Zamknij

Polski dworzec z „architektonicznym Oscarem”! Konstrukcja powstała też u nas!

Paweł SłowińskiPaweł Słowiński 18:50, 18.11.2024 Aktualizacja: 19:10, 18.11.2024
Skomentuj Fot. Maciej Rukasz/ Wikipedia Fot. Maciej Rukasz/ Wikipedia

Projekt Dworca Metropolitalnego w Lublinie, którego autorami była firma Tremend zwyciężył  w prestiżowym konkursie World Architecture Festival w kategorii transport. Musimy przypomnieć w tym miejscu, że konstrukcja stalowa budowli, która otrzymała „architektonicznego Oscara” powstał w Ostrowcu Świętokrzyskim na halach produkcyjnych firmy Grant.

 World Architecture Festival, który odbył się w Singapurze w dniach 6–8 listopada br., to jedno z najważniejszych spotkań branży architektonicznej.

- Dworzec Metropolitalny w Lublinie został zwycięzcą World Architecture Festival Award 2024 w kategorii Transport- czytamy w mediach społecznościowych pracowni architektonicznej Tremend. To wyraz uznania dla naszej pracy i poczucie spełnienia, które trudno opisać słowami... Przed kilkoma laty, w 2019 r. – jeszcze w sekcji oceniającej „projekty przyszłości” – koncepcja Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Lublinie znalazła się w finale konkursu World Architecture Festival w kategorii Infrastruktura. Dzisiaj z rąk międzynarodowego jury odebraliśmy główną nagrodę dla Dworca Metropolitalnego w Lublinie w kategorii Transport! Dziękujemy za tę nagrodę... I gratulujemy pozostałym finalistom wspaniałych realizacji…

Jak czytamy w branżowych mediach jurorzy konkursu przyznali projektowi dworca nagrodę za lekkość formy, za którą odpowiadają przede wszystkim białe ażurowe filary, a także wewnętrzna bryła dworca z przeszkleniami w duchu koncepcji „budynku w budynku”. Doceniono również ekologiczny i energooszczędny charakter kompleksu, który otacza mnóstwo zieleni.

Warto w tym miejscu przypomnieć, że elementy konstrukcji stalowej dal tej mega-inwestycji jaką jest Dworzec Metropolitalny w Lublinie powstawały w 2021 roku w halach produkcyjnych firmy Grant. Jej wyróżnikiem są „słupy – drzewa”, które wymagają niezwykłej staranności i precyzji w wykonaniu.

Znawcy branży stalowej już okrzyknęli je mianem prawdziwego „majstersztyku”. Te właśnie elementy zostały zamontowane przez spółkę Mostostal Kraków S.A., sama zaś prefabrykacja tej konstrukcji  została podzlecona ostrowieckiej firmie „Grant”.

Jak twierdzili wykonawcy budynek dworca, a zwłaszcza to, co stanowi o jego oryginalności i nowoczesnym wyglądzie, są stalowe „słupy – drzewa” wymagające niezwykłej staranności i precyzji w wykonaniu, aby osiągnąć efekt zamierzony przez architekta. To właśnie te najbardziej imponujące elementy stalowej konstrukcji powstają w Ostrowcu Świętokrzyskim.

- Całość projektu, dotyczącego konstrukcji stalowej podzielona jest na dwie części – słyszeliśmy wówczas w siedzibie firmy Mostostal Kraków. To konstrukcja zadaszenia dworca o masie ok 1.550 ton, w której skład wchodzą trzony słupów z ich koronami oraz kratownice wypełniające przestrzeń między słupami. Największym i zarazem najcięższym elementem są korony słupów zadaszenia dworca o wymiarach 4,2 m x 9,2 m x 9,2 m i masie 31 ton / sztukę, które montowane są na słupach zwanymi „trzonami” o masie 9,2 tony i wymiarach 7,3 m x 2,22 m x 2,22 m. Oba elementy z uwagi na ich wygląd architektoniczny, oraz duży stopień skomplikowania połączeń spawanych, składane są z bardzo precyzyjnie dociętych elementów. Trzon słupa i jego korona składają się z przenikających elementów z profili rur kwadratowych i okrągłych połączonych ze sobą poprzez spawanie.

Do wykonania warsztatowego całości konstrukcji stalowej dla tego projektu, Mostostal Kraków S.A nawiązał współpracę z wytwórnią „Grant” w Ostrowcu Świętokrzyskim, gdzie dokonano prefabrykacji  konstrukcji.

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(2)

HenioHenio

0 0

Czas pomyśleć o ostrowieckim dworcu bo obecny z połowy lat dziewięćdziesiątych wygląda jak wygląda, a PKS musi jeżdzić a nie stać 23:39, 18.11.2024

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

kiedyś to było...kiedyś to było...

0 0

O czym tu myśleć ?
Dzisiejszy Oddział PKS w Ostrowcu zadowoliłby pasażera betonowym słupkiem z tabliczką z nazwą OSTROWIEC ŚW. a nie funkcjonalną budowlą która byłaby wizytówką miasta.
Trafnie to opisałeś że PKS MUSI JEŹDZIĆ A NIE STAĆ jak ten betonowy słupek.
Jeszcze trochę gdy powstanie "duża obwodnica" to i przelotowe autobusy dalekobieżne nie będą zajeżdżać do Ostrowca bo sobie skrócą czas przejazdu z Opatowa do Warszawy a nam pozostanie obsługa bardzo atrakcyjnego połączenia z Lipskiem trzydziestoma kursami dziennie... 08:57, 19.11.2024


0%