Jest przetarg na projekt dużej obwodnicy Ostrowca. Eksperci i właściciele firm wskazują na pewne szczegóły inwestycji

Zgodnie z zapowiedziami GDDKiA ogłosiła przetarg na zaprojektowanie obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego wraz z uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Przebieg nowego, 13-kilometrowego odcinka DK9 od Rudki do Jacentowa został wskazany w decyzji środowiskowej. Choć tzw. duża obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego to niezwykle ważne przedsięwzięcie dla gospodarczego krwioobiegu, pojawiają się głosy ekspertów, drogowców i właścicieli kluczowych firm dotyczące pewnych szczegółów inwestycji.
Cała inwestycja, jak przypomina GDDKiA, realizowana będzie w systemie tradycyjnym – po opracowaniu dokumentacji i uzyskaniu decyzji ZRID planowane jest ogłoszenie kolejnego postępowania przetargowego na roboty budowlane. Zaprojektowana zostanie droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o przekroju 2+1. Ogólny korytarz (wariant przebiegu) trasy został wskazany w aktualnie obowiązującej decyzji środowiskowej. Tak jak w przypadku każdej inwestycji drogowej, szczegółowe rozwiązania techniczne zostaną wypracowane na etapie opracowywania projektu budowalnego, a zajętość terenu określi decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Wniosek o wydanie decyzji ZRID zostanie złożony na podstawie opracowanej dokumentacji projektowej do 1 lutego 2024 r. Wyłoniony w przetarguwykonawca będzie miał 25 miesięcy od podpisania umowy na realizację całego zadania, w tym na uzyskanie decyzji ZRID i przygotowanie materiałów doprzetargu na roboty budowlane.
Dlaczego droga dwujezdniowa jest taka ważna?
Od samego początku powstania koncepcji budowy spójnego ciągu komunikacyjnego między Skarżyskiem -Kamienną a Opatowem, zakładano przekrój dwujezdniowy trasy. Droga dwujezdniowa jest korytarzem transportowym, zapewniającym sprawną, szybką, płynną i bezkolizyjną komunikację między ośrodkami lub ich dowiązanie do dróg ekspresowych w Polsce. Takiej perspektywy nie zapewnia standard jednej jezdni. Osoby podejmujące decyzję o wyborze takiego przekroju obwodnicy zaszeregowały potencjał rozwojowy Ostrowca Świętokrzyskiego na poziomie Iłży, a nie Oświęcimia, Poręby i Zawiercia, Nowego Targu, Kalisza, Pułtuska, Chrzanowa i Trzebini, Głogowa, Legnicy, Wąchocka czy Nowego Sącza, gdzie powstaną dwujezdniowe drogi. Szczególnie przykład Nowego Sącza daje do myślenia. Powstaje tam dwujezdniowa trasa na odcinku 60 km w ciężkim i górzystym terenie. Jak widać koszty nie stanowiły tam problemu. Drogi buduje się z myślą o przyszłości i rozwoju – twierdzą zgodnie przedstawiciele przemysłu, z którymi rozmawialiśmy.
– Jeśli naszą fabrykę obsługuje 50 ciężarówek dziennie, a takich fabryk niech powstanie więcej, to proszę sobie wyobrazić jak taki ruch się rozłoży na drodze jednojezdniowej, a jak na  dwujezdniowej. Aktualnie buduje się mała obwodnica Ostrowca, za chwilę jednojezdniowa duża. Zamiast jednej porządnej dwujezdniówki, będziemy mieli dwie… kto tak decydował – mówi dyrektor jednej z większych firm metalurgicznych w naszym mieście. Warto wziąć pod uwagę fakt, że ruch pojazdów między Skarżyskiem, a Opatowem będzie rósł, nie tylko w perspektywie tranzytowej, ale i lokalnej. Gdy powstanie droga ekspresowa S74, wówczas przejazd trasą Opatów – Skarżysko -Kamienna będzie najkrótszą drogą łączącą Podkarpacie z Warszawą.
Wszystko wskazuje na to, że ostrowiecki odcinek na trasie Skarżysko -Kamienna, Wąchock, Starachowice, Opatów będzie jedyny jednojezdniowy. Aktualnie trwa imponująca budowa dwujezdniowej obwodnicy Wąchocka. Powstaje wariant przebiegu obwodnicy Starachowic. Z uwagi na duże wsparcie tego miasta, odcinek prawdopodobnie będzie także w przekroju dwóch jezdni.
Dwa wąskie gardła 
Według decyzji środowiskowej cały odcinek planowanej drogi dwujezdniowej Brody – Opatów wraz z obwodnicą Ostrowca Świętokrzyskiego liczy 27 km. Jednojezdniowa droga, która ma powstać, jest jego 13 km wycinkiem, stanowiącym obejście miasta od Jacentowa do Rudki. Rzeczywiście, dzięki tej połowicznej inwestycji Ostrowiec Świętokrzyski zostanie odkorkowany, ponieważ ruch będzie omijał miasto. Niestety, po wybudowaniu dużej obwodnicy zostaną dwa wąskie gardła, które będą przeszkodą w połączeniu miasta z drogami ekspresowymi. Chodzi o 11 kilometrowy odcinek DK9 Rudka – Brody, czyli do połączenia z projektowaną obwodnicą Starachowic (kierunek do S7). Drugim wąskim gardłem będzie 7-kilometrowy odcinek od Jacentowa do niebawem budowanej obwodnicy Opatowa w ciągu drogi ekspresowej S74.
Ostrowiec Świętokrzyski 2027
Załóżmy, że w 2027 roku powstanie duża obwodnica Ostrowca, będzie gotowa również obwodnica Wąchocka i Opatowa, zaś obwodnica Starachowic będzie w trakcie budowy. Jak widać zdecydowana większość ciągu komunikacyjnego między S7 i S74 będzie gotowa. Zostaną dwa wspomniane wąskie gardła, oddzielające nas od korytarzy transportowych Polski i Europy. Trzeba zabiegać o to, aby te brakujące odcinki powstały jak najszybciej. Dobrze byłoby, gdyby udało się przekonać decydentów do perspektywy rozwoju i wybudować je w standardzie dwujezdniowym.

Print Friendly, PDF & Email

6 thoughts on “Jest przetarg na projekt dużej obwodnicy Ostrowca. Eksperci i właściciele firm wskazują na pewne szczegóły inwestycji

  • 10 listopada 2022 at 09:14
    Permalink

    Racja, dwujezdniowa droga musi powstac!

    Reply
  • 11 listopada 2022 at 10:38
    Permalink

    Dwujezdniowa obwodnica Wąchocka jednojezdniowe obwodnica Ostrowca to są chyba kpiny. Poślę Kryj gdzie pan jest pan to widzi pan nie protestuje ?

    Reply
  • 11 listopada 2022 at 14:00
    Permalink

    2022r a w Ostrowcu buduje/planuje się drogi jak w latach 90.
    Szok i niedowierzanie…

    Reply
  • 11 listopada 2022 at 20:36
    Permalink

    Taki posel on nie ma wiedzy argumentow powiedza mu macie 13 km drogi to on ukleknie z wrazenia i bedzie dziekowal

    Reply
  • 12 listopada 2022 at 13:23
    Permalink

    Jednojezdniowa jest bez sensu. Trzeba walczyć o dwujezdniową. Co za kretyn to wymyślił.

    Reply
  • 15 listopada 2022 at 13:34
    Permalink

    Jednojezdniowa będzie wielką porażką naszego regionu

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *