Zamknij

Budowa obwodnicy Opatowa – zmiany organizacji ruchu, ułatwienia

. 19:26, 27.11.2024 Aktualizacja: 10:18, 29.11.2024
1

W grudniu będziemy korzystać z nowego ronda na drodze krajowej nr 9 w Okalinie wybudowanego w ramach obwodnicy Opatowa. Dzięki temu poprawi się przepustowość odcinka, na którym ze względu na prowadzone prace obowiązuje obecnie ruch wahadłowy. Rondo będzie pierwszym udostępnionym kierowcom krótkim fragmentem inwestycji, która zakończy się w przyszłym roku. Kontynuacja robót wymagać będzie jednak kolejnych zmian organizacji ruchu.  

Rondo w Okalinie docelowo zapewni włączenie odcinka S74 budowanego w ramach obwodnicy Opatowa do istniejącej DK9. Jeśli pogoda pozwoli na wykonanie wszystkich robót, z ronda korzystać będziemy najwcześniej od 29 listopada. Na DK9 w Okalinie nie będzie już ruchu wahadłowego sterowanego sygnalizacją świetlną, możliwy będzie za to płynny ruch w obu kierunkach.

Po rondach bez utrudnień

Do końca roku planowane jest kolejne ułatwienie dla kierowców czyli udostepnienie kolejnego ronda, tym razem budowanego w ramach łącznika północnego DK74 do obwodnicy Opatowa. Obecnie ruch na DK74 w Adamowie odbywa się wahadłowo połową ronda i jest sterowany sygnalizacją świetlną. W przyszłym miesiącu planowane jest udostępnienie całego ronda i umożliwienie płynnego ruchu w obu kierunkach.                                                                                                                                                                                

Również do końca roku planowane jest na podobnej zasadzie udostępnienie ronda na DK9 w Zochcinku w obrębie budowanego węzła komunikującego istniejącą DK9 z budowanym dwujezdniowym odcinkiem tej drogi i z łącznikiem północnym DK74 do obwodnicy Opatowa. Obecnie obowiązuje w tym miejscu ruch wahadłowy sterowny sygnalizacją świetlną. Po udostępnieniu ronda ruch wahadłowy wprowadzony zostanie na początkowym fragmencie inwestycji na okres budowy połączenia istniejącej DK9 z jej nowym dwujezdniowym przebiegiem budowanym w ramach obwodnicy Opatowa.

Dynamiczne zmiany - ruch wahadłowy na DK74

Postęp robót na budowie obwodnicy Opatowa wymaga dynamicznych zmian organizacji ruchu umożliwiających rozpoczęcie kolejnych etapów prac. Od poniedziałku 2 grudnia planowane jest wprowadzenie ruchu wahadłowego sterowanego sygnalizacją świetlną na DK74 w Jałowęsach. Taka organizacja ruchu umożliwi kontynuację  prace przy budowie wiaduktu w ciągu istniejącej DK74 nad budowaną drogą ekspresową S74. Roboty w tym miejscu kontynuowane będą także w I kwartale 2025, a ruch wahadłowy przekładany będzie także na bypassy, które umożliwią wykonanie włączenia wiaduktu do istniejącej DK74.

Widoczny postęp robót

Ogólne zaawansowanie prac na budowie obwodnicy Opatowa w ciągu DK9 i S74 zbliża się do 80 procent, a łącznika północnego w ciągu DK74 nawet do 90 procent. Warstwa podbudowy asfaltowej i przedostatnia warstwa wiążąca nawierzchni ułożone są na dwujezdniowej trasie głównej obwodnicy Opatowa w około 75 procentach. Pierwsza warstwa nawierzchni ułożona jest już na 9 obiektach mostowych, w tym na najdłuższej 300-metrowej estakadzie. Trwają roboty bitumiczne na kolejnym dziesiątym obiekcie. Gotowe są konstrukcje nośne wszystkich mostów i wiaduktów budowanych w ramach obwodnicy.

Z kolei na całym 3-kilometrowym łączniku północnym ułożona została podbudowa i warstwa wiążąca nawierzchni. Warstwy nawierzchni wykonane zostały także na 3 wiaduktach wybudowanych nad nowych przebiegiem DK74 w ramach tej inwestycji. Ostatnia warstwa ścieralna nawierzchni ułożona została na wspomnianych już rondach w Okalinie i Adamowie. Na całym przebiegu obwodnicy i łącznika wierzchnia warstwa nawierzchni ułożona zostanie w przyszłym roku.

W ramach inwestycji 

Ok. 12-kilometrowa obwodnica w ciągu DK9 i S74 biec będzie po południowo-zachodniej stronie Opatowa. Na skrzyżowaniu obecnej DK74 z nowym przebiegiem DK9, a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej DK9 budowane są bezkolizyjne ronda. W ramach obwodnicy Opatowa planowane są dwa węzły drogowe. Pierwszy na skrzyżowaniu istniejącej DK9 z jej przyszłym przebiegiem i z budowanym tzw. łącznikiem północnym do DK74. Drugi węzeł powstanie w Marcinkowicach, na skrzyżowaniu planowanej drogi ekspresowej S74 z projektowaną DK9, zapewniając także skomunikowanie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa.  

W ramach inwestycji powstaje 20 obiektów inżynierskich, w tym 13 mostów, wiaduktów, estakad, a także kładka dla pieszych oraz 6 dużych przepustów ekologicznych. Inwestycja zakłada budowę, w większości po nowym śladzie, odcinka dwujezdniowej DK9 klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości 5,1 km i odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości 6,5 km. 

Uzupełnieniem obwodnicy Opatowa będzie trzykilometrowy jednojezdniowy łącznik w ciągu DK74 poprowadzony na północ od miasta. Dzięki budowie łącznika, kierowcy podróżujący na trasie Kielce - Lublin nie będą musieli wjeżdżać do miasta.  Inwestycja połączy węzeł na DK9, planowany w ramach obwodnicy Opatowa, z DK74 w okolicy Adamowa. W ramach inwestycji powstaną obiekty inżynierskie zlokalizowane na trzech skrzyżowaniach z drogami powiatowymi. Na łącznik będzie można wjechać poprzez dwa ronda. Koszt budowy obwodnicy i łącznika to ponad 461 mln zł. Z obu odcinków korzystać będziemy już w przyszłym roku.

Miasto bez korków i spalin

Przez Opatów przebiegają obecnie dwie ważne drogi krajowe o dużym natężeniu ruchu. Są to DK9 od Radomia, przez Ostrowiec Świętokrzyski do Rzeszowa oraz DK74 od Sulejowa, przez Kielce do Zamościa. W  historycznym centrum miasta obie te drogi biegną jednym śladem, wąską ulicą, między ciasną zabudową. W ciągu doby przez miasto przejeżdża kilkanaście tysięcy pojazdów, a co trzeci z nich jest pojazdem ciężkim. To wszystko, w godzinach szczytu, przyczynia się do powstawania zatorów.  Długo oczekiwana obwodnica Opatowa z łącznikiem północnym uwolni miasto od ruchu tranzytowego, korków i spalin. Poprawi jakość życia mieszkańców oraz bezpieczeństwo i komfort podróżujących tranzytem. Znacznie skróci też czas podróżowania drogami krajowymi nr 9 i 74. Obwodnica będzie stanowiła ważny odcinek drogi ekspresowej S74, która w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie.   

(.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz (1)

inne państwo?inne państwo?

0 0

*%#)!& aż miło popatrzeć, a u nas?

10:29, 29.11.2024
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu ostrowiecka.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

Nie wszyscy mieszkańcy Denkowa na „NIE” obwodnicy

Przed wyborami Łakomiec mówił że Ostrowiec zasługuje na kolejny most przedłuzenie Chrzanowskiego ale do alei 25lecia ...no ale cóż szkodzi obiecać

Ogrodziak

17:01, 2025-09-09

Sięgamy po pieniądze na budowę kolejnych dróg

Jeśli rozpatrywanie tych wniosków będzie zależeć od Kielc to nie ma się co łudzić że teraz będą zatwierdzone do realizacji - vide droga Ostrowiec-Bałtów czy rewitalizacja Alei 3 maja i ul.Denkowskiej gdzie na realizacje czekaliśmy długie lata bo w samych Kielcach były "pilniejsze" mnie ważne sprawy.

realnie

14:21, 2025-09-08

Czy w Ostrowcu mogą powstawać drony?

