Jak uniknąć ofiar na zebrach?

W Ostrowcu Świętokrzyskim na ul. Chrzanowskiego, na przejściu dla pieszych, została potrącona kobieta. Kierowca poruszał się autem osobowym na numerach powiatu opatowskiego.
W Ostrowcu Świętokrzyskim na ul. 11 Listopada, 71-latek kierujący samochodem osobowym marki Toyota Corolla, na prostym odcinku drogi najechał na lewą stopę przechodzącego przez przejście dla pieszych 33-latka.
Prawdopodobnie do zdarzenia doszło wskutek niezachowania należy tej ostrożności. Pieszy z obrażeniami ciała przewieziony został do szpitala.
W Opatowie na ulicy Sienkiewicza, audi prowadzone przez 72-latka potrąciło na pasach 79-letnią pieszą. Kobieta została zabrana do szpitala.
W Ostrowcu Świętokrzyskim na ul. Radwana, 64-latek kierujący samochodem osobowym marki Skoda Octavia, najprawdopodobniej na skutek niezachowania należytej ostrożności, potrącił przechodzącą przez przejście dla pieszych 69-latkę. Zarówno kierujący autem, jak i piesza byli trzeźwi. Kobieta z obrażeniami ciała została zabrana do szpitala.
W Opatowie na ul. 1 Maja, 23-letnia kierująca samochodem Renault Clio, na przejściu dla pieszych potrąciła 41-latka. Pieszy został przewieziony do szpitala.
W Jeziorku, w gminie Nowa Słupia, na drodze W751, 50-latek kierujący samochodem marki Volkswagen potrącił 85-latkę. Kobieta przechodziła przez jezdnię i była na pasach dla pieszych. Kierowca volkswagena był trzeźwy. Piesza z obrażeniami ciała została przewieziona do szpitala.
Człowiek przed maską
Statystyki policyjne są pełne od podobnych zdarzeń. Czasem trudno zrozumieć, dlaczego do nich w ogóle dochodzi. Pasy bowiem są miejscem, specjalnie wyznaczonym dla pieszych, gdzie tzw. niechronieni uczestnicy ruchu drogowego powinni być bezpieczni.
-Podstawowym błędem kierowców, zwłaszcza w rejonach przejść dla pieszych, jest niezachowanie szczególnej ostrożności, przez co nagłe pojawienie się pieszego na przejściu, tuż przed maską pojazdu, jest dla kierującego zaskoczeniem –mówi kom. Kamil Tokarski, oficer prasowy KWP w Kielcach. Jeśli do tego pojazd porusza się zbyt szybko, to jego zatrzymanie przed torem ruchu pieszego jest niemożliwe.
Szanse na uniknięcie wypadku są jeszcze mniejsze na mokrej, śliskiej nawierzchni. Pamiętajmy, że już przy prędkościach kolizyjnych rzędu 20 –30 km/h, może wystąpić skutek śmiertelny. Przy prędkości 50 km/h pieszy ma ok. 50 proc. szansy na przeżycie, ale już przy prędkości około 80 km/h jego szanse na przeżycie są bliskie zeru.
Trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault mówią, że gdy jest ślisko, to kierowcy powinni, jeszcze przed skrzyżowaniem, nacisnąć pedał hamulca. Sprawdzą w ten sposób stan nawierzchni, ocenią przyczepność kół i w efekcie zatrzymają samochód w odpowiednim miejscu. Prawa fizyki są nieubłagane. Kiedy przy prędkości 80 km/h droga hamowania na suchym asfalcie wynosi 60 metrów, to na mokrym już prawie 90 metrów. Jeśli chodzi o pieszych, to przed wejściem na ulicę, nawet w przypadku, gdy na przejściu są światła, powinni najpierw sprawdzić, czy nie nadjeżdża pojazd.
-Pieszym zabrania się wchodzenia na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściach dla pieszych –podkreślają trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. Prawo drogowe stanowi, że piesi nie powinni wchodzić na jezdnię spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi, czy też przebiegać przez jezdnię, zwłaszcza w miejscu do tego zabronionym. Nie powinni też zatrzymywać się na przejściu lub zawracać.
Dobre rady i złe podszepty
Co jakiś czas wmawia się pieszym, że są świętymi krowami i mogą wszystko. I wielu z nich w to wierzy, podobnie jak wielu innym kłamstwom. W efekcie dochodzi do spotkań trzeciego stopnia, gdy już nie ma możliwości zapobieżenia tragedii. Pamiętajmy: Prawo o ruchu drogowym mówi, że kierujący pojazdem ma obowiązek zachować szczególną ostrożność, zbliżając się do przejścia dla pieszych, a także ustąpić pierwszeństwa osobom, które się na nim znajdują. Z kolei pieszy powinien uważnie obserwować sytuację na drodze – zarówno przed wkroczeniem na przejście, jak i w trakcie jego pokonywania.
Bezpieczne drogi krajowe
Jak poinformowała Małgorzata Pawelec Buras z kieleckiej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, audytorzy i inspektorzy bezpieczeństwa ruchu drogowego, zatrudnieni w GDDKiA, skontrolowali najbardziej niebezpieczne przejścia dla pieszych funkcjonujące na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Szczególną uwagę zwracali na takie elementy, jak prawidłowa lokalizacja i geometria przejścia, warunki widoczności na przejściu dla pieszych – w dzień i w nocy, stan i prawidłowość oznakowania pionowego i poziomego, stan nawierzchni przejścia i przed przejściem, możliwość dojścia do przejść i stan miejsc oczekiwania pieszego na przejście; prawidłowość odwodnienia obszaru przejścia, a także na prawidłowość oświetlenia samego przejścia czy miejsc oczekiwania pieszego na przejście przez drogę oraz odcinków dojazdowych do przejścia dla pieszych. Wśród najważniejszych zaleceń, jakie wydali, znalazła się m.in. konieczność ośw ietlenia każdego przejścia oraz zapewnienie wymaganej przepisami odpowiedniej widoczności. Każde przejście dla pieszych powinno być również widoczne, podobnie jak jego oznakowanie. Przejście może być wyznaczone, jeżeli istnieje skuteczna możliwość redukcji prędkości przed nim do 50 km/h.
Przejścia dla pieszych przez trzy lub więcej pasów ruchu, lub przez drogi o przekroju dwujezdniowym, nie powinny funkcjonować bez sygnalizacji świetlnej, a pieszy powinien mieć do pokonania jak najkrótszą drogę. Przy wyznaczaniu przejścia dla pieszych nie powinny one obejmować swoją długością np. zatok autobusowych, dróg rowerowych czy dodatkowych pasów ruchu.
Pieszy powinien mieć zapewnione bezpieczne dojście do przejścia dla pieszych i bezpieczną strefę oczekiwania na możliwość przejścia przez jezdnię. Dojście do przejścia i strefa oczekiwania powinny być wolne od przeszkód i posiadać udogodnienia dla niepełnosprawnych. W strefach dojścia do przejścia, jak i w strefie oczekiwania powinna być zapewniona widoczność na linii pieszy -kierowca.
Wyniki audytu zostaną wykorzystywane przez oddziały GDDKiA jako materiał pomocniczy, który pozwoli skutecznie i spójnie, na drogach zarządzanych przez GDDKiA, wyeliminować wszelkie nieprawidłowości przy lokalizowaniu nowych przejść dla pieszych oraz usprawnieniu tych istniejących. Na koniec dobra wiadomość jest taka, że audyt przejść dla pieszych będzie kontynuowany, a kolejne przejścia będą poddawane weryfikacji i analizom.

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *