Zamknij

Otwarcie wystawy ?586 Dni Stanu Wojennego? w "Staszicu"

17:09, 14.12.2017
Skomentuj

Dzień Pamięci Ofiar Stanu Wojennego, obchodzony w 36 rocznicę wydarzeń grudniowych, LO Nr I im. St. Staszica uczciło otwarciem w swoich murach wystawy pt. ? 586 Dni Stanu Wojennego?.?php>

Inicjatorem przedsięwzięcia był dyrektor D. Kaszuba we współpracy z IPN oddział w Kielcach. Wystawa wpisuje się w, realizowany  w ?Staszicu? od września tego roku, Program Edukacji Patriotycznej i Proobronnej. Ekspozycja, przedstawiająca najważniejsze wydarzenia okresu stanu wojennego (wraz z wątkami z regionu świętokrzyskiego), jest elementem ogólnopolskiego cyklu, w ramach którego rocznicowe wystawy zostaną przez IPN zaprezentowane w kilkunastu miastach w Polsce. Plansze wystawy, stylizowane na stary kalendarz, w którym opisano najważniejsze wydarzenia, przybliżają obraz lat 1981?1983. Na 36 panelach przedstawiono m.in.: strajki i pacyfikacje, przejawy oporu społecznego, życie codzienne w okresie stanu wojennego, demonstracje, reakcje świata na sytuację w Polsce, internowania czy pielgrzymkę Jana Pawła II do Polski.

?php>

Resized_20171212_100405?php>

W otwarciu wystawy  brali  udział nauczyciele  i  uczniowie  liceum ?Staszica?. Na zaproszenie odpowiedziało i zaszczyciło, społeczność  szkolną  swoją obecnością, wielu znamienitych gości m.in.: Senator RP J. Rusiecki -przewodniczący Senackiej Komisji Obrony Narodowej, reprezentująca Posła RP A. Kryja dyrektor biura poselskiego S.Kula, A.Maciejko - p.o. Naczelnika Wydziału Edukacji, Opieki Zdrowotnej i Spraw Społecznych w Starostwie Powiatowym. W imieniu Prezydenta Ostrowca Św. J. Górczyńskiego,  p. M. Dobrowolska-Wesołowska z Wydziału Edukacji i Spraw Społecznych, Wizytatorzy  Świętokrzyskiego Kuratorium Oświaty oddział Ostrowiec Św. - W.Gruszka i R.Filipczak, radny Rady Miasta A.Głąb, J.Jabłoński-przewodniczący komitetu strajkowego z grudnia 81, K.Grabowiec - szef Delegatury NSZZ ?Solidarność?, M.Wójcicki ? kustosz Muzeum Historyczno ? Archeologicznego,  dr P.Gotowiecki - dziekan Wydziału Nauk Społecznych i Technicznych WSBiP, przedstawiciel Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej kpt. P.Kot, dyrektorzy szkół: R.Warda, S.Miszczuk, A.Kutera, M.Sitarz, M.Skóra ? Wykrota, M.Bidzińska ? przedstawiciel CKZ ZDZ, K.Jedlikowska ? p.o. dyrektor Bursy Szkolnej oraz przedstawiciele mediów ostrowieckich.

?php>

Resized_20171212_100700 (1)?php>

Zaproszeni goście w swoich wystąpieniach podkreślali wagę wydarzeń tamtych czasów oraz bohaterstwo, patriotyzm i solidarność ludzi walczących z reżimem władz komunistycznych. W pamięci najmłodszych uczestników wystawy  na długo pozostaną  wspomnienia erzego Jabłońskiego, jednego z represjonowanych przywódców strajku w ostrowieckiej hucie, w grudniu 1981 roku. Swoimi wspomnieniami i wiedzą podzielili się również: senator J. Rusiecki, dr P. Gotowiecki i kustosz M. Wójcicki. Na zakończenie dyr. D Kaszuba zaprosił  młodzież do uczestnictwa w miejskich i powiatowych obchodach 36 rocznicy wybuchu stanu wojennego, w uroczystej Mszy Świętej 13 grudnia o godz. 18 w intencji Ojczyzny i ofiar stanu wojennego w kościele p.w. Najświętszego Serca Jezusowego przy ul. Sandomierskiej oraz w marszu pamięci do Ronda Solidarności. Podczas rocznicowej mszy świętej  LO Nr I wystawiło poczet sztandarowy oraz zaprezentowało programem artystyczny . Szkołę reprezentowali: koordynator dr I.Bańczerowska, Wiktoria Zielińska, Dominik Kościołek, Agnieszka Urbanik, Filip Wanat, Marcin Fulara, Natalia Domańska, Sylwia Nowak, Agata Sobólska, Wiktor Filipowski, Jakub Mazur, Seweryn Dumania, Zuzanna Partyka, Paulina Ścibisz, Monika Surowiec, Anna Kopała, Julia Olejnik, Ola Sienniak, Agata Stępień, Krzysztof Cieślik. Działania podejmowane w LO nr I kształtują postawy obywatelskie, tym samym wpisują się w wytyczne edukacyjne Starostwa Powiatu Ostrowieckiego, promujące wychowanie patriotyczne. Ekspozycja? 586 Dni Stanu Wojennego?, popularyzująca wiedzę o wydarzeniach z najnowszej historii Polski , będzie trwała do 8 stycznia 2018 roku, po tym czasie  zostanie przekazana następnym placówkom.

?php>

IMG_0906

(Redakcja Gazety Ostrowieckiej)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

Celsa: Czy wraca widmo sprzedaży huty w Ostrowcu?

widać że nie jesteś pracownikiem tego zakładu skoro tak lekko piszesz (Jeśli chcą sprzedać to niech to zrobią) - tu chodzi o największy zakład pracy w mieście którego pracownicy utrzymują tysiące mieszkańców Ostrowca , nie czujesz tego ?? a co do ciężkich warunków pracy w hucie , bywało dużo trudniej i za niewielkie wynagrodzenie + strach że z dnia na dzień pójdzie się na bruk za bramę huty ; zanim coś napiszesz to 100 razy pomyśl...

W.S.

07:45, 2025-07-03

Zmiana na stanowisku Prezesa ZUP w Ostrowcu

Szanowna rado nadzorcza nie jesteście biurem podróży, powinniście jakoś wyglądać. Rozwój usług funeralnych - spoko. Utrzymanie terenów cmentarzy - spoko. Ale wdrażanie rozwiązań podnoszących jakość obsługi mieszkańców cmentarzy to naprawde muszę zobaczyć.

Nowy wymiar...jednak

03:27, 2025-07-03

Celsa: Czy wraca widmo sprzedaży huty w Ostrowcu?

Wiedzą jak uciszyć ludzi. Może zafundują nam kolejną obniżkę płac?? a później wróci wszystko do normy. Jeśli chcą sprzedać to niech to zrobią. Ludzie są już zmęczeni brakiem odpowiednich podwyżek w stosunku do bardzo ciężkich warunków pracy.

Hutnik

10:02, 2025-07-02

Ostrowiecka Akademia Nauk Stosowanych wysoko w rankingu

Marysiu nie obrywaj mu uszu póki wode nośi. Jesli już powstał sparing na mędrkowanie to się dołącze. Wiadomo że nauka to potęgi klucz, który dzięki zdobytej wiedzy otwierać może wiele dżwi. Własnym kluczem. Tu nie ma nad czym dyskutować. To oczywistość. Jednak do nauki oprócz czystej wiedzy i umiejętności jej stosowania i rozwijania, podczas nauczania, w tle, załącza się silniki róznego rodzaju. Silniki ekonomiczne, propagandowe, wychowawcze, świadomościowe, emocjonalne, czy nawet taki który można nazwać pralnią mózgów. Obecnie filozofia bardziej przypomina fiziologie. I nie mam tu na myśli sprawności umysłowej, czy jej doskonalenie. To jest dość spory problem, bo bardziej przypomina programowanie spodziewanych zachowań, niż próbe nauczenia, zrozumienia zachodzących procesów, nie mówiąc o tworzeniu czegokolwiek bez zgody i wiedzy ,,Wielkiego Brata". Chodzi tu przedewszystkim o sprawną siłą roboczą oczywiście. Nikt teaz nie będzie siedział nad brzegiem morza zastanawiając sie dla czego morze się buja, czy przesypywał piasek z kupki na kupke, wzorem z Syzyfa, bo to jest jasne wszystkim już w wieku przedszkolnym. Każdy chyba będac na plaży budował kiedyś zamki z piasku. Lub przynajmniej stawiał babki w piaskownicy. Czy lepił bałwana, bo bałwan to dobry szybki przykład wysiłku tworzenia i przemijania. Bez względu, czy da się odzyskać marchewke, czy nie. Choć recykling to ważny punkt w tworzeniu nowego porządku świata. Jednak zbyt praktyczne tworzenie sobie kadr powoduje tworzenie zamkniętych umysłowo grup społecznych, jak homosowietikus, korpo, czy innych pędnoków prowadzących do obłąkańczej gonitwy za króliczkiem. To bardziej hodowla niż nauczanie. I tu nasuwa się pytanie. Co się stanie, gdy w efekcie tego zabraknie nam w końcu; jasno, racjonalnie, zachowawczo, trzeźwo i ze zrozumieniem tego świata myślących społeczeństw. Konieczenych do tworzenia nowego zrównoważonego życia na tej wyczerpanej planecie. Życie, już jest racjonowane i umieszczające ludzi w torowiskach bez przyszłości. Kariera myszki w klatce. Pozwole sobie przypomnieć słowa Gorkiego, opisującego ówczesne społeczeństwo,nie tak hohoho lat temu, fragment- ,,maszyny wyssaly z ludzkich mięsni tyle sił ile im było potrzeba" - zdaje się że wciąż są aktualne. Z tą teraz obecnie cywilizacyjną różnicą, bo teraz wysysają, wyjaławiają dusze. Chorobliwa rządza wielkości, wyścig szczurów w którym nikt nie może liczyć na wygraną, pęd na ściane bez miękkiej na niej gąbki. Szczególnie dotyczyto wielkich tego świata, ich ,,jazda" jest coraz bardziej obłąkańcza i rządająca od maluczkich bezwzględnego podporządkowania się Ich wizjom, rególacjom i planom na jeszcze bardziej restrykcyjny porządek tego świata. Aby maluczkich, mieć pod bezwzgledną kontrolą. Finansową, mentalną i świadomościową. Już nie religjie, a cctv i kamera w Twoim telefonie, czy lokalizacja pilnuje poprawności twoich zachowań. Coraz mniej już wynika z Twojej własnej woli. Ktoś, za nas układa nam nasze klepki. I tak też tą drogą podąża metodyka nauczania. Tu nie chodzi o to żebyś się czegoś nauczył i coś osiągnął. Tu chodzi o to, żeby się dało wykorzystać Twoją wiedze, maksymalnie niskim kosztem. Jednoczesnie udrutowując Cię w zobowiązaniach. Odbierając Ci .., urzyje tu slowa które jest już obecnie tylko historycznym sloganem, wolność. Czyli świat nakazów i zakazów, krócej, wązki korytarz prawilnego myślenia. Jest to, jak by na to nie patrzeć, jakaś forma ochrony zasobów planety. E-świat, twój nowy świat. Ale czy aby napewno twój? Czy czeka nas pónocno koreański styl życia?

Nauczka

17:58, 2025-07-01

0%