Zmyślasz, prognozowanie to zmyślanie. To rachunek prawdopodobieństwa z wieloma zmiennymi. Trzeba być łebskim gościem żeby być bliskim prawdy. Czy jesteś bilisko prawdy okazać się może gdy się wydarzy. Z tego samego powodu całe mnóstwo kredytobiorców oddało bankom całe majątki, swoje i najbliższej rodziny, za błąd w swoich prognozach. Domy, mieszkania, działki, lub ugotowali bajerem w swoich wizjach, a póżniej wzietym na wspaniałe zmazy senne kredycie żyrantów. Lokując ich w spłacaniu za niego jego kredyt. Nie twój cyrk nie twoje małpy o co skamlesz. Jareczek o którym wspomniałeś to miły facet, jednak oddał się całkowicie we władanie Agentowi Bolszewikowi i jego czerwonym kolesiom. A u nich jak u Tuska, obiecać dwa razy to jak dotrzymać. Bardziej chcieli sprzedać tutaj co sie da, nawet za cene zniszczenia, czy doptowadzenia do upadłości, niż rozwijać czy tworzyć. Hub wysokich technologii potrzebuje uczelni wysokich lotów, żeby mieć z czego czerpać obrotniaczków znajacych się na temacie. To jest jak z piciem wody musisz mieć studnie, lub blisko do rzeki. Na wyrzymaniu liści, czy gromadzeniu deszcówki miasta nie zbudujesz. A i do tego potrzebujesz obrotniaczów znających sie na różdzkarstwie, czy uzdatnianiu wody. Możesz oczywiście siorbać z wód podskurnych, ale jak wiadomo one głównie nadają się do podlewania ogródka i jest ich okresowo za mało. Wspomniany Jareczek mógł sobie pogadać, jednak żeby zrobić, to w okół siebie musiał by mieć innych ludzi i harakter może też. Jednak bratanie sie z czerwonymi nie wyszło mu na złe, bo pomimo między innymi, ściemy z osuwiskiem z którym nawet gdyby chciał, to był za krótki, żeby coś pożądnie uczciwie dla poszkodowanych załatwić, nie topiąc któregoś z czerwonych. A na samym poczatku chciał, szybko go jednak z tego wyleczono. U Tuskowych jest identyczmie, prognozy nie są zbyt alarmujące, jesli nie o ich prywatni interes chodzi. To nie tródno zrozumieć. Za lojalność, spadł na cztery łapy jak zapewne wiesz. Zatem jeśli zrozumiesz ile zmiennych musisz obliczyć żeby coś w tym mieście zrobić, to nie krytykuj tych którzy mimo to próbuja. No taka firma ja WB jednak coś zrobiła nawet jesli musieli się wspinać po czerwonych plecach i omijać rzucane im pod nogi kłody. Z tym jest jak z miłoscią. Kwestja chwili spontanu i sprzyjających okoliczności, lub lata znajomości i rozsądnych decyzji. Jednak. W jednym i drugim występuje tyle samo ryzyk. Biorac pod uwage że za to biorą się Tuskowi to muszę przyznać Ci racje. Nie da sie stworzyć cos, jednocześnie to konsumując. W tym przypadku to nie jest wyższa matematyka. Będzie zbyt wiele gąb do wykarmienia. Jeśli już, to zwyczajowo, miasto, lub państwo czyli my, ponieśie koszty prób, błędow i rządz zasiadłych do biesiadowania. Bo oni nie myślą zrobić żeby zarobić, tylko zarobić póki się robi.

Dober ale hóì0we

19:50, 2025-09-05

Czy w Ostrowcu mogą powstawać drony?

Jeden z byłych rezydentów tej mieściny (Wilczyński) obiecywał, że stworzy w wieżowcu znajdującym się przy ulicy Świętorzyskiej Hub Wysokich Technologii :) Teraz czytam o jakiejś firemce, która pewnie wydrze dotacje z czegoś podobnego do KPO na zakup drukarek 3D i innego shitu potrzebnego do ich składania. Oczyma wyobraźni widzę tych absolwentów, między innymi z WAT, piszących oprogramowanie do tych dronów, a wszystko to w tutejszym Januszpolu Prawie-najniższa-krajowa :) No tak będzie, nie zmyślam :D

No tak będzie

14:24, 2025-09-05

0%