Wszystko wskazuje na to, że przebudowa linii kolejowej Skarżysko - Kamienna ? Sandomierz może odbyć się z opóźnieniem.
?php>A wszystko przez to, że Wojewódzki Konserwator Zabytków chce objąć most kolejowy na rzece Kamiennej ochroną konserwatorską. O takie działania zwróciły się do niego: Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Ostrowieckiej, jak również miłośnicy kolei, m.in. grupa Atlas Kolejowy Polski, Czech i Słowacji.
?php>
- Na rogatkach Ostrowca Świętokrzyskiego w ciągu toru nr 1 linii kolejowej nr 25 znajduje się most kolejowy o niewątpliwie zabytkowym charakterze, który ze względu na obecną już rzadkość występowania (być może już ostatni w kraju) jest warty zachowania dla przyszłych pokoleń- czytamy w piśmie grupy Atlas Kolejowy Polski, Czech i Słowacji. (?) na placu budowy powstanie nowy most, a stary po zdjęciu dźwigiem zostanie przeniesiony na plac budowy i tam pocięty na złom. Proponujemy, aby miasto wystąpiło do oddziału południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK, w sprawie zachowania mostu, jako pomnika techniki.
?php>
- Sprawa mostu kolejowego na linii kolejowej nr 25, znajdującego się na rzece Kamienna na gruntach znajdujących się administracyjnie w Ostrowcu Świętokrzyskim (obszar nazywany osiedlem Romanów, lub rogatka ostrowiecka), pojawiła się na początku lipca br.- informuje Piotr Spurek z Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Kielcach. Obiekt taki nie figurował w wojewódzkiej ani gminnej ewidencji zabytków, jak również nie był wpisany do rejestru zabytków woj. świętokrzyskiego.
?php>
Jak słyszymy, Świętokrzyski Wojewódzki Konserwator Zabytków podjął działania, które zmierzają do ochrony mostu, jako zabytku ruchomego, z jednoczesnym uwzględnieniem trwającej modernizacji linii kolejowej nr 25.
?php>
- W Urzędzie Miasta Ostrowiec Świętokrzyskim odbyliśmy spotkanie z przedstawicielami inwestora i właściciela obiektu, tj. PLK, z udziałem Prezydenta Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego,
?php>
na którym przedstawiliśmy nasze stanowisko odnośnie konieczności objęcia ochroną mostu stalowego, opartego na rzadkiej odmianie konstrukcji Pratta, będącego jedną z nielicznych pozostałości odcinka dawnej kolei iwanogrodzkiej, datowanych na XIX w. - informuje Świętokrzyski Wojewódzki Konserwator Zabytków. Naszym zdaniem, jak i miłośników kolei, obiekt ten posiada znaczącą
?php>
wartość zabytkową i historyczną. O pomoc w ocenie wystąpimy do właściwego rzeczoznawcy przy Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zaproponowane przez nas rozwiązanie,
?php>
przychylnie ocenione przez pana prezydenta, opiera się na pomyśle przeniesienia mostu w najbliższe możliwe miejsce (Prezydent zaproponował nieruchomość stanowiącą własność miasta) i ustawienia tego obiektu na fundamentach jako świadka historii, pamiątki rozwoju inżynierii kolejnictwa, jednocześnie pamiątki przemysłowego dziedzictwa miasta Ostrowiec. Obiekt byłby oczywiście wyłączony z ruchu kolejowego. W pierwotnym miejscu tego obiektu powstałby nowy most o parametrach wymaganych w ramach modernizowanej linii kolejowej 25, dostosowanych do współczesnych wymogów. Inwestor modernizowanej linii oraz właściciel obiektu zobowiązali się do przeanalizowania naszej propozycji pod kątem technologicznym, logistycznym, jak również
?php>
finansowym. Odpowiedzi spodziewamy się pod koniec sierpnia br.
?php>Jak słyszymy, również Świętokrzyski Wojewódzki Konserwator Zabytków informuje, że na spotkaniu padła deklaracja o tym, że działania konserwatorskie należy realizować w taki
?php>
sposób, aby nie wpływały negatywnie na trwające prace remontowe linii kolejowej 25.
?php>
- Wojewódzki konserwator zabytków poinformował PLK o planach objęcia mostu w Ostrowcu Świętokrzyskim ochroną konserwatorską. Działania podejmowane przez PLK w rejonie mostu będą konsultowane z konserwatorem. Obecnie nie można określić czy wpłynie to na terminarz realizacji inwestycji - odpowiada dość lakonicznie Izabela Miernikiewicz z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
?php>
Przypomnijmy, że zlokalizowany na Romanowie most odegrał ważną rolę w historii Ostrowca Świętokrzyskiego. W nocy z 13 na 14 września 1942 r. dwuosobowy patrol Związku Odwetu ZWZ
?php>
uszkodził gazociąg i most kolejowy nad Kamienną w Romanowie koło Ostrowca Świętokrzyskiego. Podstawowym celem akcji było przerwanie pracy produkujących wtedy na potrzeby Wehrmachtu
?php>
Zakładów Ostrowieckich, jednak przy okazji doszło do niezamierzonego przez konspiratorów zniszczenia przęseł romanowskiego mostu, przez co nastąpiła dwutygodniowa przerwa w komunikacji kolejowej i dostawach zaopatrzenia na front wschodni. Stąd gwałtowna reakcja okupantów, którzy w nocy z 15 na 16 września 1942 r. aresztowali trzydziestu mieszkańców miasta i osadzili ich w areszcie przy ulicy Głogowskiego. 29 mężczyzn powieszono 30 września 1942 r. na Rynku?
0 0
Przecież tam nie jest jeden most, a dwa. Obydwa zostaną przeniesione w inne miejsce? 17:45, 11.08.2020
0 0
A we wrześniu 39 roku Pan redaktor zapomniał? Też się dzialo, przy moście. Może niech gazeta przypomni ten epizod... Bo jeśli mnie pamięć nie myli, to chyba na cmentarzu w Szewnie są pochowani obrońcy 19:57, 11.08.2020
0 0
rozwinie Pan temat? 00:56, 12.08.2020
0 0
Kolejny zabytek naszego miasta w rekach wladz do zburzenia. Cukrowni i huty juz nie ma.OZMO rozebrane huta i brama nie istnieje. Co nam zostanie... Nagrobki i tablice..
Tu bylo kiedys studium magisterskie.
itp... Chronmy i zostawmy zabytki, by dalsze pokolenia je widzialy nie tylko na zdjeciach czy w intetnecie. 01:36, 19.08.2020
0 0
Z tego co pamiętam, stał tam niewielki oddział bodajże z ckm, sam Ostrowiec nie był aż tak ważny do obrony bo był już okrazany ale do końca sunęły pociągi polskie z wojskiem... Bodajże 5 poległo, reszta wpław uciekła przez rzekę. Niemcy atakowali od kunowa Ta polska flaga na cmentarzu w Szewnie... To tam są pochowani 06:52, 02.09.2020
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu ostrowiecka.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz