Transport miejski się zmienił. Tylko połączeń nadal brak

Ostrowiecki transport miejski zmienił swój wizerunek. Są nowoczesne autobusy, nowa baza, tablice informacyjne na przystankach, funkcjonuje System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, nauczyliśmy się też korzystać z Ostrowieckiej Karty Komunikacyjnej. Niestety, to, co zostało nierozwiązane od lat, to częstotliwość kursowania autobusów, a także miejsca, do których chcielibyśmy dojechać. Teraz całą sytuację skomplikowały jeszcze objazdy, które wprowadzone w związku z remontami dróg, uderzyły w pasażerów ze zdwojoną siłą.

– Autobusy są OK. – fakt, ale nie da się korzystać w Ostrowcu Świętokrzyskim z komunikacji bowiem nawet, jak gdzieś uda się dostać, to powrót graniczy z cudem- słyszymy. Kursów, jak na lekarstwo. Teraz? W okresie remontów? Nawet nie wiem, gdzie przeniesiono przystanki i jakie są nowe trasy komunikacji.

Faktycznie, korzystanie z internetowego rozkładu jazdy wymaga dłuższej chwilki cierpliwości, by „ogarnąć” materię. Tylko, co mają powiedzieć starsi mieszkańcy, którzy nie zasiadają do komputerów, nie korzystają ze smartfonów?

O problemach z dostaniem się chociażby z głównych osiedli, np. Ogrodów, do centrum, albo w okolice ulicy Świętokrzyskiej, gdzie kursowały dwa, no trzy, autobusy na godzinę, teraz ostrowczanie reagują tylko podenerwowaniem.   

Ostatnio radny Marek Giemza wystąpił nawet z interpelacją, w której zwracał się o zwiększenie częstotliwości połączeń autobusów miejskich, właśnie w okresie, gdzie Ostrowiec Świętokrzyski jest jednym wielkim placem budowy, a poruszanie się własnym samochodem wydaje się być utrudnione.

Jak czytamy w odpowiedzi prezesa MZK, Jarosława Kateusza spółka działalność przewozową na terenie Gminy Ostrowiec Świętokrzyski oraz gmin, które podpisały porozumienie międzygminne, wykonuje na podstawie umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego.

Zapoznając się z odpowiedzią zgodnie z zapisami zakres świadczenia usługi transportowej ogółem w okresie od dnia 1 stycznia 2023r. do dnia 31 grudnia 2023r. wynosi 1 048 888 wozokilometrów.

– Obecny plan ilości wozokilometrów jest zgodny z tą umową transportową na 2023r. i nie daje możliwości zwiększenia częstotliwości kursowania autobusów- odpowiada prezes Jarosław Kateusz. -Wszystkie remonty dróg prowadzone na terenie Gminy Ostrowiec Świętokrzyski generują objazdy, a tym samym dodatkowe ilości wozokilometrów. Spółka na bieżąco dopasowuje rozkłady jazdy do potrzeb przewozowych mieszkańców Ostrowca Świętokrzyskiego uwzględniając wyznaczone objazdy oraz respektując czas pracy kierowców.

Wydaje sie, że od wielu lat w naszym mieście są problemy z ustaleniem rozkładu jazdy autobusów MZK. Do niedawna nasi czytelnicy narzekali, że autobusy jeżdżą stadami, a później trzeba na nich oczekiwać długimi chwilami. Co ciekawe, w czasie wojenki konkurencyjnej często w odstępie jednej-dwóch minut na przestanek podjeżdżały czy to autobusy, czy busy wszystkich firm przewozowych, Ci, którzy spóźnili się zabrać na kolejną falę transportową musieli czekać godzinę.

