W przyszłym roku ruszy budowa małej obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego
Małgorzata Pawelec Buras z kieleckiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że plac budowy obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego został zgodnie z zapowiedzią formalnie przekazany wykonawcy inwestycji. To otwiera drogę do przygotowania terenu, a następnie do rozpoczęcia zasadniczych robót budowlanych.
W pierwszej kolejności planowane jest wytyczenie i inwentaryzacja terenu, sprawdzenie pod kątem saperskim i archeologicznym, przygotowanie zaplecza i dróg technologicznych, wycinka drzew i krzewów. Zasadnicze roboty planowane są już w przyszłym roku, ale wykonawca nie wyklucza rozpoczęcia odhumusowania terenu jeszcze przed sezonem zimowym. Umowa na realizację na realizację obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego w ciągu DK9 podpisana w lipcu 2020 roku z konsorcjum firm Fabe Polska (lider) i SP Sine Midas Stroy opiewa 52,9 mln złotych. Wykonawca ma 36 miesięcy na zaprojektowanie i wybudowanie drogi z wyłączeniem okresów zimowych w czasie robót budowlanych. Inwestycja zakończy się w 2024 roku.
W ramach zadania wybudowany zostanie odcinek jednojezdniowej drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości około 2,7 km. Pobiegnie ona nowym śladem, od węzła na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 755 do ulicy Opatowskiej w ciągu istniejącej DK9 stanowiącej wylot z Ostrowca w kierunku Opatowa i Rzeszowa. W ramach inwestycji planowana jest m.in. korekta części węzła, budowa wiaduktu nad drogą powiatową, budowa dwóch mostów oraz ronda w miejscu włączenia nowego przebiegu DK9 w istniejącą trasę.
Inwestycja realizowana w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu, zwiększenia komfortu jazdy zarówno dla kierowców podróżujących tranzytem, jak i zmotoryzowanych z samego Ostrowca, a także zminimalizuje niedogodności związane z korkami i hałasem w centrum miasta. Obecnie DK9 przebiega przez Ostrowiec Świętokrzyski miejskimi ulicami, na których średnie natężenie ruchu przekraczało w 2015 roku 23 tysiące pojazdów na dobę. Dzięki inwestycji możliwe będzie oddzielenie ruchu lokalnego od tranzytowego, który przejmie obwodnica.
Aktualnie aby dojechać do istniejącego węzła potrzeba minąć tylko jedne światła na skrzyżowaniu ul.Opatowskiej z Sandomierską. Za dużo ta obwodnica nie zmieni, oby nasi przedstawiciele wywalczyli pozostałe pieniądze z obwodnicy Opatowa i ruszyli coś z planem budowy dwujezdniowej drogi klasy GP w ciągu DK 42 i DK9 na odcinku Brody ? Opatów wraz z obwodnicą Ostrowca Świętokrzyskiego.