Śliska jezdnia i nie tylko

W dniu 11 marca 2019 r., po godz. 17, w gminie Waśniów, doszło do kolizji drogowej.
Na miejsce zdarzenia zostali wezwani funkcjonariusze Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej Policji w Ostrowcu Świętokrzyskim.
-Mundurowi ustalili, że 20-letni kierujący samochodem osobowym marki BMW nie dostosował prędkości do warunków ruchu, stracił panowanie nad pojazdem i na łuku drogi zjechał z jezdni w pole, gdzie auto dachowało – poinformowała Ewelina Wrzesień, oficer prasowy KPP w Ostrowcu Świętokrzyskim. Sprawca w swoim organizmie miał 0,46 promila alkoholu. Ponadto okazało się, że 20-letni mieszkaniec gminy Nowa Słupia nie posiadał uprawnień do kierowania pojazdami. Za kierowanie samochodem w stanie po użyciu alkoholu (od 0,2 do 0,5 promila) grozi wysoka grzywna oraz kilkuletni zakaz kierowania pojazdami mechanicznymi. Jednak 20–latek przed sądem odpowie również za spowodowanie kolizji drogowej oraz jazdę
bez uprawnień.
Zbyt mała przyczepność
Okres przedwiosenny nie sprzyja kierowcom. Intensywne opady deszczu przeplatane śniegiem sprawiają, że nawierzchnia drogi jest wyjątkowo śliska. Dla kierowców oznacza to konieczność zdjęcia nogi z gazu. Niestety, nie wszyscy właściwie reagują na te zmiany aury, nadal bowiem zdarzają się przypadki braku dostosowania prędkości jazdy do aktualnych warunków atmosferycznych i stanu nawierzchni. A jeśli do tego dodać stan nietrzeźwości czy – jak w przypadku młodego pseudo-kierowcy bmw – nietrzeźwość i jazdę bez uprawnień, to mamy niezły bajzel.
Pod i nadsterowność
Wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje poślizgu: nadsterowność, gdy tylne koła samochodu tracą przyczepność oraz podsterowność, gdy w czasie skrętu przyczepność tracą przednie koła.
-W przypadku, kiedy tylne koła tracą przyczepność, należy wykonać kierownicą kontrę w celu naprowadzenia samochodu na prawidłowy tor jazdy. Jeśli zaś dojdzie do poślizgu przednich kół, kierowca powinien natychmiast zdjąć nogę z gazu, zmniejszyć wykonywany wcześniej skręt kierownicą i delikatnie wykonać go ponownie. Zdjęcie nogi z gazu spowoduje dociążenie kół przednich i zmniejszenie prędkości, zaś redukcja kąta skrętu powinna spowodować odzyskanie przyczepności i korektę toru jazdy – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
W nowoczesnych samochodach znajdują się elektroniczne systemy, które ułatwiają bezpieczne wyjście z poślizgu. Jeśli kierowca podróżuje pojazdem wyposażonym w system dynamicznej kontroli toru jazdy ESC (Electronic Stability Control, znany także ESP), powinien starać się jak najspokojniej zareagować na poślizg i za pomocą kąta skrętu kierownicy wskazać systemowi najwłaściwszy kierunek jazdy.


