Zamknij

Ostrowczanin w czołówce motocyklistów torowych w Polsce. Sukcesy i pasje Karola Rycąbla

Dariusz Kisiel 14:55, 16.09.2022
Skomentuj

28-letni ostrowczanin Karol Rycąbel jest jednym z czołowych motocyklistów sportowych w Polsce. Zaczynał swą przygodę z motocyklami zaledwie w wieku 7 lat, kiedy tata kupił mu motorynkę. Ale w tym wieku, mimo wielkiej pasji chłopca, nikt z jego rodziny nie przypuszczał, że kiedyś trafi do motorsportu...

?php>

Od amatorskich prób do licencji sportowej PZM

?php>

-Mając 18 lat i będąc jeszcze uczniem Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Staszica, zdałem prawo jazdy kategorii A - opowiada Karol. -Zacząłem interesować się sportem motocyklowym, oglądać wyścigi i poznawać maszyny sportowe od strony technicznej. Niedługo później udałem się pierwszy raz w życiu na tor wyścigowy. Wykonałem co prawda jedynie amatorską jazdę motocyklem drogowym, ale dała mi sposobność poczucia się, jak profesjonalny zawodnik motocyklowy. Zdałem sobie sprawę z tego, że jest to kierunek, w którym chciałbym podążać...

?php>

Przez kolejne lata Karol trenował na torze, ale trudno było jego próbom nadać wymiaru profesjonalnego.

?php>

?php>

-Zmieniło się to w 2018 roku, kiedy kupiłem pierwszy motocykl przeznaczony tylko do jazdy sportowej poza drogami publicznymi - mówi Karol. -Rozpocząłem regularne treningi. Chciałem  być prawdziwym zawodnikiem. Z roku na rok podnosiłem swoje umiejętność, aż w ubiegłym, 2021 roku, uzyskałem licencję sportową Polskiego Związku Motorowego,  pozwalającą na rozpoczęcie startów w wyścigach.

?php>

Karol Rycąbel został też zawodnikiem oficjalnie reprezentującym Automobilklub Radomski, co umożliwiło mi zintensyfikowanie treningów i jeszcze szybszy rozwój. Regularne finisze na punktowanych miejscach już w debiutanckim sezonie pokazywały, że ma ogromny potencjał na osiąganie dobrych wyników.

?php>

-Na zawodach obserwowałem zawodników ze ścisłej czołówki i ich niesamowite umiejętności. To utwierdziło mnie w przekonaniu, że przede mną ogromna ilość treningów, jednak wiedziałem, że czołowe miejsca są w moim zasięgu. Przy wsparciu Automobilklubu Radomskiego intensywnie przepracowałem zimę, a regularne treningi przyniosły zamierzone rezultaty. Sezon 2022 rozpocząłem od lokat w pierwszej piątce, co pozwoliło mi na wejście do ścisłej ogólnopolskiej czołówki zawodników.

?php>

Motocyklowe wyścigi torowe

?php>

Nasi czytelnicy powinni wiedzieć, że sport, który Karol uprawia, to motocyklowe wyścigi torowe. Jazdy odbywają się na zamkniętych torach o nawierzchni asfaltowej. W Polsce mamy góra kilkanaście takich obiektów, ale i tak nie wszystkie posiadają homologację wyścigową i nie mogą być rozgrywane na nich zawody sportowe. Na szczęście, wszystkie z nich świetnie nadają się do doskonalenia techniki jazdy motocyklem.

?php>

-Celem każdego zawodnika jest doskonalenie swojej techniki, aby uzyskać jak najkrótszy czas przejazdu okrążenia toru - Karol zdradza nam tajniki uprawianego przez siebie sportu. -Zawody odbywają się zazwyczaj w weekendy, a ich organizacja i harmonogram jest różny w zależności od inwencji ich organizatorów. Elementem wspólnym jest tylko rozpoczęcie zawodów od treningów, które pozwalają odpowiednio ustawić sprzęt. Każdy zawodnik ma możliwość obserwowania czasów poszczególnych okrążeń, a to dzięki tzw. kostce pomiarowej przymocowanej do motocykla. Kolejne sesje to kwalifikacje, w których walczymy o osiągnięcie jak najkrótszego czasu przejazdu okrążenia. Ich rezultat wpływa na miejsca, które zajmiemy na starcie do wyścigu. Wyścig ze startu zatrzymanego na określonym dystansie wyłania zwycięzcę. Kolejne lokaty są punktowane, a punkty z poszczególnych zawodów przekładają się na miejsce w klasyfikacji generalnej.

