Jak zwiększyć aktywność fizyczną?

Na podstawie nowej piramidy żywienia z 2016 roku wiadomo, że podstawą do zdrowego stylu życia jest aktywność fizyczna. Niestety w dzisiejszych czasach, gdzie głównie przemieszczamy się samochodami lub pracujemy z domu, ciężko jest o utrzymanie kondycji. Jak sobie z tym poradzić?

Korzyści z aktywności fizycznej

Uprawianie sportu niesie ze sobą ogromną ilość korzyści dla naszego zdrowia fizycznego i psychicznego oraz korzystnie wpływa na wygląd naszej sylwetki i proporcje ciała. Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się chodzić na siłownie 7 dni w tygodniu, czy ćwiczyć w domowym zaciszu, tylko wtedy kiedy znajdziesz chwilę po pracy, każda forma aktywności przyniesie Ci korzyści. Dlaczego warto?

  • aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko chorób
  • poprawia nastrój i redukuje stres – wydzielanie endorfin
  • poprawia stan skóry – napięcie i koloryt
  • pomaga kreować deficyt kaloryczny – spala kilokalorie
  • podnosi samoocenę i daje pewność siebie
  • wzmacnia odporność
  • wzmacnia kości
  • pomaga wyregulować poziom “złego cholesterolu”
  • łagodzi bóle mięśni oraz pleców
  • poprawia postawę ciała – równowagę i koordynację
  • podwyższa poziom libido
  • wzmacnia samodyscyplinę

Czym jest NEAT?

Aktywność fizyczną możemy podzielić na: planowaną i spontaniczną. Planowana,  jak nazwa wskazuje to zaplanowany np. trening. Spontaniczna, która może wynosić aż 35% naszej całkowitej przemiany materii to NEAT. NEAT z ang. “non-exercise activity thermogenesis” – spontaniczna aktywność fizyczna, na którą składają się wszelkie aktywności poza zaplanowanym treningiem, jedzeniem i spaniem. Jakie aktywności więc zaliczają się jako spontaniczna aktywność fizyczna?

  • spacer, czyli słynne 10 tysięcy kroków
  • gestykulowanie
  • machanie nogą podczas słuchania muzyki
  • wchodzenie po schodach
  • sprzątanie
  • nasza praca (np. listonosz będzie spalał więcej kalorii w pracy niż sekretarka)

Jak zwiększyć swoją aktywność fizyczną?

Jak już wiadomo aktywność fizyczna jest bardzo korzystna dla naszego organizmu, dlatego warto wprowadzić ją do codziennego harmonogramu, a poczucie obowiązku zamienić na przyjemny nawyk. Jak więc najlepiej to zrobić?

          1.Trening

Jest bardzo korzystny dla naszych mięśni, pozwala na ich rozbudowę oraz wzmocnienie siły. Najlepszym sposobem jest łączenie treningu siłowego z treningiem cardio. Wiele osób rezygnuje z planowanej aktywności fizycznej z uwagi na konieczności poświęcenia wolnego czasu. Dobrym rozwiązaniem jest wykorzystanie ładnej pogody. Wycieczki rowerowe, bieganie, jazda na rolkach lub desce. Przy takich aktywnościach można również bardzo dobrze dotlenić mózg. Jeżeli masz mniej czasu, możesz skorzystać z przeróżnych gotowych treningów dostępnych na filmikach w internecie w domowym zaciszu. Również bardzo przydatne są aplikacje do ćwiczeń, lecz trzeba uważać na technikę wykonywania tych bardziej skomplikowanych.

         2.Spontaniczna aktywność fizyczna

Tutaj tak naprawdę możliwości jest bardzo wiele, niektóre z nich mogą wydawać się nieznaczące, a wręcz komiczne. Jednak zwracając na nie uwagę, w ogólnym rozrachunku faktycznie mogą przyczynić się do zwiększenia wartości NEAT. Jak podwyższyć swój NEAT?

  • wybieraj schody zamiast windy.
  • wysiadaj przystanek wcześniej.
  • jeśli masz możliwość, dojeżdżaj do pracy rowerem.
  • rób krótkie spacery w przerwie w pracy.
  • chodź na spacery.
  • gestykuluj.
  • śmiej się – to też ma znaczenie.

Możliwości naprawdę jest wiele, wystarczy tylko trochę chęci i wyobraźni, a możemy zdziałać bardzo dużo dobrego dla siebie samych.

 

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.