreka, ważne, by w ogóle jeździły, a komunikacja miejska przynosiła jakikolwiek zysk.

      Reply
  • 10 lutego 2021 at 09:48
    Permalink

    Wszystko fajnie tylko do momentu kiety w Polsce bedziemy mieli prad z wegla to marne oszczednosci ekologiczne!!!

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *