MAN i Solaris walcza w przetargu o elektrobusy dla Ostrowca Świetokrzyskiego

Gmina Ostrowiec Świętokrzyski otworzyła oferty w przetargu na osiem elektrobusów wraz z infrastrukturą do ładowania. O zamówienie rywalizują dwie firmy- MAN oraz Solaris. MAN proponuje dostawy za 20,312 mln zł brutto, natomiast Solaris za 22,809 mln zł. Obie oferty mieszczą się w budżecie określonym na 23,107 mln zł.
Teraz będzie trwać ich analiza. Przypomnijmy, że przedmiotem zamówienia była dostawa ośmiu autobusów elektrycznych. Zamawiający wymaga autobusów o długości 11,8-12,2 m (+/- 0,10 cm), mogących pomieścić min. 74 pasażerów, z czego co najmniej 25% na miejscach siedzących. Zgodnie z zamówieniem pojazd powinien być wyposażony w drzwi w układzie 2-2-2, które otwierają się do wewnątrz. Wymagana jest niska podłoga na całej długości autobusu. Przewidziano klimatyzację oraz ogrzewanie realizowane przez grzejniki konwektorowe i nagrzewnice wykorzystujące ciepło z układu chłodzenia silnika lub z niezależnego ogrzewania. Jako wsparcie systemu grzewczego zamawiający wymaga zainstalowanie niezależnego kotła grzewczego zasilanego paliwem, o mocy co najmniej 25 kW. Wymagana moc silnika bądź silników to min. 160 kW. Zalecane jest wyposażenie układu sterującego pracą silnika elektrycznego w funkcję ograniczenia prędkości maksymalnej autobusu do 70 km/h. W układzie napędowym powinien być zastosowany system odzyskiwania energii w trakcie hamowania pojazdu. Ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie przez autobus 200 km. Założono ładowanie plug-in. Wykonawca ma też dostarczyć pięć stacji ładowania zajezdniowych. Infrastruktura do ładowania obejmuje trzy podwójne ładowarki stacjonarne, każda o mocy min. 2×40 kW, do ładowania sześciu pojazdów oraz dwie ładowarki szybkiego ładowania, każda o mocy min. 150 kW, do ładowania dwóch pojazdów. Mają zostać one zainstalowane w bazie przewoźnika przy Samsonowicza.
O wyborze decydują cena (60%), właściwości techniczne i eksploatacyjne (30%), okres gwarancji (5%), zużycie energii elektrycznej (5%). Pod uwagę brane będą podatność obsługowa poszycia bocznego, podział szyby przedniej, materiał konstrukcyjny szkieletu (kratownicy), materiał poszycia zewnętrznego nadwozia, liczba miejsc pasażerskich siedzących dostępnych bezpośrednio z poziomu niskiej podłogi, homologacja typu pojazdu w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie, ilość czynnika chłodzącego, wysokość wejścia w drzwiach. Na realizację zamówienia przeznaczono 340 dni. 

fot. MAN Starachowice

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *