Zamknij

Czy kierowcy jeżdżą poprawniej po wprowadzeniu nowego taryfikatora?

23:33, 01.04.2022
Skomentuj

Nowy taryfikator mandatów obowiązuje polskich kierowców już od trzech miesięcy. Wysokie kary za wykroczenia drogowe miały zredukować liczbę wypadków, a także skutecznie zmienić złe nawyki za kółkiem. Czy tak faktycznie się stało? Kierowcy jeżdżą bardziej przepisowo, w wyniku wprowadzenia nowych stawek mandatów? Eksperci z Yanosika przyjrzeli się ich zachowaniu, od początku tego roku.

?php>

Nowy Rok przyniósł ważne zmiany

?php>

O nowym taryfikatorze mandatów było głośno jeszcze w 2021 roku. Kierowcy z niepokojem oczekiwali informacji na temat wysokości nowych kar. W drugiej połowie roku media zaczęły rozpisywać się na temat planów nowego taryfikatora, ale szczegóły poznaliśmy dopiero przy końcu 2021 roku.

?php>

Nowy taryfikator mandatów zmienił wiele. Od 1 stycznia 2022 roku progi przekroczeń prędkości zmieniły się z co 10 km/h na co 5 km/h, a wraz z nimi zmianom uległy wysokości kar.

?php>

Przypominamy jakie mandaty obowiązują obecnie za przekroczenie prędkości:

?php>

    ?php>

  • do 10 km/h to mandat w wysokości 50 zł (było 50 zł),
  • ?php>

  • od 11 km/h do 15 km/h ? 100 zł (było od 50 do 100 zł),
  • ?php>

  • od 16 km/h do 20 km/h ? 200 zł (było od 50 do 100 zł),
  • ?php>

  • od 21 km/h do 25 km/h ? 300 zł (było od 100 do 200 zł),
  • ?php>

  • od 26 km/h do 30 km/h ? 400 zł (było od 100 do 200 zł),
  • ?php>

  • ponad 30 km/h ? 800 zł (było od 200 do 300 zł),
  • ?php>

  • ponad 40 km/h ? 1000 zł (było od 300 do 400 zł),
  • ?php>

  • ponad 50 km/h ? 1500 zł (było od 400 do 500 zł),
  • ?php>

  • ponad 60 km/h ? 2000 zł (było od 400 do 500 zł),
  • ?php>

  • ponad 70 km/h ? 2500 zł (było od 400 do 500 zł).
  • ?php>

?php>

Wysokość kar za przekroczenie prędkości wzrosła nawet 5-krotnie w niektórych przypadkach. Kierowcom nie w smak były zmiany, a to oczywiście nie jedyne z nich. Za spowodowanie wypadku lub kolizji ze skutkiem powstania obrażeń, kierowca ma otrzymać mandat w wysokości 1500 zł. Tą samą kwotę zapłaci, gdy będzie prowadzić pojazd bez wymaganych uprawnień lub gdy nie ustąpi pierwszeństwa pieszemu.

?php>

Wyższe kary miały zmienić nawyki kierowców

?php>

Wprowadzenie nowego taryfikatora miało motywować kierowców do przestrzegania przepisów ruchu drogowego. Konsekwencje za przekraczanie prędkości od 1 stycznia tego roku to nie tylko wysokie mandaty, ale również punkty karne, które będą ważne przez dwa lata od dnia uiszczenia kary. W późniejszym etapie ma się to przełożyć również na wysokość ubezpieczenia OC. Ci, którym przepisy ruchu drogowego są nie po drodze, będą musieli płacić wyższą składkę OC.

?php>

- Odnotowaliśmy bardzo duży wzrost nowych użytkowników aplikacji Yanosik od 1 stycznia tego roku. Kierowcy zdecydowali się na dołączenie do naszego systemu, a także używanie Yanosika na krótszych niż dotychczas trasach. Naszym celem jest bieżące informowanie kierowców o zdarzeniach na trasie, co pozwala im na bezpieczniejszą jazdę. Efekt przyrostu nowych użytkowników Yanosika po wprowadzeniu nowego taryfikatora ogromnie motywuje nas do dalszego rozwoju aplikacji ? komentuje Julia Langa, Yanosik.

?php>?php>

Największy przyrost nowych użytkowników Yanosika jest widoczny w styczniu tego roku (+188%), w porównaniu do ubiegłego roku. Trend wciąż się utrzymuje i kierowcy chętnie sięgają po narzędzie polskiego producenta. W lutym do systemu dołączyło o 86% więcej użytkowników, niż w analogicznym okresie w ubiegłym roku. W marcu już mniej, ale nadal jest to liczba większa o 36% w porównaniu do 2021 r.

?php>?php>

Kierowcy chcą wsparcia nawet na krótkich odcinkach tras

?php>?php>

W 2022 roku kierowcy również chętniej sięgają po aplikację Yanosik nawet na krótszych, kilkukilometrowych odcinkach tras.

?php>

- Ci kierowcy, którzy w głównej mierze korzystali z Yanosika w dłuższych trasach zmienili swoje nawyki. Obecnie, po wprowadzeniu nowego taryfikatora, częściej włączają oni aplikację także na krótsze wyjazdy, nawet do 5 km. Poczucie bezpieczeństwa i wsparcia na trasie jest dla nich kluczowe, nawet jeśli jadą tylko do sklepu lub z pracy do domu ? mówi Julia Langa, Yanosik.

?php>?php>

Zmianie uległa również liczba przejechanych kilometrów użytkowników Yanosika. W pierwszych trzech miesiącach tego roku pokonali o ponad 35 mln kilometrów więcej, korzystając ze wsparcia aplikacji, aniżeli w analogicznym okresie w 2021 roku, ale czy jeżdżą poprawniej? Twórcy Yanosika sprawdzili prawidłowość jazdy polskich kierowców w pierwszych trzech miesiącach tego roku.

?php>

Kierowcy jeżdżą lepiej po wprowadzeniu nowego taryfikatora?

?php>

Nowy taryfikator mandatów wprowadził niemałe zamieszanie w środowisku polskich kierowców. Niektórzy w obawie przed otrzymaniem mandatu za przekroczenie prędkości, lub inne wykroczenie drogowe, zaczęli wreszcie stosować się do przepisów. Inni nie zmienili swoich nawyków, co było widoczne już 1 stycznia 2022 roku, gdy policja wręczała pierwsze mandaty, według nowego taryfikatora ? rekordziści otrzymali kary w wysokości nawet 2500 zł.

?php>

- Według naszych danych kierowcy zwiększyli poprawność jazdy najbardziej w terenie zabudowanym, na wszystkich typach dróg. Tu widoczna jest poprawa o 3% w styczniu, 1,5% w lutym oraz ponad 3% w marcu tego roku, w porównaniu do analogicznego okresu w 2021 roku. W terenie niezabudowanym kierowcy jeździli z największą poprawą w styczniu, gdzie poziom ten wzrósł o niecały 1% w porównaniu z pierwszym miesiącem ubiegłego roku. W lutym i w marcu nastąpił już spadek poziomu poprawności jazdy ? komentuje Julia Langa, Yanosik

?php>?php>

Jak widać, kierowcy przywiązują większą wagę do poprawności jazdy w terenie zabudowanym, w którym znacznie łatwiej o kontrolę policji, czy też spowodowanie kolizji, a nawet wypadku. Poza terenem zabudowanym największa poprawa stylu jazdy była widoczna w styczniu, a w dalszych miesiącach utrzymywała się już na podobnym poziomie, jak w ubiegłym roku.

?php>

Czy faktycznie w obszarze niezabudowanym kierowcy mogą sobie pozwolić na więcej? Niekoniecznie, zwłaszcza że na takich trasach bardzo często można spotkać niewidoczny z daleka radiowóz policji, a także nieoznakowane patrole.

?php>

Nowy taryfikator mandatów wprowadził największe zmiany w nawykach kierowców na początku roku. Obecnie widoczne jest już większe ?poluzowanie? w kwestii przestrzegania przepisów drogowych, zwłaszcza w obszarze niezabudowanym.

?php>

Prawdopodobnie zmieni się to już w przyszłym roku, ponieważ GITD wraz z CANARD ma w planach wymianę 100 fotoradarów w stałych lokalizacjach na nowoczesne urządzenia, które potrafią nie tylko kontrolować kilka pasów jednocześnie, nie tylko w kontekście przekroczenia prędkości, ale również przestrzegania innych przepisów drogowych, co znacznie wpłynie na efektywność infrastruktury monitorującej bezpieczeństwo na drodze.

(Redakcja Gazety Ostrowieckiej)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu ostrowiecka.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

Zmiana na stanowisku Prezesa ZUP w Ostrowcu

Szanowna rado nadzorcza nie jesteście biurem podróży, powinniście jakoś wyglądać. Rozwój usług funeralnych - spoko. Utrzymanie terenów cmentarzy - spoko. Ale wdrażanie rozwiązań podnoszących jakość obsługi mieszkańców cmentarzy to naprawde muszę zobaczyć.

Nowy wymiar...jednak

03:27, 2025-07-03

Celsa: Czy wraca widmo sprzedaży huty w Ostrowcu?

Wiedzą jak uciszyć ludzi. Może zafundują nam kolejną obniżkę płac?? a później wróci wszystko do normy. Jeśli chcą sprzedać to niech to zrobią. Ludzie są już zmęczeni brakiem odpowiednich podwyżek w stosunku do bardzo ciężkich warunków pracy.

Hutnik

10:02, 2025-07-02

Ostrowiecka Akademia Nauk Stosowanych wysoko w rankingu

Marysiu nie obrywaj mu uszu póki wode nośi. Jesli już powstał sparing na mędrkowanie to się dołącze. Wiadomo że nauka to potęgi klucz, który dzięki zdobytej wiedzy otwierać może wiele dżwi. Własnym kluczem. Tu nie ma nad czym dyskutować. To oczywistość. Jednak do nauki oprócz czystej wiedzy i umiejętności jej stosowania i rozwijania, podczas nauczania, w tle, załącza się silniki róznego rodzaju. Silniki ekonomiczne, propagandowe, wychowawcze, świadomościowe, emocjonalne, czy nawet taki który można nazwać pralnią mózgów. Obecnie filozofia bardziej przypomina fiziologie. I nie mam tu na myśli sprawności umysłowej, czy jej doskonalenie. To jest dość spory problem, bo bardziej przypomina programowanie spodziewanych zachowań, niż próbe nauczenia, zrozumienia zachodzących procesów, nie mówiąc o tworzeniu czegokolwiek bez zgody i wiedzy ,,Wielkiego Brata". Chodzi tu przedewszystkim o sprawną siłą roboczą oczywiście. Nikt teaz nie będzie siedział nad brzegiem morza zastanawiając sie dla czego morze się buja, czy przesypywał piasek z kupki na kupke, wzorem z Syzyfa, bo to jest jasne wszystkim już w wieku przedszkolnym. Każdy chyba będac na plaży budował kiedyś zamki z piasku. Lub przynajmniej stawiał babki w piaskownicy. Czy lepił bałwana, bo bałwan to dobry szybki przykład wysiłku tworzenia i przemijania. Bez względu, czy da się odzyskać marchewke, czy nie. Choć recykling to ważny punkt w tworzeniu nowego porządku świata. Jednak zbyt praktyczne tworzenie sobie kadr powoduje tworzenie zamkniętych umysłowo grup społecznych, jak homosowietikus, korpo, czy innych pędnoków prowadzących do obłąkańczej gonitwy za króliczkiem. To bardziej hodowla niż nauczanie. I tu nasuwa się pytanie. Co się stanie, gdy w efekcie tego zabraknie nam w końcu; jasno, racjonalnie, zachowawczo, trzeźwo i ze zrozumieniem tego świata myślących społeczeństw. Konieczenych do tworzenia nowego zrównoważonego życia na tej wyczerpanej planecie. Życie, już jest racjonowane i umieszczające ludzi w torowiskach bez przyszłości. Kariera myszki w klatce. Pozwole sobie przypomnieć słowa Gorkiego, opisującego ówczesne społeczeństwo,nie tak hohoho lat temu, fragment- ,,maszyny wyssaly z ludzkich mięsni tyle sił ile im było potrzeba" - zdaje się że wciąż są aktualne. Z tą teraz obecnie cywilizacyjną różnicą, bo teraz wysysają, wyjaławiają dusze. Chorobliwa rządza wielkości, wyścig szczurów w którym nikt nie może liczyć na wygraną, pęd na ściane bez miękkiej na niej gąbki. Szczególnie dotyczyto wielkich tego świata, ich ,,jazda" jest coraz bardziej obłąkańcza i rządająca od maluczkich bezwzględnego podporządkowania się Ich wizjom, rególacjom i planom na jeszcze bardziej restrykcyjny porządek tego świata. Aby maluczkich, mieć pod bezwzgledną kontrolą. Finansową, mentalną i świadomościową. Już nie religjie, a cctv i kamera w Twoim telefonie, czy lokalizacja pilnuje poprawności twoich zachowań. Coraz mniej już wynika z Twojej własnej woli. Ktoś, za nas układa nam nasze klepki. I tak też tą drogą podąża metodyka nauczania. Tu nie chodzi o to żebyś się czegoś nauczył i coś osiągnął. Tu chodzi o to, żeby się dało wykorzystać Twoją wiedze, maksymalnie niskim kosztem. Jednoczesnie udrutowując Cię w zobowiązaniach. Odbierając Ci .., urzyje tu slowa które jest już obecnie tylko historycznym sloganem, wolność. Czyli świat nakazów i zakazów, krócej, wązki korytarz prawilnego myślenia. Jest to, jak by na to nie patrzeć, jakaś forma ochrony zasobów planety. E-świat, twój nowy świat. Ale czy aby napewno twój? Czy czeka nas pónocno koreański styl życia?

Nauczka

17:58, 2025-07-01

Celsa: Czy wraca widmo sprzedaży huty w Ostrowcu?

Przecież CELSA HO jest cały czas wystawiona na sprzedaż, dziwne jest to że artykuł ukazał się jak akurat prowadzone są rozmowy o podwyżkach

Hutas

16:58, 2025-07-01

0%