Co tak naprawdę wiesz o płatkach owsianych?

Owies, znany również jako Avena sativa L., jest uprawiany w chłodnym i wilgotnym klimacie na całym świecie, a największymi producentami są Rosja, Kanada i Stany Zjednoczone. Owies może rosnąć w glebie mniej zasobnej w składniki odżywcze niż gleba wymagana dla takich roślin jak pszenica czy kukurydza, ale z drugiej strony wymaga do wzrostu znacznie więcej wilgoci.

Podstawowe informacje o owsie

Owies jest często wykorzystywany jako pasza dla zwierząt hodowlanych, ale w ostatnich latach jego wykorzystanie w tym celu zmalało, ze względu na rosnącą liczbę dowodów potwierdzających korzyści zdrowotne płynące z jego spożywania przez ludzi.

Owsianka na mleku to często typowe śniadanie wybierane przez osoby dbające o własne zdrowie, przed którymi jest bardzo pracowity poranek. Jeśli jesteś jedną z tych osób, zadaj sobie pytanie: co tak naprawdę wiem o tym, co jem? Podsumujmy to, co tak naprawdę wiemy o owsie.

Jaki owies jest dostępny w sklepach?

W porównaniu z pszenicą owies zawiera więcej białka, wapnia i niezbędnych kwasów tłuszczowych. Ponadto zawiera więcej błonnika pokarmowego, w tym błonnika rozpuszczalnego. Owies jest zazwyczaj spożywany jako gorące płatki zbożowe i występuje w różnych postaciach, takich jak płatki owsiane, płatki owsiane gruboziarniste, płatki owsiane „szybko gotujące się” oraz płatki owsiane błyskawiczne. Płatki owsiane są zazwyczaj wykorzystywane do produkcji musli i granoli, które spożywa się na zimno.

Różne rodzaje owsa

Różne rodzaje owsa uzyskuje się w procesach zwanych suszeniem i mieleniem. Owies jest najpierw obłuszczany, a następnie „suszony”. Suszenie jest w rzeczywistości procesem podgrzewania parą wodną, który dezaktywuje enzymy i nadaje owsowi typowy orzechowy, tostowy smak, zwykle kojarzony z tym produktem. Po parzeniu owies jest suszony, schładzany i przygotowywany do procesu mielenia, w którym jest miażdżony lub rozdrabniany. Proces mielenia jest dostosowywany do rodzaju produkowanego owsa.

Owies, a gluten

Owies jest naturalnie bezglutenowy, jednak często jest przetwarzany w zakładach, które przetwarzają zboża zawierające gluten.   Dlatego, o ile nie jesteś bardzo wrażliwy na gluten (lub nie zdiagnozowano u Ciebie celiakii), nie musisz kupować owsa „bezglutenowego”. Aby było jasne, samo ziarno jest bezglutenowe, ale fabryka może nie być.

Owies, a zdrowie

Przy tak wielu rodzajach owsa, który z nich jest najlepszy do jedzenia? Badania sugerują, że owies cięty wykazuje średnią lub niską odpowiedź glikemiczną. To czyni go idealnym wyborem dla tych, którzy zwracają uwagę na reakcję glukozy we krwi. Ponadto płatki owsiane używane do produkcji musli i granoli mają niższą odpowiedź glikemiczną. Jednak te rodzaje owsa są często mieszane z innymi produktami spożywczymi zawierającymi cukier, co zmniejsza ich pozytywne właściwości. Owies błyskawiczny i płatki owsiane błyskawiczne charakteryzują się najwyższym stopniem przetworzenia, a zatem są najłatwiejsze do przyrządzenia, ale są najmniej korzystne pod względem odżywczym.

Przydatne wskazówki dotyczące płatków owsianych

Ponieważ ten rodzaj owsa pozostaje w dużej mierze nienaruszony po zakończeniu procesu przetwarzania, jego gotowanie trwa znacznie dłużej niż w przypadku innych formatów. Aby uniknąć powolnego gotowania, wystarczy przygotować dużą ilość płatków z wyprzedzeniem i umieścić je w lodówce, ewentualnie z dodatkiem przypraw. Ja polecam odrobinę cynamonu. 

Oto kolejny sposób na skrócenie czasu gotowania płatków owsianych, który pozwoli wykorzystać ich wartości odżywcze bez długiego czasu gotowania. Poprzedniej nocy przygotuj 1 szklankę płatków owsianych i 2 szklanki wody, a następnie doprowadź do wrzenia w rondlu ze szczelnie przylegającą pokrywką. Gotuj przez 1 minutę, wyłącz ogień i pozostaw garnek pod przykryciem na noc (wilgoć zostanie wchłonięta w ciągu około godziny, więc możesz je zjeść wcześniej).   Rano Twoje owsianki będą idealne, a potem możesz je po prostu odgrzać z wybranymi dodatkami.

Wartości odżywcze

Istnieją dowody na to, że owies wspomaga zdrowie jelit oraz na to, że owies ma różne właściwości przeciwnowotworowe. Owies zawiera wiele związków fenolowych o wysokiej zdolności antyoksydacyjnej. Owies zawiera beta-glukany, polisacharydy roślinne, które pomagają w obniżaniu poziomu cholesterolu i glukozy we krwi. Około ? filiżanki suchego, nieprzetworzonego owsa to około 150 kalorii. Składa się to z około 25 gramów węglowodanów, 4 gramów błonnika, 6 gramów białka i około 2 gramów tłuszczu (w większości nienasyconego). Owies zawiera również witaminę E, kwas foliowy, cynk, żelazo, selen, miedź, mangan i wiele innych mikroelementów.

Print Friendly, PDF & Email