Skoro w okresie remontów nie możemy liczyć na zmiany, to po tym czasie należy wrócić do rozmowy o funkcjonowaniu transportu miejskiego w Ostrowcu Świętokrzyskim, aby wyeliminować tę uciążliwą bolączkę, o której mówią mieszkacy. Jedno co wydaje się być konieczne to zwiększenie objętych umową wozokilometrów, tak aby jeździło nam się nie tylko komfortowo, ale po prostu, kursów było więcej. MZK twierdzi, że nie chce wozić „powietrza”, ale z drugiej strony mieszkańcy przestali liczyć na MZK. Gdy chcą wyjść wieczorem na miasto, do kina, na mecz, to nie mają czym wrócić. Korzystają więc z własnych aut lub taksówek. Gdyby wiedzieli, że podjedzie np. pod OBK, czy KSZO autobus, to zapewne z powrotem by się pomału przyzwyczajali do korzystania z usług MZK. A opinia tymczasem jest taka, że w weekendy to MZK popołudniami w ogóle nie jeździ, a w niedzielę co najwyżej dopołudnia i sporadycznie.  Żeby już zupełnie było śmiesznie, to skoro nie jeździ komunalny przewoźnik, to i prywatny z nim nie musi konkurować i też nie jeździ, na czym oczywiście tracą mieszkańcy…

Czekamy więc na to, że powrócimy do korzystania z autobusów, bo w przeciwnym razie te wielomilionowe nakłady na budowę nowej bazy i wymianę taboru nie spełnią zakładanych celów.

Print Friendly, PDF & Email

4 thoughts on “Transport miejski się zmienił. Tylko połączeń nadal brak

  • 16/05/2023 at 09:10
    Permalink

    Trzeba „łapać za słowa” konkretne osoby które nie tak dawno przyrzekały że MZK wreszcie będzie „elastyczny” w temacie kursowania swoich autobusów i będzie wrażliwy na potrzeby mieszkańców – jak dziś jest wszyscy widzimy i denerwujemy się na kiepskie wywiązanie się z obietnic.Rozumiem tragiczną sytuację drogową w obecnych dniach,miesiącach czy nawet latach bo te remonty musiały być przeprowadzone,może w sposób nie przemyślany ale jakoś przecierpmy. Jednak od firmy przewozowej transportu ludności należy wymagać i wymuszać dobro pasażera a nie zasłaniać się wcześniejszymi umowami i nic nie mówiącymi liczbami wozokilometrów – takie umowy należy renegocjować gdy sytuacja zmienia się z innych przyczyn.Konkretnie – urealnić rozkłady jazdy po mieście uwzględniając dni wolne od pracy,dni targowe,godziny popołudniowe i wieczorne a także przywracać linie podmiejskie które przez wiele wiele lat cieszyły się największą popularnością bo przecież obecnie nie ma większych utrudnień w dojeździe do Ostrowca a do naszych szkół i zakładów pracy dojeżdża wiele osób.
    Zasłanianie się biurokratycznymi przepisami nigdy nie będzie dobrze świadczyło o poprawnym podejściu do pasażera a więc i o wizerunku firmy przewozowej – tylko jakością usług wygra się z prywatnymi „rzęchami” wożącymi ludzi po mieście jak i poza miastem.

    Reply
    • 16/05/2023 at 19:15
      Permalink

      Ciężko jest przebić liczbę wzkm, którą dyktuję ci własny szef. Ludzie obwiniają tylko MZK za brak kursów, a zapominają, że to Urząd Miasta dofinansowuje i dyktuje warunki. Czemu na przykład rada miejska nie zbierze się, by dać większe fundusze na większą ilość kursów ? A tak jak napisałeś/łaś o liniach podmiejskich to leży w gestii gmin, bez woli gmin ościennych nie będzie kursów poza miasto, ktoś musi to sfinansować. Jak widać gminy dały tylko jakieś resztki na kursy patrząc na rozkład 12 i 13.

      Reply
  • 16/05/2023 at 12:48
    Permalink

    MZK -brak kursow bo brak pasazerow
    PASAZEROWIE- brak pasazerow bo brak kursow
    I tak od zawsze, te nowe cacka powinny jezdzidz przez rok nawet puste ale regularnie i wtedy pasazerow przybedzie, mieszkaniec musi wiedziec ze o danej godzine odjedzie do celu.

    Reply
  • 16/05/2023 at 13:17
    Permalink

    1. W sobotę i niedzielę… faktycznie po południu i wieczorem kursów praktycznie nie ma.
    2. Rozkład jazdy na stronie MZK… młodsi po pewnym czasie się połapią. Ogólnie mało praktyczny. Ludzie z poza Ostrowca – koszmar (na przykład przystanek przy ulicy xxxxx 07 i xxxxx08). Bardzo przejrzyste. Albo rozdwajające się grafy na kierunkach linii bez żadnego komentarza. Bajka.

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *