Jak dobrać odpowiednie klocki hamulcowe do roweru: poradnik dla początkujących

Klocki hamulcowe są istotnym elementem naszego układu hamulcowego w rowerze. Wybór odpowiedniego rodzaju klocków hamulcowych zapewni lepsze hamowanie i większe poczucie bezpieczeństwa podczas jazdy. Na rynku dostępnych jest jednak kilka rodzajów klocków hamulcowych wykonanych z różnych materiałów i charakteryzujących się różną wydajnością i trwałością. Czy lepiej wybrać klocki organiczne czy półmetaliczne? Jest to jedno z najczęstszych pytań zadawanych sobie przez rowerzystów, gdy przychodzi do wymiany starych klocków na takie, które są w stanie zapewnić lepszą skuteczność hamowania.
Jeśli jesteś jednym z rowerzystów, którzy musieli zmierzyć się z tym dylematem lub nadal nie znasz podstawowych różnic między klockami organicznymi i półmetalicznymi, nie martw się, ponieważ w tym artykule rozwiążemy wszystkie twoje wątpliwości na temat klocków do roweru.

Wsporniki do klocków hamulcowych – co warto wiedzieć?

Zanim przystąpimy do oceny właściwości każdego z materiałów, z których wykonane są klocki, przeanalizujemy komponenty, na których każdy z nich jest montowany.

Rowerzyści powinni być świadomi, że materiał klocka różni się od materiału wspornika i że ten ostatni, w zależności od jego właściwości, jest również w stanie zapewnić większą skuteczność hamowania. Przyjrzyjmy się zatem niektórym różnicom w materiałach wsporników:

  • Wsporniki z materiału ceramicznego: mają zdolność do izolowania termicznego tłoczka i zacisku od materiału klocka hamulcowego. To znacznie zmniejsza ryzyko przegrzania.
  • Wsporniki aluminiowe lub tytanowe: są znacznie lżejsze niż wsporniki wykonane ze stali. Redukcja wagi jest ich główną zaletą.
  • Wsporniki stalowe: choć są cięższe, są zwykle znacznie tańsze, a ich wydajność jest na średnim poziomie.

Klocki hamulcowe mogą być organiczne lub półmetaliczne, niezależnie od materiałów, z których wykonane są wsporniki. Innymi słowy, stalowy wspornik niekoniecznie oznacza, że klocek musi być organiczny lub metaliczny.

Czym charakteryzują się klocki organiczne?

Organiczne klocki hamulcowe do roweru, znane również jako żywiczne klocki hamulcowe, są wykonane z mieszanki materiałów takich jak szkło, grafit i węgiel. Są one najczęściej polecane przez ekspertów w dziedzinie mechaniki, ponieważ związki, z których są wykonane, sprawiają, że są one znacznie bardziej miękkie, co pozwala na lepsze dopasowanie do konstrukcji tarczy.

Zalety

  • Idealnie rozpraszają ciepło generowane w tarczach rowerowych.
  • Ich system jest znacznie bardziej modułowy (lepsze dopasowanie do tarczy).
  • Są bardziej ekonomiczne niż te wykonane z mieszanki metalowej.
  • Ich początkowa „ostrość” i wydajność jest niesamowita (skuteczne hamowanie od pierwszej chwili bez konieczności inwestowania w czas docierania).
  • Generują mniejszy hałas (bardziej miękkie klocki generują mniej hałasu niż klocki półmetaliczne).
  • Przenoszą mniej ciepła do zacisków i tarcz, co gwarantuje mniejsze zużycie tych elementów oraz większą siłę i skuteczność hamowania.
  • Komponenty Ferodo (włókna i nici), z których wykonane są te klocki, poprawiają tarcie i trwałość powierzchni tarczy.

Wady

  • Mają tendencję do krystalizacji w wysokich temperaturach, a tym samym zmniejszają skuteczność przyczepności, ponieważ są bardziej wrażliwe na ciepło.
  • Mają krótszą żywotność niż klocki półmetaliczne.

Półmetaliczne klocki hamulcowe

Klocki półmetaliczne, znane również jako klocki spiekane, wykonane są z połączenia prasowanych na gorąco cząstek metalu, takich jak miedź, brąz lub żelazo, a niektóre zawierają materiał żywiczny (w mniejszych ilościach niż w klockach organicznych).

Gdyby ich konstrukcja opierała się wyłącznie na metalowych komponentach, tarcza miałaby tendencję do przedwczesnego zużywania się, co wpływałoby na siłę hamowania. Dlatego też rolą żywicy jest ochrona stanu tarczy i zwiększenie skuteczności hamowania w niskich temperaturach.

Przyjrzyjmy się niektórym zaletom i wadom tego systemu:

  • Gwarantuje optymalne i bezpieczne hamowanie, ponieważ obejmuje wszystkie warunki pogodowe (jest lepiej przystosowany do ekstremalnie mokrych i błotnistych warunków).
  • Mają znacznie dłuższą żywotność.
  • Są znacznie droższe niż klocki organiczne.
    Ich początkowa „ostrość” lub wydajność jest słaba (potrzebują czasu, aby się ułożyć, gdy są po raz pierwszy zainstalowane), więc potrzebują okresu docierania, aby zwiększyć swoją wydajność.
  • Mają tendencję do generowania większego hałasu podczas kontaktu z tarczą (irytujące piszczenie).
  • Przenoszą więcej ciepła do układu, powodując przegrzanie zacisku hamulcowego i znacznie szybsze zużycie klocków.
  • W niskich temperaturach klocki te mają trudności, ponieważ muszą się rozgrzać, aby skutecznie hamować.

Które klocki wybrać w zależności od potrzeb trasy?

Po opisaniu głównych zalet i wad obu rodzajów klocków hamulcowych, często pojawia się pytanie, który z nich jest najbardziej odpowiedni do zamontowania w naszym rowerze. Opierając się na zaletach każdego z nich, można by pomyśleć, że najbardziej odpowiedni będzie organiczny lub żywiczny klocek hamulcowy. Wybór jednak nie jest tak prosty.

Zaleca się wybór klocków organicznych, gdy potrzeby trasy wymagają mocnego hamowania od samego początku, ponieważ nie ma potrzeby rozgrzewania klocków ani czekania, aż się rozgrzeją, zanim zaczną działać.

Z drugiej strony, jeśli jesteś jednym z tych rowerzystów, którzy są przyzwyczajeni do pokonywania trudnych zjazdów, będziesz potrzebować maksymalnej mocy swoich hamulców. W tym przypadku konieczne jest zastosowanie klocków półmetalicznych, ponieważ są one w stanie wytrzymać wysokie temperatury bez ryzyka krystalizacji, jak w przypadku klocków organicznych.

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *