Sezon wakacyjny ledwo się rozpoczął, a na polskich drogach już doszło do 23 śmiertelnych wypadków. Te liczby co roku porażają i przestrzegają kierowców, aby zachowywali czujność na trasie. W których województwach jest najbardziej niebezpiecznie? Eksperci z Yanosika odpowiadają.
?php>
Wakacje to czas większego luzu, ale także mniejszej czujności za kółkiem, a to błąd. W sezonie urlopowym dochodzi do największej liczby wypadków samochodowych, które kończą się tragicznie. W tym roku, wraz z końcem czerwca, mamy już 23 śmiertelne wypadki drogowe. Co jest ich przyczyną?
?php>
Najwięcej wypadków jest w czasie wakacji
?php>
W 2020 roku odnotowano 23 540 wypadków drogowych. To mniej, niż w 2019 roku (30 288), ale musimy mieć również na uwadze lockdown i pandemię COVID-19, które znacznie zmniejszyły ruch na polskich drogach. W wyniku zdarzeń drogowych w poprzednim roku zginęło 2 491 osób, w 2019 roku 2 909.
?php>
Na podstawie danych Komendy Głównej Policji - Biura Ruchu Drogowego możemy odnotować wyraźny wzrost liczby wypadków w sezonie wakacyjnym. W 2020 roku w czerwcu doszło do 2 278 wypadków, w wyniku których zginęło 206 osób, a rannych zostało 2 595 osób. Z kolei w lipcu ta liczba już wzrosła do 2 517 wypadków, gdzie 214 osób zginęło, a 2 886 zostało rannych. Sierpień z kolei przyniósł 2 595 wypadków, 239 ofiar śmiertelnych i 3 078 rannych.
?php>
2019 rok zakończył się liczbą 30 288 wypadków, które nasiliły się również w sezonie wakacyjnym. W czerwcu doszło do 3 000 wypadków, w których zginęło 267 osób, a 3 546 zostało rannych. W lipcu doszło do 2 822 zdarzeń, w których śmierć poniosło 279 osób i 3 370 było poszkodowanych. Sierpień zakończył się liczbą 2 846 wypadków, w których zginęło 265 osób, a rannych zostało 3 357.
?php>
W tym roku, w dniu 30 czerwca Policja opublikowała informację, że doszło już do 23 w śmiertelnych wypadków na drogach, a to dopiero początek wakacji...
?php>
Co jest przyczyną wypadków?
?php>
Wbrew pozorom najwięcej wypadków zdarza się przy dobrych warunkach atmosferycznych, w ciągu dnia. Jednak w 2020 roku ujawniono, że w porach nocnych, w miejscach nieoświetlonych najłatwiej o wypadek z tragicznym skutkiem. Do zdarzeń dochodzi głównie na prostych odcinkach drogi, rzadziej na skrzyżowaniach.
?php>
Do głównych przyczyn wypadków drogowych należy przede wszystkim niedostosowanie prędkości do panujących warunków ruchu. Kierowcy wciąż przekraczają prędkość na odcinkach, które nie są kontrolowane przez fotoradary lub mobilne punkty pomiaru. Niektórzy kierowcy nie zdają sobie sprawy, że na danym odcinku właśnie zmienił się limit prędkości, bo na przykład znaleźli się już w terenie zabudowanym. I dlatego w Yanosiku na bieżąco aktualizujemy tę informację. Kierowca bezpieczny, to kierowca dobrze poinformowany ? informuje nas Julia Langa, Yanosik
?php>
Do innych przyczyn wypadków należą również nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu, zarówno na prostym odcinku drogi, jak i na skrzyżowaniu, a także nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu i niezachowanie odpowiedniej odległości między pojazdami.
?php>
Do wypadków dochodzi głównie na drogach jednojezdniowych, dwukierunkowych. Według danych Policji ? jest ich znacznie mniej na autostradach i drogach ekspresowych.
?php>
?php>
Wiemy, które drogi są najbardziej niebezpieczne!
?php>
Wśród autostrad najmniej bezpieczne są A1, A2 i A4. Wypadki zdarzają się tutaj głównie przez niedostosowanie prędkości i niezachowanie odległości między pojazdami. Z informacji Yanosika wynika, że kierowcy na A1 poruszają się ze średnią prędkością 119 km/h, A2 118 km/h i na A4 113 km/h.
?php>
Z kolei wśród dróg krajowych najczęściej dochodzi do wypadków na:
?php>
DK7 z Żukowa k. Gdańska do granicy ze Słowacją,
?php>
DK94 ? bezpłatnej alternatywie dla A4, przebiegającej przez 5 województw,
?php>
DK91 ? ?starej jedynce? - łączącej Gdańsk, Tczew, Toruń, Włocławek, Łódź, Częstochowę i Podwarpie,
?php>
DK12 ? o długości 757 km, rozpoczynającej się w Łęknicy (woj. lubuskie), a kończącej w Dorohusku (woj. lubelskie).
?php>Z naszych danych wynika, że kierowcy na drogach krajowych zachowują średnią prędkość 63-66 km/h, ale też nie bez znaczenia pozostaje tutaj fakt, iż widząc fotoradar na swojej drodze znacznie zwalniają - nawet o 30 km/h poniżej obowiązującego limitu - mówi Julia Langa, Yanosik.
?php>
Do przyczyn wypadków na tych trasach należy w głównej mierze zderzenie boczne pojazdów z winy kierujących autem, co wynika z niezachowania szczególnej ostrożności podczas wykonywania manewru zmiany pasa ruchu.
?php>
Sprawdzamy, które województwa są najbezpieczniejsze!
?php>
Największa liczba ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych (na 100 osób) w 2020 roku była w województwie Podlaskim (18,1), Lubelskim (16,8), Kujawsko-Pomorskim (16,2) i Mazowieckim (16,1).
?php>
Z kolei, według danych Yanosika, najwięcej fotoradarów spotkacie w województwie Mazowieckim (80), Wielkopolskim (51), Pomorskim (38) i Śląskim (38). Najmniej punktów pomiaru kontroli znajduje się natomiast w Opolskim (10), Świętokrzyskim (15) i Kujawsko-Pomorskim (18).
?php>
Sprawdziliśmy liczbę punktów kontroli na najbardziej popularnych trasach wakacyjnych. W nadmorskich województwach znajduje się 114 fotoradarów, z kolei w obszarze górskim jest ich 158, w podziale na sześć województw. W porównaniu z liczbą punktów kontroli w Mazowieckim, gdzie znajdziemy ich aż 80 na całe województwo, widzimy znaczną różnicę - mówi Julia Langa, Yanosik
?php>
W planach instalacji nowych fotoradarów CANARD uwzględniono niebezpieczne lokalizacje, w których najczęściej dochodzi do kolizji. Nowe punkty pomiaru kontroli mają się pojawić na DK91(Łódzkie), DK94 (Dolnośląskie), DK12 (Wielkopolskie, Lubuskie) i DK7 (Mazowieckie).
?php>
Do głównych przyczyn tragicznych wypadków należą: niedostosowana prędkość, niezachowanie odległości między pojazdami, a także nieprawidłowo wykonany manewr zmiany pasa ruchu. Niestety pośpiech i brawurowa jazda kierowców najczęściej doprowadzają do tragedii.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu ostrowiecka.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Zmiana na stanowisku Prezesa ZUP w Ostrowcu
Szanowna rado nadzorcza nie jesteście biurem podróży, powinniście jakoś wyglądać. Rozwój usług funeralnych - spoko. Utrzymanie terenów cmentarzy - spoko. Ale wdrażanie rozwiązań podnoszących jakość obsługi mieszkańców cmentarzy to naprawde muszę zobaczyć.
Nowy wymiar...jednak
03:27, 2025-07-03
Celsa: Czy wraca widmo sprzedaży huty w Ostrowcu?
Wiedzą jak uciszyć ludzi. Może zafundują nam kolejną obniżkę płac?? a później wróci wszystko do normy. Jeśli chcą sprzedać to niech to zrobią. Ludzie są już zmęczeni brakiem odpowiednich podwyżek w stosunku do bardzo ciężkich warunków pracy.
Hutnik
10:02, 2025-07-02
Ostrowiecka Akademia Nauk Stosowanych wysoko w rankingu
Marysiu nie obrywaj mu uszu póki wode nośi. Jesli już powstał sparing na mędrkowanie to się dołącze. Wiadomo że nauka to potęgi klucz, który dzięki zdobytej wiedzy otwierać może wiele dżwi. Własnym kluczem. Tu nie ma nad czym dyskutować. To oczywistość. Jednak do nauki oprócz czystej wiedzy i umiejętności jej stosowania i rozwijania, podczas nauczania, w tle, załącza się silniki róznego rodzaju. Silniki ekonomiczne, propagandowe, wychowawcze, świadomościowe, emocjonalne, czy nawet taki który można nazwać pralnią mózgów. Obecnie filozofia bardziej przypomina fiziologie. I nie mam tu na myśli sprawności umysłowej, czy jej doskonalenie. To jest dość spory problem, bo bardziej przypomina programowanie spodziewanych zachowań, niż próbe nauczenia, zrozumienia zachodzących procesów, nie mówiąc o tworzeniu czegokolwiek bez zgody i wiedzy ,,Wielkiego Brata". Chodzi tu przedewszystkim o sprawną siłą roboczą oczywiście. Nikt teaz nie będzie siedział nad brzegiem morza zastanawiając sie dla czego morze się buja, czy przesypywał piasek z kupki na kupke, wzorem z Syzyfa, bo to jest jasne wszystkim już w wieku przedszkolnym. Każdy chyba będac na plaży budował kiedyś zamki z piasku. Lub przynajmniej stawiał babki w piaskownicy. Czy lepił bałwana, bo bałwan to dobry szybki przykład wysiłku tworzenia i przemijania. Bez względu, czy da się odzyskać marchewke, czy nie. Choć recykling to ważny punkt w tworzeniu nowego porządku świata. Jednak zbyt praktyczne tworzenie sobie kadr powoduje tworzenie zamkniętych umysłowo grup społecznych, jak homosowietikus, korpo, czy innych pędnoków prowadzących do obłąkańczej gonitwy za króliczkiem. To bardziej hodowla niż nauczanie. I tu nasuwa się pytanie. Co się stanie, gdy w efekcie tego zabraknie nam w końcu; jasno, racjonalnie, zachowawczo, trzeźwo i ze zrozumieniem tego świata myślących społeczeństw. Konieczenych do tworzenia nowego zrównoważonego życia na tej wyczerpanej planecie. Życie, już jest racjonowane i umieszczające ludzi w torowiskach bez przyszłości. Kariera myszki w klatce. Pozwole sobie przypomnieć słowa Gorkiego, opisującego ówczesne społeczeństwo,nie tak hohoho lat temu, fragment- ,,maszyny wyssaly z ludzkich mięsni tyle sił ile im było potrzeba" - zdaje się że wciąż są aktualne. Z tą teraz obecnie cywilizacyjną różnicą, bo teraz wysysają, wyjaławiają dusze. Chorobliwa rządza wielkości, wyścig szczurów w którym nikt nie może liczyć na wygraną, pęd na ściane bez miękkiej na niej gąbki. Szczególnie dotyczyto wielkich tego świata, ich ,,jazda" jest coraz bardziej obłąkańcza i rządająca od maluczkich bezwzględnego podporządkowania się Ich wizjom, rególacjom i planom na jeszcze bardziej restrykcyjny porządek tego świata. Aby maluczkich, mieć pod bezwzgledną kontrolą. Finansową, mentalną i świadomościową. Już nie religjie, a cctv i kamera w Twoim telefonie, czy lokalizacja pilnuje poprawności twoich zachowań. Coraz mniej już wynika z Twojej własnej woli. Ktoś, za nas układa nam nasze klepki. I tak też tą drogą podąża metodyka nauczania. Tu nie chodzi o to żebyś się czegoś nauczył i coś osiągnął. Tu chodzi o to, żeby się dało wykorzystać Twoją wiedze, maksymalnie niskim kosztem. Jednoczesnie udrutowując Cię w zobowiązaniach. Odbierając Ci .., urzyje tu slowa które jest już obecnie tylko historycznym sloganem, wolność. Czyli świat nakazów i zakazów, krócej, wązki korytarz prawilnego myślenia. Jest to, jak by na to nie patrzeć, jakaś forma ochrony zasobów planety. E-świat, twój nowy świat. Ale czy aby napewno twój? Czy czeka nas pónocno koreański styl życia?
Nauczka
17:58, 2025-07-01
Celsa: Czy wraca widmo sprzedaży huty w Ostrowcu?
Przecież CELSA HO jest cały czas wystawiona na sprzedaż, dziwne jest to że artykuł ukazał się jak akurat prowadzone są rozmowy o podwyżkach
Hutas
16:58, 2025-07-01
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz