140 lat temu do Ostrowca doprowadzona została odnoga Drogi Żelaznej – Iwanogrodzko Dąbrowskiej, którą oficjalnie wrazz dworcem otwarto 15 stycznia 1885 r. Początki inicjatywy sięgają roku 1867, kiedy Jan Gotlieb Bloch opracował przedwstępne studium przebiegu drogi kolejowej do Ostrowca przez Szydłowiec, ale koszty uznano za zbyt duże i władze nie udzieliły koncesji. Niemniej inicjatywa zwróciła uwagę finansistów z Królestwa, m.in. barona S.Frenkla, W. Laskiego i Z.Wielopolskiego, kolejnych właścicieli dóbr ostrowieckich, na możliwość wykorzystania transportu kolejowego na potrzeby zakładów przemysłowych w Dolinie Kamiennej. Kiedy w 1875 r. w Petersburgu zapadła decyzja o budowie linii kolejowej z Iwanogrodu (Dęblina) do Dąbrowy Górniczej, jej integralną częścią były odgałęzienia z Bzina (Skarżyska) do Koluszek i Ostrowca. Starania o uzyskanie koncesji zwycięsko zakończyło Towarzystwo Drogi Żelaznej – Iwanogrodzko Dąbrowskiej Jana Gotlieba Blocha, który po utworzeniu 11 marca 1885 r. Towarzystwa Spółki Akcyjnej Wielkich Pieców i Zakładów Ostrowieckich, został jednym z jego udziałowców. Powstanie spółki akcyjnej oraz dostęp za pośrednictwem kolei do ukraińskiej rudy i koksu z Zagłębia Dąbrowskiego wyznaczyły nowy rozdziałw dziejach huty, która stała się najnowocześniejszym i najszybciej rozwijającym się zakładem Staropolskiego Okręgu Przemysłowego, a Ostrowiec zyskał miano bardzo ważnej stacji przeładunkowej obsługującej powiaty opatowski i sandomierski,co także miało wpływ na jego rozwój.
Niech kolej wciąż łączy – ludzi, miejsca i wspomnienia.