?php>

Sezon pełen sukcesów

?php>

Sezon 2022 powoli dobiega końca, a jeden z cykli, czyli Motocyklowy Puchar Śląska został już rozstrzygnięty. Po pechowej pierwszej części sezonu w wykonaniu Karolu, spowodowanej problemami ze sprzętem, udało mu się dobrze zakończyć rozgrywki.

?php>

-Podczas ostatniej rundy na torze w Zielonej Górze wygrałem dwa z dwóch rozegranych wyścigów, co w połączeniu z 1. i 3. miejscem na poprzedniej rundzie w Bydgoszczy pozwoliło na przesunięcie się w klasyfikacji generalnej na drugie miejsce w stawce 40 zawodników - cieszy się Karol. - Drugi cykl wyścigów, czyli Puchar Polski Pit Bike SM, zostanie rozstrzygnięty w październiku na torze w Bydgoszczy. W generalnej klasyfikacji zajmuję w tych zawodach 4. miejsce z szansami na awans do czołowej trójki.

?php>

Meandry życia motocyklisty

?php>

Według Karola, sportowa jazda motocyklem, wbrew pozornej łatwości, wymaga bardzo dużego wysiłku.

?php>

-Trening to nie tylko jazda, ale także odpowiednia dieta i godziny spędzone na ćwiczeniach fizycznych - wymienia Karol. Oprócz aktywności siłowej konieczne są ćwiczenia kondycyjne, a także te poprawiające równowagę i koordynację. Przez ostatnie lata sport motocyklowy w Polsce bardzo się rozwinął, a to wpłynęło na ogromny wzrost konkurencyjności w poszczególnych klasach. Aby zajmować czołowe lokaty konieczny jest intensywny trening i profesjonalne przygotowanie także poza sezonem. Oprócz czasu przygotowanie pochłania także sporą ilość środków pieniężnych. Na szczęście tu z pomocą przychodzą sponsorzy, którzy pokrywają przynajmniej część wymaganych wydatków. Wszystkie rundy wyścigowe są transmitowane na żywo, więc dla sponsorów jest to okazja na zaprezentowanie swoich marek i wypromowanie produktów. Dzięki takim działaniom mój sport może się rozwijać, a polscy zawodnicy zaczynają doganiać tych zagranicznych z krajów, gdzie wyścigi motocyklowe są tak popularne, jak u nas piłka nożna.

?php>

Jak podkreśla Karol, treningi na torze nie są przeznaczone tylko dla zawodników. Każdy motocyklista powinien spróbować jazdy po torze, aby się sprawdzić. Jazda torowa uwidacznia nowiem braki w umiejętnościach i pozwala poprawić technikę prowadzenia motocykla, co znacząco wpływa na podwyższenie bezpieczeństwa podczas jazdy na drogach publicznych. Najbliższym obiektem do tego przeznaczonym jest właśnie Tor Radom, na który Karol serdecznie zaprasza.

?php>

Wszystkie rundy Motocyklowego Pucharu Śląska można obejrzeć na żywo, ale także z odtworzenia w serwisie Youtube, do czego z kolei my serdecznie zachęcamy. Realizacja techniczna zawodów z rundy na rundę jest coraz lepszej jakości, a należy się spodziewać, że pod tym względem przyszły sezon przyniesie kolejne zmiany.

?php>

-Gdyby nie Automobilklub Radomski nie mógłbym się sportowo rozwijać - podkreśla Karol.  -Prezes Aleksander Gajewski i opiekun sekcji motocyklowej Artur Dziwirk czynią wszystko, aby tacy zawodnicy, jak ja  dobrze czuli się i mogli podnosić swoje umiejętności sportowe. Szczególną postacią w moim sporcie jest także Mirosław Bożek - organizator Motocyklowego Pucharu Śląska. Ma on szczególny wkład w rozwój sportu motocyklowego w Polsce i całej ekipie Duszan Team i Otopit.

?php>

Karolowi, którego teraz baczniej będziemy obserwować na torach wyścigowych w kraju, życzymy kolejnych sukcesów, za które trzymamy kciuki.

(Dariusz Kisiel)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

MJMJ

0 0

Świetna robota Karol! Brawo

23:14, 20.09.2022
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

OSTATNIE KOMENTARZE

Nie wszyscy mieszkańcy Denkowa na „NIE” obwodnicy

Przed wyborami Łakomiec mówił że Ostrowiec zasługuje na kolejny most przedłuzenie Chrzanowskiego ale do alei 25lecia ...no ale cóż szkodzi obiecać

Ogrodziak

17:01, 2025-09-09

Sięgamy po pieniądze na budowę kolejnych dróg

Jeśli rozpatrywanie tych wniosków będzie zależeć od Kielc to nie ma się co łudzić że teraz będą zatwierdzone do realizacji - vide droga Ostrowiec-Bałtów czy rewitalizacja Alei 3 maja i ul.Denkowskiej gdzie na realizacje czekaliśmy długie lata bo w samych Kielcach były "pilniejsze" mnie ważne sprawy.

realnie

14:21, 2025-09-08

Czy w Ostrowcu mogą powstawać drony?

Zmyślasz, prognozowanie to zmyślanie. To rachunek prawdopodobieństwa z wieloma zmiennymi. Trzeba być łebskim gościem żeby być bliskim prawdy. Czy jesteś bilisko prawdy okazać się może gdy się wydarzy. Z tego samego powodu całe mnóstwo kredytobiorców oddało bankom całe majątki, swoje i najbliższej rodziny, za błąd w swoich prognozach. Domy, mieszkania, działki, lub ugotowali bajerem w swoich wizjach, a póżniej wzietym na wspaniałe zmazy senne kredycie żyrantów. Lokując ich w spłacaniu za niego jego kredyt. Nie twój cyrk nie twoje małpy o co skamlesz. Jareczek o którym wspomniałeś to miły facet, jednak oddał się całkowicie we władanie Agentowi Bolszewikowi i jego czerwonym kolesiom. A u nich jak u Tuska, obiecać dwa razy to jak dotrzymać. Bardziej chcieli sprzedać tutaj co sie da, nawet za cene zniszczenia, czy doptowadzenia do upadłości, niż rozwijać czy tworzyć. Hub wysokich technologii potrzebuje uczelni wysokich lotów, żeby mieć z czego czerpać obrotniaczków znajacych się na temacie. To jest jak z piciem wody musisz mieć studnie, lub blisko do rzeki. Na wyrzymaniu liści, czy gromadzeniu deszcówki miasta nie zbudujesz. A i do tego potrzebujesz obrotniaczów znających sie na różdzkarstwie, czy uzdatnianiu wody. Możesz oczywiście siorbać z wód podskurnych, ale jak wiadomo one głównie nadają się do podlewania ogródka i jest ich okresowo za mało. Wspomniany Jareczek mógł sobie pogadać, jednak żeby zrobić, to w okół siebie musiał by mieć innych ludzi i harakter może też. Jednak bratanie sie z czerwonymi nie wyszło mu na złe, bo pomimo między innymi, ściemy z osuwiskiem z którym nawet gdyby chciał, to był za krótki, żeby coś pożądnie uczciwie dla poszkodowanych załatwić, nie topiąc któregoś z czerwonych. A na samym poczatku chciał, szybko go jednak z tego wyleczono. U Tuskowych jest identyczmie, prognozy nie są zbyt alarmujące, jesli nie o ich prywatni interes chodzi. To nie tródno zrozumieć. Za lojalność, spadł na cztery łapy jak zapewne wiesz. Zatem jeśli zrozumiesz ile zmiennych musisz obliczyć żeby coś w tym mieście zrobić, to nie krytykuj tych którzy mimo to próbuja. No taka firma ja WB jednak coś zrobiła nawet jesli musieli się wspinać po czerwonych plecach i omijać rzucane im pod nogi kłody. Z tym jest jak z miłoscią. Kwestja chwili spontanu i sprzyjających okoliczności, lub lata znajomości i rozsądnych decyzji. Jednak. W jednym i drugim występuje tyle samo ryzyk. Biorac pod uwage że za to biorą się Tuskowi to muszę przyznać Ci racje. Nie da sie stworzyć cos, jednocześnie to konsumując. W tym przypadku to nie jest wyższa matematyka. Będzie zbyt wiele gąb do wykarmienia. Jeśli już, to zwyczajowo, miasto, lub państwo czyli my, ponieśie koszty prób, błędow i rządz zasiadłych do biesiadowania. Bo oni nie myślą zrobić żeby zarobić, tylko zarobić póki się robi.

Dober ale hóì0we

19:50, 2025-09-05

Czy w Ostrowcu mogą powstawać drony?

Jeden z byłych rezydentów tej mieściny (Wilczyński) obiecywał, że stworzy w wieżowcu znajdującym się przy ulicy Świętorzyskiej Hub Wysokich Technologii :) Teraz czytam o jakiejś firemce, która pewnie wydrze dotacje z czegoś podobnego do KPO na zakup drukarek 3D i innego shitu potrzebnego do ich składania. Oczyma wyobraźni widzę tych absolwentów, między innymi z WAT, piszących oprogramowanie do tych dronów, a wszystko to w tutejszym Januszpolu Prawie-najniższa-krajowa :) No tak będzie, nie zmyślam :D

No tak będzie

14:24, 2025-09-05

0%