W minionym tygodniu rozdzwoniły się telefony w naszej redakcji i otrzymywaliśmy maile od czytelników w sprawie uciążliwości związanych z samolotami latającymi nad Ostrowcem Świętokrzyskim.
?php>- Mam już tego dość- mówi czytelnik z Kolonii Robotniczej. Dlaczego te samoloty upatrzyły sobie nasze osiedle i akrobacje wykonują nad domami. Obraz pikującego w dół samolotu nad linią domów to nic komfortowego. Obok są przecież lasy, czy nie można tam skupić się na tych manewrach.
?php>Inny z głosów dotyczył z kolei naruszeń spokoju, bowiem osoby korzystające z gospodarstw agroturystyczny nie liczyły na takie atrakcje decydując się na wypoczynek.
?php>- Nad Ostrowcem Świętokrzyskim loty wykonują samoloty szkolne PZL-130 "Orlik" oraz M-28 "Bryza" z 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego, stacjonujące na lotnisku Warszawa Radom- odpowiada nam ppor. Marlena Kuna p.o. rzecznik prasowy 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. Loty mają charakter szkolny. Samoloty wykonują zadania pilotażowe, zgodnie z wydzielonymi strefami pilotażu TRA 05. Miejscowość Ostrowiec Świętokrzyski znajduje się w strefie TRA 05D. Loty w rejonie Ostrowca Świętokrzyskiego będą się odbywały się zgodnie z zaplanowanym harmonogramem szkolenia. Loty odbywają się na bezpiecznej wysokości, zgodnie z przepisami lotów nad miejscowościami.
?php>Rzeczniczka 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego poprosiła za naszym pośrednictwem mieszkańców Ostrowca Świętokrzyskiego i okolic o wyrozumiałość, gdyż jako 4SLSz wykonywane są zadania w powietrzu ważne z punktu widzenia potrzeb Sił Zbrojnych RP.
?php>Już wkrótce Orliki będziemy mogli podziwiać podczas Air Show Radom 2023. Impreza ma się odbyć w ostatni weekend wakacji - 26 i 27 sierpnia.
?php>W pokazach po pięciu latach przerwy zaprezentują się w najlepsi polscy lotnicy, którzy brali udział w takich misjach jak ochrona sojuszniczego nieba w ramach Air Policing, akcje humanitarne, transporty medyczne, transporty organów do przeszczepów "Akcja Serce", czyli misje ratujące życie, oraz wirtuozi pilotażu z zespołu akrobacyjnego "Orlik". A zatem hasło "Niezwyciężeni w przestworzach" odnosi się nie tylko do historii bohaterskiego przelotu kapitana pil. Stanisław Skarżyńskiego w 1933 roku, ale również do dzisiejszych polskich żołnierzy i lotników służących w Siłach Zbrojnych.
?php>Polskie lotnictwo dziś jest ważnym elementem bezpieczeństwa NATO. Nie jesteśmy jednak tylko tymi, którzy dzięki NATO mogą się czuć bezpieczni - my to bezpieczeństwo również tworzymy. Choćby poprzez udział wydzielonego komponentu Sił Powietrznych, przeznaczonego do ochrony przestrzeni powietrznej państw bałtyckich, które od 2006 roku funkcjonuje jako Polski Kontyngent Wojskowy Orlik. Szczególnie dziś doceniamy to, że NATO prowadzi misję w przestrzeni powietrznej krajów bałtyckich od 2004 roku - kiedy Litwa, Łotwa i Estonia zwróciły się z prośbą do Sojuszu o ochronę ich nieba. Wówczas dowództwo NATO zdecydowało, że misja Baltic Air Policing (BAP) będzie prowadzona rotacyjnie, a decyzją Rady Północnoatlantyckiej postanowiono, że misja nad państwami bałtyckimi będzie się toczyć bezterminowo. Na Baltic Air Policing polscy żołnierze wylecieli po raz pierwszy w 2006 roku. Od tamtej pory przestrzeni powietrznej państw bałtyckich strzegli lotnicy z Mińska Mazowieckiego, Malborka, Krzesin i Łasku.
?php>Na imprezie w Radomiu pojawią się więc piloci Zespołu Akrobacyjnego Orlik z 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego, którzy reprezentują Siły Powietrzne podczas licznych pokazów w kraju i poza jego granicami. Debiutowali 22 lipca 1998 r. w Fairford (Royal International Air Tattoo) w Wielkiej Brytanii. Tym mocnym uderzeniem ZA Orlik zainaugurował działalność, trwającą do dziś.
?php>Piloci ZA Orlik z 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego są jedynym wojskowym zespołem akrobacyjnym w Polsce. Obecnie Zespół Akrobacyjny Orlik tworzą: kapitan Michał Jabłoński (lider), kapitan Oskar Wrona (prawe skrzydło), kapitan Jakub Krych (drugie prawe skrzydło), kapitan Tomasz Litwinek (lewe skrzydło), porucznik Adrian Iberle (drugie lewe skrzydło),
?php>kapitan Eryk Parzyszek (zamykający), podpułkownik Michał Anielak (solista).
Od początku istnienia zespół wykonał kilkaset pokazów na ponad stu różnych imprezach lotniczych. Każdy z tych sezonów obfitował w dalekie, często egzotyczne dla polskich lotników przeloty. Trzeba przy tym pamiętać, że PZL-130 Orlik to samolot o zasięgu nieco ponad 1000 km, jego pułap wynosi 9.000 m.
?php>Od roku 2013 cały zespół wykonuje pokazy na samolotach PZL-130 TC-II Orlik. PZL-130 TC-II ORLIK jest jednosilnikowym, dwumiejscowym samolotem polskiej konstrukcji wyposażonym w silnik turbośmigłowy z automatycznie przestawianym śmigłem. Konstrukcja jest całkowicie metalowa z chowanym podwoziem. Samolot zaprojektowany do szkolenia pilotów wojskowych.
?php>
Fb19:08, 07.08.2023
Wreszcie ktos o tym napisal, ja tez juz nie wytrzymuje tych odglosów.
Bk19:11, 07.08.2023
Oczywiście ze jestesmy wyrozumiali, ale to niech lataja przez kilka godzin, a nie caly dzień.
Xxx19:49, 07.08.2023
Typowa Ostrowiecka mentalność ludzi nic wam się nie podoba.!!! Karetki jak co trochę jeżdżą na sygnałach też wam nie pasuje? Najlepiej w pustyni i puszczy żyć. Orliki to ciche samoloty zobaczylibyscie i usłyszeli jak f16 czy migi 29 potrafi popieścić bębenki w uszach aż ziemia się trzęsie.....Żenada
Kar02:54, 08.08.2023
Ja tam lubię oglądać jak ćwiczą ? dla tych co mają z tym problem polecam słuchawki, stopery, zajęcie się czymś pożytecznym... Samolot do latania niestety potrzebuje do przestrzeni, trzeba to zrozumieć.
josek196410:10, 08.08.2023
To nie jest tylko problem z samolotami szkoleniowymi, bo niestety na osi północ-południe dzień i noc przelatują ciężkie samoloty transportowe,w wiadomym celu..
Ona23:30, 08.08.2023
To prawda, że ciężko to wytrzymać, całymi dniami huk, trudno być wyrozumiałym :(
pawel kaptur18:59, 09.08.2023
Jak ktoś lubi niech sam chodzi w słuchawkach. Ja byłem półtora roku w wojsku w NOWEJ DĘBIE w obsłudze strzelnicy czołgowej.Kupiłem dom w Ostrowcu.Amen.
Radek, Starachowicza21:36, 10.08.2023
To piloci, którzy będą nas bronić w razie niebezpiecznych sytuacji. A wojna toczy się za naszą granicą. Receptą jest wyrozumiałość. Polacy muszą być wielcy, a lotnictwo na najwyższym światowym poziomie wykwalifikowania. Bądźmy Polakami, wyrozumiałymi w tych niebezpiecznych i trudnych czasach.
xrt23:29, 13.08.2023
Akrobacje bywają niebezpieczne, nie raz dochodziło do wypadków na pokazach lotniczych, w konsekwencji ćwiczenie akrobacji nad gęsto zaludnionymi miastami gdy obok są lasy jest wyrazem ... bezmyślności. Jest ogromna różnica pomiędzy przelotem nad miastem , a wykonywania nad nim beczek Co do walk powietrznych to na współczesnym teatrze działań wojennych nie one się liczą, a piloci w czasie walki z reguły nawet nie widza samolotu przeciwnika
Zapomnijmy o kompleksowym remoncie DK 9?
a gdzież są nasi parlamentarzyści co tak pięknie lansują się na różnej maści pokazówkach
bury
23:09, 2025-07-30
Nie ma dobrych wieści o obwodnicy Ostrowca
Daliśmy się wcisnąć w bańke propagandową obietnic folksdojczów i kłucimy się między sobą o *%#)!& podrzucane nam przez chcących nas kontrolować nadludzi. Ich zdaniem nadludzi. Kluczem do sensu budowy dróg w tym rejonie jest budowa CPK i dopiero potem połączenia się z tymi tzw szprychami do dróg lokalnych. W zależności od senu ich tworzenia. Czyli rozwojowego potencjału miast, lub dróg przelotowych. W Polsce brakuje dobrych dróg z południa na północ. I komunikacji z innymi krajami w tym kierunku. Niemcy nie chcą żeby nasza komunikacja organizowała się w tych kierunkach, nie chcą żeby omijać niemiecką infrastrukture, bo stracą, jesli nie kontrole to uział, lub przynajmniej zyski pośrednie. I folksdojcze robią wszystko żeby się Niemcom podobało, to co tutaj rozwijamy. To znacznie gęściejsza siatka wpływów niż nam się zdaje. Chcą mieć oko na wszystko tutaj, jak matka na dziecko w parku. Jednak nie troska o nas jest w tym motywem przewodnim, tylko ich interes. Wyobraż sobie że jesteś włascicielem wsi, ktora ma asfaltowe połączenia z sąsiednimi miastami, a sąsiednie wsie nie. I wszyscy chcą otwierać biznesy w twojej dobrze skomunikowanej wsi. Inwestujesz w sieć hoteli parkingów terenów pod inwestycje przemysłowe, czy jakie tam kolwiek inne iwestycje, a tu sie dowiadujesz że jedna z sąsiadujących wsi zamierza zrobić to samo. A w drugą mańke ma znacznie lepsze możliwości dostępu do rynków zbytu u potrzeboskich i rozwijających sie, co daje popyt. Twój rynek jest już troche zapchany i rozwija się drobnymi kroczkami, a sąsiednia wieś ma szanse rozwijać się susami. Bo wszyscy nagle zapragneli się z nimi zakolegować i widzą w nich potencjał. Cieszył byś się z tego? No. I Niemcom też się nie podoba, że chcemy się usamodzielnić komunikacyjnie. Tu nie chodzi o dwu, czy cztero, czy nawet pas starowy dla samolotów z tej drogi. Pewnie też byś wolał żeby mieszkańcy z tej sąsieadujacej wsi zbierali szparagi w Twojej wsi, a nie myśleli o własnym rozwoju i pomijaniu twojego interesu. Wysłał byś zatem swoich agentów żeby im zablokować ich budowy decyzjami środowiskowymi, bo ten skansen w którym mieszkaja ma np ładne widoki, nawet jesli nie ma. Bo to ty jesteś debeściak. I wiesz że kiedys zbudujesz sobie u nich to co nie mieści się już u ciebie, przejmując nad nimi kontrole i ich rynkiem lokalnym. Obiecując im co kolwiek, byle na twoich zasadach.Podwykonawstwo,czyli jakąś stałą robote u ciebie, czy dodatkowo ekstra robote jako pomoc domowa. Nawet otworzył byś u nich swoje sklepy czy nawet fabryki, byle to Twój interes się kręcił a nie ich własny. Żeby się czuli docenieni że dopuszczasz ich do własnego środowiska. Ze mogą przynależeć do tych lepszych poprzez prace dla nich. I z tąd mamy folksdojczów u władzy, bo też byś o swoje interesy tak zadbał. Tu nie ma złosliwości. Czysty biznes. Zieloni i decyzje środowiskowe blokują u nas wszystko co się da, nie dla tego że nie da sie tego zbudować w zgodzie ze środowiskiem. Dlatego, że folksdojcze rządzą naszym Państwem. Ich interesuje wyłącznie tu i teraz, ich własna *%#)!& a nie przyszłość tego kraju i konkurencja na rynkach światowych. Czy nawet dobrobyt polaków, bo by im sie we łbach poprzewracało i stracono by nad nimi zewnętrzną kontrole, bo poszli by za lepszym, a nie dymali przy Twoich szparagach z pocałowaniem w ręke. Wytrzeszcz gały i przyjrzyj sie ile ważnych inwestycji w tym kraju jest blokowanych bzdurnymi decyzjami środowiskowymi, które chcą widzieć u nas skansen, a nie rozwijające się Panstwo. A już napewno nie samodzielnie rozwijające sie. Chcą żebyśmy tkwili w świadomości że jesteśmy do tego nie zdolni. A my im na to pozwalamy i kłucimy się między sobą o mniej ważne żeczy, żeby odwrócić naszą uwage od możliwości konstruktywnej komunikacji między nami i wspólnego działania na żecz własnego kraju. Dlatego robią wszystko żeby nas utrzymywać w świadomości że nasze nie jest nasze tylko wspólne. Nawet dzieci. W przypadku wojny wiedzą już że potrafimy się dogadać między sobą, nawet gdy się nie lubimy, dla tego z pomocą wojny nas nie przejmują, tylko gospodarczo. Kontrola jak nad dzieckiem w parku tylko bez miłości rodzicielskiej. To wyłącznie bizness.
Mam, a jednak nie ma
11:02, 2025-07-30
Autobusy poświęcone w Dzień św. Krzysztofa
Pajace 🤣🤣🤣
SlyUK
08:36, 2025-07-30
Nie ma dobrych wieści o obwodnicy Ostrowca
Do zaklinaczy Budowę czego ktoś miałby zacząć? Pisowskiego pomysłu niezgodnego z decyzją środowiskową? Jednojezdniowej atrapy na połowie odcinka drogi, która jest w planach od lat? To PiS podsunął tę minę, której nikt nie chce kontynuować i słusznie. W projekcie jest droga dwujezdniowa od skrzyżowania DK42 z DK9 do Opatowa. Droga dwujezdniowa z Opatowa do Ostrowca już jest robiona.
zatroskany
07:05, 2025-07-30