Wiele współczesnych samochodów wyposażono również w system przeciwpoślizgowy ABS. Ma on nie dopuścić do zablokowania kół podczas hamowania i tym samym zapobiec poślizgowi.
-Aby maksymalnie wykorzystać system ABS podczas sytuacji awaryjnej, należy jak najszybciej wcisnąć pedały hamulca oraz sprzęgła i przez cały czas wywierać dużą siłę na pedał hamulca – mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Uwaga – w takiej sy tuacji nie powinniśmy hamować pulsacyjnie (co jest zalecane w przypadku starszych samochodów, bez systemu ABS), ponieważ wydłuży to drogę zatrzymania. Nie trzeba się też obawiać wibracji występujących na pedale hamulca podczas hamowania awaryjnego – jest to naturalne działanie systemu ABS.
Drogi nieznane
W minionym czasie sytuacja na drogach była momentami naprawdę kiepska. Wszyscy musimy to mieć na uwadze, dostosowując prędkość, a także styl jazdy, do ciągle zmieniających się warunków. Podczas jazdy w trasie, poza obszarem zabudowanym, mamy do czynienia ze zróżnicowanymi pod względem przyczepności nawierzchniami dróg. Pewne odcinki dróg są bardziej, a inne mniej śliskie. Każdy, kto o tym choćby na chwilę zapomni i w odpowiednim momencie nie zwolni, może wpaść w poślizg, stoczyć się do rowu lub zjechać na przeciwległy pas ruchu. Proszę nie ufać do końca systemom kontroli trakcji czy napędowi na cztery koła. Elektronika jest pożyteczna, ale praw fizyki nie da się oszukać. Mądry kierowca potrafi nad tym wszystkim zapanować.
Włącz światła
Ważnym elementem, dotyczącym poprawy bezpieczeństwa drogowego, jest odpowiednie oświetlenie pojazdu. Jest to szczególnie ważne w okresie, gdy szybko zmieniają się warunki atmosferyczne.
-Pamiętajmy, że przepisy zezwalają na używanie świateł do jazdy dziennej tylko podczas normalnej przejrzystości powietrza, gdy nie ma opadów atmosferycznych czy mgły –mówi nadkomisarz Kamil Tokarski, oficer prasowy Komendy Wojewódzkiej Policji w Kielcach. W warunkach o zmniejszonej przejrzystości powietrza używanie wyłącznie świateł do jazdy dziennej jest niebezpieczne, ponieważ oświetlony jest zazwyczaj tylko przód pojazdu. Nie zapominajmy, że korzystanie tylko ze świateł do jazdy dziennej przy złej pogodzie, słabej widoczności, jest wykroczeniem, za które grozi mandat oraz punkty karne.
Bądź widoczny
Wielu pieszych zginęło lub odniosło rany na drogach tylko dlatego, że zapomnieli przyczepić do swej odzieży elementy odblaskowe. Zostali najechani przez pojazdy jadące drogą. Może ich los potoczyłby się inaczej, gdyby byli widoczni? Może kierujący pojazdem wcześniej zatrzymałby swój pojazd lub ominął idącego mężczyznę lub kobietę i nie doszłoby do tragicznego w skutkach zdarzenia?
Przypominam, że pieszy – poruszając się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym – jest obowiązany używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu, chyba, że porusza się po drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub po chodniku.
Jak uniknąć poślizgu?
Przede wszystkim kierowca powinien bardzo uważnie obserwować nawierzchnię drogi, po której się porusza, i dostosować prędkość do panujących warunków.
-Należy utrzymywać bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu i obserwować zachowanie kierowców jadących przed nami, ponieważ zmniejsza to ryzyko nagłego hamowania –radzi ekspert Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. Dojeżdżając do skrzyżowania, trzeba możliwie wcześnie rozpocząć wytracanie prędkości i hamować silnikiem, jednocześnie redukując biegi. W ten sposób ograniczamy prawdopodobieństwo utraty kontroli nad pojazdem.
Gdy jest ślisko należy zwolnić nie dlatego, że nie dalibyśmy rady, bo przecież Polak potrafi . Trzeba zwolnić, żeby nie narażać zdrowia i życia swego oraz innych. Co prawda to i owo potrafimy, ale pod warunkiem, że wszyscy poruszają się po drogach w sposób dla nas przewidywalny. A przecież tak nie jest. Często trzeba nagle hamować, zmienić pas ruchu lub zjechać na pobocze, bo kot, bo pies, bo pijany pieszy, bo jakaś leżąca na jezdni przeszkoda. Wtedy cały czar pryska, robi się gorąco.
Policjanci apelują o zachowanie ostrożności podczas jazdy i dostosowanie prędkości jazdy do panujących warunków, a także o trzeźwość podczas z korzystania z dróg. Alkohol nie idzie w parze z bezpieczeństwem, a nietrzeźwość to jedna z głównych przyczyn wypadków drogowych. Bądźmy ostrożni i uważni, wspólnie twórzmy bezpieczne drogi.

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *