Zamknij

Jak tracimy na metropolizacji? CPK świetnym przykładem!

Dariusz KisielDariusz Kisiel 17:24, 18.07.2024 Aktualizacja: 07:30, 24.07.2024
Skomentuj fot. wizualizacja CPK fot. wizualizacja CPK

Idea budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego nie jest wymysłem PiS. Ale, kiedy PiS postanowił tę ideę wcielić w życie, a było to w 2017 roku, od razu w ramach swoistych walk plemiennych ówczesna opozycja grała larum o rozrzutności i megalomanii w planowaniu takiej inwestycji. Dziś ta opozycja sama rządzi i tamten zły projekt jest już prawie dobry, tzn. niedobry, bo pisowski i trzeba go doktrynalnie zmienić na swój autorski. Nie mamy zamiaru w niczym bronić PiS, ale za to bronimy tezy, że punkt widzenia wyjątkowo zależy od punktu siedzenia. No właśnie, teraz to dopiero ma być port lotniczy z siecią dojazdowych szybkich dróg kolejowych! Tyle, że rządzący z uporem lansujący od lat politykę metropolitarną nie objęli siatką tych połączeń Polski południowo-wschodniej. No i ci opozycjoniści, którzy przed laty wręcz torpedowali CPK, dziś uważają, że nie mogą być wykluczeni i upominają się o to, by sieć połączeń kolejowych przywrócić do pierwotnych koncepcji. Hm, przy takich intelektualnych woltach polityków, niektórzy nadal twierdzą, że tak, jak gdzieś przeczytaliśmy prędzej Koreańczycy - ci z Północy polecą na Marsa, a na Saharze wybudowane zostanie metro, aniżeli zamierzania te wypalą, a inwestycja CPK zakończy się w 2032 roku.

Szósta szprycha i sprawa ostrowiecka

Kiedy ogłoszono plan budowy CPK, odbywały się liczne konsultacje społeczne. Prezydenci tzw. Trójmiasta nad Kamienną, czyli Skarżyska-Kamiennej, Starachowic i Ostrowca Świętokrzyskiego spotkali się nawet, by poinformować, że przebieg nowej linii kolejowej dyskryminuje miasta dawnego Centralnego Okręgu Przemysłowego, czyli Skarżysko i Starachowice, a nawet Kielce, które omija. Na szczęście, w każdym możliwym wariancie Ostrowiec Świętokrzyski nie był w ramach budowy tzw. szóstej szprychy omijany. Dlaczego? Otóż, w ramach propozycji regionalnych projektów komplementarnych wobec planowanej budowy Centralnego  Portu  Komunikacyjnego rząd planował bowiem utworzenie nowej linii kolejowej biegnącej z Radomia, przez Iłżę, Kunów i Ostrowiec Świętokrzyski, do Rzeszowa. Projekt zakładał, że w powiązaniu z podsystemami transportu regionalnego, krajowy system przewozów budowany w oparciu o CPK zapewni wzajemną dostępność wszystkich miast powiatowych w kraju.

Rząd chciał w drugim etapie rozwoju połączeń kolejowych realizować uzupełnienia krajowej infrastruktury o odcinki torowe wysokich parametrów prędkości, do 250 km/h, dublujących istniejącą infrastrukturę w celu poprawy atrakcyjności krajowego systemu transportu w zakresie skrócenia czasów podróży. Realizacja tego zadania miała doprowadzić do zwiększenia długości i uzyskania jednolitych odcinków sieci obsługiwanych z prędkościami powyżej  200  km/h  na  głównych  ciągach  transportowych  kraju przez  uzupełnianie  lub  przedłużanie zbudowanych lub przebudowanych w etapie pierwszym odcinków sieci umożliwiających osiąganie wysokich prędkości. Ponadto realizowane miały być projekty międzynarodowe transgraniczne integrujące polski system transportu kolejowego z systemami sąsiednich krajów regionu Trójmorza.

W etapie drugim rząd rekomendował realizację nowego odcinka linii kolejowych dla obsługi relacji Centralny Port Komunikacyjny - Radom - Ostrowiec Świętokrzyski - Stalowa Wola - Rzeszów. Celem było zapewnienie skomunikowania CPK z Rzeszowem w czasie poniżej 120 minut, a także włączenie w system bezpośrednich krajowych przewozów budowany w oparciu o CPK Radomia - drugiego ośrodka  województwa mazowieckiego o populacji 220 tysięcy mieszkańców. W ramach  inwestycji  przewidywana była budowa nowych odcinków CPK - Warka oraz Radom - Iłża - Kunów - Ostrowiec Świętokrzyski.

Przed kilku laty mówiono także, że budowa CPK to także impuls dla całej gospodarki i szansa dla takich przedsiębiorstw, jak Celsa Huta Ostrowiec, która oferuje przedniej jakości pręty żebrowane dla budownictwa infrastrukturalnego i Cement „Ożarów”, oferujący szeroki asortyment wysokiej jakości cementów. Jeśli więc rząd nie pogrzebał całkowicie CPK, to może ta szansa dla naszych przedsiębiorstw jeszcze istnieje?

Zmiany, zmiany

Od 1 lipca br. spółka CPK podlega już pod Ministerstwo Infrastruktury. W przyszłym roku GDDKiA ma ogłosić przetarg na poszerzenie A2 o trzeci i czwarty pas między Warszawą i Łodzią. Ta droga ma być oddana do użytku w 2031 lub 2032 roku, co ważne równocześnie z lotniskiem CPK w Baranowie. Lotnisko z kolei otrzyma decyzję lokalizacyjną na koniec tego roku i pozwolenie na budowę na początku 2026 roku. Tunel i podziemna stacja kolejowa powinny być gotowe na 2029 rok, lotnisko w 2031 roku, a pierwsze samoloty wystartują z CPK w 2032 roku. Propaganda głosi, że obecny rząd urealnił projekt CPK. Terminal ma obsługiwać już nie 40, a 34 mln pasażerów rocznie. No i najważniejsze, że zmniejszono wydatki na część lotniczą CPK do 42,7 mld zł. Łącznie CPK będzie kosztował 131 mld zł, gdy poprzedni rząd wycenił projekt na 155 mld zł. No i obecne założenia, absolutnie nie, nie są już z gatunku gigantomanii. Przypomnijmy, że nadal mówimy o największym przedsięwzięciu inwestycyjnym Polski w ostatnich kilkudziesięciu latach.

Kij w szprychy

Nowy projekt CPK zakłada stworzenie nowoczesnej infrastruktury kolejowej, umożliwiającej przejazd w ciągu 100 minut z Warszawy do sześciu głównych miast Polski - Katowic, Łodzi, Wrocławia, Poznania, Krakowa i Gdańska. Reszta polskich miast musi sobie więc jakoś radzić.

Nie spodobało się to najpierw radnym Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego, którzy przyjęli apel o uwzględnienie województwa świętokrzyskiego w planach budowy linii kolejowych dużych prędkości. Nie spodobało się, bo w założeniach projektu województwo świętokrzyskie pomijane, a wcześniejsze założenia związane z powstaniem Centralnego Portu Komunikacyjnego zakładające budowę na terenie województwa świętokrzyskiego dwóch tzw. szprych: nr 6 – z Sanoka przez Ostrowiec Świętokrzyski i powiat starachowicki oraz nr 7 – przez Busko-Zdrój i Kielce do Opoczna trafiły do lamusa. Takie rozwiązania dawały naszemu województwu szanse na dobry, zrównoważony rozwój. Obecna koncepcja pozbawia nasze województwo jakichkolwiek szans rozwojowych skazując cały region na długotrwałą marginalizację gospodarczą i społeczną. Sięgnięto również po tezę, że Świętokrzyskie i tak już jest jednym z najuboższych regionów Unii Europejskiej, który dodatkowo ulega bardzo szybkiej depopulacji. Radni wojewódzcy napisali, że z całą pewnością na obecny projekt rządu „100 minut” nigdy nie będzie ich zgody.

W 100 minut to my mamy dojechać do Kielc…

W minionym tygodniu otrzymaliśmy informację z posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ds. Rozwoju Regionu Świętokrzyskiego – ciała bardziej opiniodawczego, aniżeli sprawczego. Zwołał je jeden z polityków Polski 2050. Tej samej partii, która przez lata na CPK nie zostawiała suchej nitki krytyki. Na spotkanie zaproszono sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Macieja Laska i podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotra Malepszaka. W spotkaniu udział wzięli również dwaj inni posłowie na Sejm RP z opcji rządzącej, wojewoda, członek Zarządu Województwa Świętokrzyskiego oraz radny kielecki.

Dowiedzieliśmy się, że efektem tych jakże ważnych rozmów są zapewnienia ministerstwa, że wraz z aktualizacją rozkładu jazdy w grudniu tego roku będzie aktualizowana siatka połączeń i Kielce zyskają m.in. cztery dodatkowe kursy do Warszawy w ciągu doby. Konsekwencją tego będzie również zwiększenie liczby połączeń z Krakowem, Katowicami i Wrocławiem. A, jeszcze Polregio planuje uruchomić bezpośrednie połączenie z Kielc do Łodzi. A co zyska tłuszcz gminna na tej metropolitarnej akcji Kielc? Ano to, że w wyniku planowanej modernizacji trakcji kolejowej w okolicach Skarżyska-Kamiennej skróci się czas przejazdu z Kielc do Warszawy, nie będzie to 100 minut, ale i tak czas będzie krótszy, niż obecnie. No i najważniejsze… Każde miasto powiatowe, a więc i nasz Ostrowiec Świętokrzyski, ma zyskać 100-minutowe połączenie z metropolitarną stolicą województwa Kielcami i to niekoniecznie kolejowe. To prawdziwy hit, tym bardziej że takie połączenie, faktycznie niekoniecznie kolejowe, istnieje od kilkudziesięciu lat i nawet w czasach PRL autobusem z Ostrowca do Kielc jechało się godzinę i od 20 do 40 minut, w zależności od trasy. Aha, no i wkrótce Ministerstwo Infrastruktury zaprezentuje nowe mapki połączeń kolejowych, uwzględniające wszystkie omawiane zmiany. Czy będzie tez mapka jak dojechać do Kielc w 100 minut?

Nic tylko pogratulować politykom obozu rządzącego dobrego humoru, bo przecież, jak udało się coś zrobić dla Kielc, to i w Ostrowcu powinni się bardzo cieszyć… Dlaczego więc tak nie jest? Mieszkańcy mają kolejny powód, by zadać pytanie: dlaczego w tak drastyczny sposób marginalizuje się takie miasta, jak Ostrowiec? Kiedyś mówiło się: „nie mów COP zanim nie przeskoczysz…”. Dziś Henryk Panusz i dr Bogusław Jankowski, którzy opracowywali dla kraju koncepcję nowoczesnego systemu, łączącego transport lotniczy, kolejowy i drogowy też mogą się zastanawiać, o co w tym wszystkim chodzi politykom ciągle majstrujących przy kolejnych projektach CPK?

Portal

ostrowiecka.pl

Napisał o tym

pierwszy

 

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(16)

PUSTY DZBAN PUSTY DZBAN

20 3

Za to MACIE UŚMIECHNIĘTE SERDUSZKA, podwyżki za energię, także polecam do FACEBUUKA jeszcze 8 gwaiazdek dostawić to będzie jeszcze lepiej 20:57, 18.07.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

zatroskany zatroskany

4 22

Nikt normalny nie wierzył w ten megalomański, przeskalowany pomysł pisu. PKP za PiS kompletnie sobie nie radziły z modernizacją L 25 przez Ostrowiec /3 lata opóźnienia/, rozbudową Dworca Zachodniego w Warszawie /też opóźnienie i wzrost kosztów/, ani z modernizacją trasy na Poznań /pociągi jeżdżą dłużej niż przed remontem/ i miał niby powstać CPK i jakieś nierealne szprychy? A co zrobił pisowski zarząd wojewódzywa odbierając Ostrowcowi 2 połączęnia do Krakowa i ustępując Małopolsce. Z czym do ludzi? I dlaczego nie ma teraz pociągów np. do Ożarowa? Tory zrobione, ale nieudacznicy z pisu nadal rządzą województwem. 22:42, 18.07.2024

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Stefan z ZakąciaStefan z Zakącia

1 0

Problem nie leży w megalomaństwie, a w braku profesjonalizmu tak zwanej strefy budżetowej i przeciąganiu w nieskończoność istniejących projektów. Skoro IC "San" kończy swój bieg na dworcu w Ostrowcu to nikt w PLK nie wpuści na tory Polregio - z powodu "niewykrycia" na etapie projektów problemów powodziowych w oczywisty sposób oddanie linii się przeciągnie. Stan "budżetówkowego" myślenia opiszę na podstawie mojego ulubionego adresu - Reja 10. Otóż urząd pewnej wioski dostał ten budynek do zagospodarowania - zrobili mu remont wewnątrz, wymienili okna i ocieplili. Działka po lewej stronie budynku (patrząc od jego frontu) chyba nie należy do nich. No więc mijały lata, a krzaki otaczające budynek rosły sobie w samopas, nie interesowały się nimi osoby odpowiedzialne za administrację budynku. Drzewko rozrastało się i coraz śmielej poczynało sobie z ociepleniem budynku. Później wyrwy wykorzystały ptaki, które wykorzystały je do gniazdowania, a ja osobiście nie wierzę w to żeby nie było słychać popiskiwania piskląt. Mijały lata, wójt nadal miał wywalone. W tym roku musiało oderwać się coś potężniej bo w końcu pojawiła się ekipa, która zdjęła przęsło ogrodzenia i zajęła się naprawą ocieplenia budynku. Oczywiście w cudowny sposób zniknęły rzeczone krzaki :) Typowe dla budżetówki - widzieć problem, mieć wywalone na jego łatwą naprawę i przewalić kolejne publiczne pieniądze na remont, który, gdyby chodzili co roku z pilarką i podcinali badyle, wcale nie musiał się odbyć. Co do pomysłów na remonty w Ostrowcu - liczę na klasyczek w postaci rewitalizacji rynku i Gutwin :) 20:11, 19.07.2024


beznadziejabeznadzieja

6 0

Tak czy siak od dwudziestu lat boleśnie odczuwamy brak uczciwej i profesjonalnej klasy politycznej z której wywodzą się poszczególne rządy RP. Obecni politycy mają gęby pełne frazesów o tym jak to niezwykle dbają o osoby najuboższe,jak to dobro Ojczyzny jest dla nich najważniejsze i jak wszystko naprawią po poprzednikach gdy tylko dorwią się do władzy żeby po zakończonych wyborach siąść na laurach,myśleć o swoich kieszeniach i swoich rodzin,żeby wdawać się w ohydne pyskówki medialne ze swoimi rywalami,żeby w nieudaczny sposób "naprawiać" Rzeczpospolitą , no i co niezwykle dla nich ważne przywłaszczać sobie sukcesy innych i... i napychać konta swoje bankowe a marzeniem każdego jest być europosłem bo tam grubo zarabia się za nicnierobienie bez żadnej odpowiedzialności.
Od dawna apeluję żeby nie głosować na populistów przywiezionych z centrali partii politycznych a na ludzi uczciwych,kompetentnych ludzi których znamy od lat.
Temat CPK to kapitalne pole walki miedzy dwoma największymi a zarazem najgorszymi partiami politycznymi w Polsce - ten temat będzie wałkowany przez długie lata a kasiora będzie wpływać do kieszeni wszelkich decydentów,prezesów,dyrektorów i projektantów kolejnych zmian.A my obywatele będziemy fascynować się odkrywanymi nowymi aferami związanymi z tą "budową" 07:41, 19.07.2024

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

zatroskanyzatroskany

0 3

Problem nie w złych politykach, tylko w tych, co ich wybierają. To wyborcy wybierają ludzi skompromitowanych, z zarzutami, łajdaków. Patrz - wybrańcy pisu w Europarlamencie. Minusy proszę. 12:14, 19.07.2024


zatroskanyzatroskany

1 8

Problem nie w złych politykach, tylko w tych, co ich wybierają. To wyborcy wybierają ludzi skompromitowanych, z zarzutami, łajdaków. Patrz - wybrańcy pisu w Europarlamencie. Minusy proszę.
12:15, 19.07.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PUSTY DZBAN PUSTY DZBAN

4 1

Proszę cię ZATROSKANY, przestań szerzyć propagandę sukcesy na tym portalu, chyba że pracujesz dla gazety. Wszędzie cie pełno tutaj. Juz na koszulkach KSZO zamiast huty, bank, miasto zdycha. Uczepiliscie się huty i podmiotiwych zaprzyjaźnionych z huta, i oczywiście stefka starachowicka, bo tak najprościej, nic się nie działo od 30 lat, poklepywanie po plecach w urzędzie miejskim czy starostwie, więc dalej klep o następnej rewitalizacji rynku i Gutwinu. ŻENADA. 17:29, 19.07.2024

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

zatroskany zatroskany

1 3

Chłopcze, chyba mnie z kimś pomyliłeś. No cóż, trudno dyskutować z pustym dzbanem, który po polsku nie rozumie i po polsku nie potrafi się wypowiadać. Ale czego oczekiwać od pustego dzbana... 17:55, 19.07.2024


Pusty ŚmiechPusty Śmiech

3 1

Rozumiem, że wg. "zatroskany" Górczyński i Łakomiec są z PIS'u? 🤣 A idea CPK, która w założeniu miała być "hubem", a teraz ma być "rozproszona" ergo przeciwnością tej idei czyli tak naprawdę niczym, jest świetna? Pięknie, to zobaczymy, jak trzeba będzie zburzyć Jagodno i inne bastiony PO, bo innych możliwości rozbudowy Okęcia nie ma. 🤠 22:23, 19.07.2024

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

zatroskanyzatroskany

0 3

Tak, to Górczyński z Łakomiec zawalili CPK, 3 lata opóźnienia z remontem L 25 i w ogóle, to PiS jest taki cudny, że jak kradł, to dla siebie, ale też i rozdawał, najczęściej swoim, takim Starachowicom czy innej Stalowej Woli. I pis zostawił po sobie dużo dzbanów. Pustych. 17:50, 20.07.2024


PUSTY DZBAN PUSTY DZBAN

4 0

ZATROSKANY nie mów do mnie chłopcze bo za 2 tygodnie przyjeżdżam do tego grajdolu na wakacje odwiedzić wnuczkę. A obu synów mam w armii którzy już WYBYLI z METROPOLII. 08:50, 20.07.2024

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

zatroskany zatroskany

1 4

Odwiedzaj kogo chcesz i gdzie chcesz, tylko nie pisz głupot. 17:52, 20.07.2024


PUSTY DZBAN PUSTY DZBAN

5 0

Sorry ZATROSKANY ale nikt tyle *%#)!& nie pisze na tym portalu co ty. Odwalasz propagandę sukcesu, teraz nowej władzy. Poprzednicy, którzy byli podpięci pod PSL już siedzą albo będą siedzieć. *%#)!& No cóż siedziałem w tym grajdolu w niektórych układach i trochę wiem. A ty przyklej sobie następne 8 gwiazdek na tył auta. Będziesz wtedy z tych LEPSZYCH i lepiej WYKSZTAŁCONYCH..... LEMINGÓW. 19:51, 20.07.2024

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

zatroskanyzatroskany

1 4

Z co, pisać nie wolno? Siedzieć to będą złodzieje z pisu, zwłaszcza ci z b. rządu i inne obajtki. 20:36, 20.07.2024


BacaBaca

4 0

Obecna Totalna Władza Koalicja i jej
Pomysły ,wymysły, są do Dupy i tyle
w tym temacie 06:18, 22.07.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

NemiashNemiash

0 0

Uważałem, uważam i będę uważał, że S74 w projektowanym, a teraz niestety budowanym śladzie w świętokrzyskiem służy tylko i wyłącznie Kielcom. Oczywiście nie poruszam tematu, że droga ta łączy trzy województwa co jest dobre. Kielce mają mniej niż 200 tysięcy mieszkańców. Gdyby jednak S74 była puszczona bliżej Skarżyska - Kamiennej, Starachowic i Ostrowca Świętokrzyskiego to dodatkowo by żyło w jej pobliżu około 160 tysięcy ludzi. A tak to Starachowice, a szczególnie Ostrowiec Świętokrzyski będą zabetonowane w niekorzystnym dla nich układzie komunikacyjnym. Skarżysko bowiem ma S7. Starachowice za chwilę będą miały dwujezdniową drogę do S7 w Skarżysku. Natomiast Ostrowiec jest w ciemnej *****. Żadne lepsze połączenie drogowe nie jest planowame choć było. A teraz koalicja rządząca "urealniając" komponent kolejowy CPK wycięła m.in. szprychę kolejową z okolic Ostrowca w stronę Radomia co służyło Rzeszowowi, miastom tamtego regionu i Ostrowcowi także. Ale ważne, że będzie inaczej niż planowali poprzednicy. Z dwojga złego wolę polityków, którzy tylko gadają o planach rozwojowych kraju, niż tych którzy tylko gadają o planach które nie za bardzo służą rozwojowi Polski. Choć wolałbym takich, którzy oprócz gadania działają na rzecz rozwoju kraju. A nie tylko malutkiego wycinku ojczyzny przy radości naszych zagranicznych "partnerów". 16:21, 23.07.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%