Jak zwiększyć odporność kulinarnymi sposobami?

Czy istnieją kulinarne sposoby na to, by zwiększyć swoją odporność? Co można zrobić, by organizm był zdrowszy, mocniejszy i lepiej radził sobie z ewentualnymi infekcjami?

Moc warzyw na talerzu

Warzywa są źródłem wielu składników, które wspierają naszą odporność. Nie bez znaczenia dla układu immunologicznego jest obecność witamin i mikroelementów, które wchłaniane przez organizm, wspomagają wytwarzanie przeciwciał i mikrofagów, zdolnych do zwalczania wielu drobnoustrojów. Które warzywa warte są naszej uwagi pod kątem wzmacniania odporności? Dietetycy polecają szczególnie paprykę, jarmuż, brukselkę, brokuł, kalafior, a z warzyw strączkowych — bób, ciecierzycę, czy fasolę.

Warzywa, które powinniśmy jeść jak najczęściej, gdyż są bombą witaminową, można łączyć też z owocami. Te zawierają więcej cukrów prostych, jednak truskawki, owoce rokitnika, porzeczki, a także cytryny, grejpfruty i pomarańcze, zawierają sporo kwasu askorbinowego, znanego z właściwości przeciwutleniających.

Zadbaj o dobre tłuszcze

Dla odporności korzystne będą również nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3. Lekarze mówią o ich dobroczynnym wpływie na układ immunologiczny. Wskazują, że tłuszcze te przyczyniają się do wzrostu efektywności walki organizmu z infekcjami. Kwasy omega-3 mają też właściwości niwelujące stany zapalne. Aby zadbać o zdrowie, zaleca się spożywać porcję nienasyconych kwasów tłuszczowych co najmniej 2 razy w tygodniu. Bogatym źródłem tych dobrych tłuszczów są morskie ryby. Występują bowiem w łososiu, śledziu, makreli. Do dobrych źródeł wspomnianych tłuszczów zalicza się również olej lniany, olej rzepakowy oraz sojowy, a także siemię lniane, które dodatkowo zawiera witaminy z grupy B. W kwasy tłuszczowe obfitują również orzechy, w tym orzechy włoskie, wiodące prym w ilości kwasu omega 3. 100 gramów włoskich orzechów pokrywa aż ośmiokrotnie dzienne zapotrzebowanie na kwas omega-3!

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe wykazują wiele właściwości, które wpływają na zwiększenie odporności organizmu. Działają przeciwzapalnie, antyzakrzepowo, przeciwmiażdżycowo, przeciwcukrzycowo. Im zdrowsze ciało, tym, bardziej skutecznie będzie w stanie walczyć w okresach ewentualnych spadków odporności.

Dobrze zbilansowane posiłki

Pamiętajmy, że sama wiedza o produktach zwiększających odporność, nie wystarczy. Aby zapewnić sobie realnie prozdrowotny wpływ składników zawartych w pożywieniu, konieczne jest regularne ich spożywanie. Dobre nawyki żywieniowe są tutaj podstawą. Uwzględnienie w diecie warzyw owoców, ryb czy innych elementów, tak często omijanych w dobie fasfoodów, wymaga odpowiedniego poziomu doświadczenia w komponowaniu menu. Zmęczenie, brak czasu, nie zawsze pozwalają na wymyślanie idealnego jadłospisu. Nie zawsze ponadto posiadamy umiejętności, które pozwalają przełożyć pomysły na rzeczywistość. Lekiem na podobne dylematy może być catering dietetyczny. Założenia cateringu opierają się na wykorzystaniu sezonowych warzyw i owoców, dobrych gatunków mięs, ryb i przypraw, które z pewnością, wspomogą nasze zdrowie. To, co nie pozostaje bez znaczenia to inne zalety diety pudełkowej, czyli wygoda dostarczania posiłków. Jeżeli zależy nam na jadłospisie dobrze zbilansowanym, catering komponowany przez profesjonalnego dietetyka jest strzałem w dziesiątkę, a dodatkowo zaoszczędzimy czas — ktoś przygotuje jedzenie za nas.

Oprócz kulinarnych sposobów na wzmocnienie odporności równolegle stosować można dodatkowe metody spoza obszaru kuchni. Wysypianie się, nawadnianie organizmu, odpowiednia równowaga między pracą a czasem prywatnym, to sposoby na lepszą wydolność organizmu.

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.