W Galerii Fotografii MCK możemy oglądać wystawę Dariusza J. Drajewicza "Somalia - Black Hawk Died". Jej nazwa nawiązuje do głośnego filmu Ridleya Scotta "Black Hawk Down" ("Helikopter w ogniu") z 2001 roku. W piątek podróżnik i fotografik, z zawodu prawnik opowiadał m.in. o tym jak w 2021 roku wybrał się do Mogadiszu, Kismaju i Eyl. Była to kolejna z odsłon cyklu podróżniczego cyklu MCK "Pasja do podróży czy podróż do pasji?".
?php>?php>- Niniejszy zbiór fotografii, który opatrzyłem tytułem "Somalia - Black Hawk Died", został wykonany w Somalii: Mogadiszu, Kismaju i Eyl w 2021 r., a więc w podwójnie trudnym czasie, mając na uwadze, po pierwsze, poziom bezpieczeństwa w Somalii, a właściwie jego iluzji, a po drugie, stan zagrożenia epidemicznego z powodu ostrej choroby zakaźnej (COVID-19)- opowiada Dariusz J. Drajewicz. Przedmiotowa kolekcja obrazów to deskrypcja kraju, w którym szukałem degradacji Zachodu, jego upokorzenia i regresu, a jednoczenie hibernacji pozostałości zwesternizowanych cywilizacyjnie stygmatów. To rodzaj fotograficznej inwentury stanu rozkładu państwa, histerycznego braku bezpieczeństwa i nihilistycznej konfliktowości klanowej. To także próba odwołania się do współistniejącego stanu zagrożenia epidemicznego powszechnie określanego jako COVID-19 wówczas nieopanowanego, niezdefiniowanego oraz defetystycznego. To wreszcie forma fotograficznego protokołu o współczesnej apokaliptycznej drodze ku nieodwracalnej kakotopii, w którym to modelu stosunki społeczne opierają się na czynieniu zła.
?php>Choć wystawa to odwołanie do filmu Ridleya Scotta i jego "Helikoptera w ogniu" zdaniem Dariusza J. Drajewicza u amerykańskiego reżysera Somalii nie ma choć tam osadzona jest akcja.
?php>- Jego film powstał w Maroku. W jego dziele Rabat i Sale starają się imitować Mogadiszu- mówi autor zdjęć prezentowanych w Ostrowieckim Browarze Kultury. Związek formalny mojej pracy z dziełem Scotta ma charakter szczególny i polega na zastosowaniu formatu obrazu: 2,39 : 1, który odpowiada anamorfotycznemu wymiarowi zapisu obrazu stosowanemu w kinie. Format ten został wykorzystany w filmie.
?php>Dariusz J. Drajewicz w swej aktywności fotograficznej porusza tematykę tanatologii przestrzeni bytowej w krajach Trzeciego Świata.
?php>Interesują go rezultaty transpozycji tej powierzchni, stanowiące następstwa zmian polityczno-społecznych, w tym rozpadu systemu kolonialnego i procesu neokolonializmu.
Na główny plan jego eksploracji fotograficznej wysuwają się zagadnienia przeobrażeń przestrzeni zahibernowanej w czasie, do których doszło w wyniku ewolucji, stanowiących efekt konfliktów zbrojnych, przymusowej migracji społeczności lokalnych, czy exodusu kultury obcej.
?php>Są przeciw „białym taksówkom”
Rozwiązaniem może być ograniczona ilość licencji Taxi. Kontrola skarbowa "partnerów flotowych" też pomoże - podatek od wynajmowanych samochodów. Kiedy przyjedzie, czy przyjedzie, ile zapłacisz nie możesz być pewien nigdy.
UberowiecLbn
15:52, 2025-06-06
Są przeciw „białym taksówkom”
W 2019r krzyczeliście że Lex Uber was nie dotyczy !!! 🤣🤣
Driver
11:55, 2025-06-06
Ruiny zamku w Ćmielowie stają się perłą regionu
Hej ZATROSKANY. Urzekła mnie twoja walka z PISem. Nawet tutaj........ 🤣🤣🤣Ale już podobno zaczęli to leczyć powoli.... Chorobę 8 gwiazdek.....
PUSTY DZBAN
09:49, 2025-06-06
Ruiny zamku w Ćmielowie stają się perłą regionu
Świetnie! Gratulacje dla małżeństwa inwestorów, którzy zakochali się w naszym regionie, wszak pochodzą z Gdańska. Szkoda, że nikogo ze świętokrzyskiego odbudowa zamku nie interesowała. No tak, w tym województwie wolą pis. Wielka szkoda.
zatroskany
05:31, 2025-06-06
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz