W grudniu będziemy korzystać z nowego ronda na drodze krajowej nr 9 w Okalinie wybudowanego w ramach obwodnicy Opatowa. Dzięki temu poprawi się przepustowość odcinka, na którym ze względu na prowadzone prace obowiązuje obecnie ruch wahadłowy. Rondo będzie pierwszym udostępnionym kierowcom krótkim fragmentem inwestycji, która zakończy się w przyszłym roku. Kontynuacja robót wymagać będzie jednak kolejnych zmian organizacji ruchu.
Rondo w Okalinie docelowo zapewni włączenie odcinka S74 budowanego w ramach obwodnicy Opatowa do istniejącej DK9. Jeśli pogoda pozwoli na wykonanie wszystkich robót, z ronda korzystać będziemy najwcześniej od 29 listopada. Na DK9 w Okalinie nie będzie już ruchu wahadłowego sterowanego sygnalizacją świetlną, możliwy będzie za to płynny ruch w obu kierunkach.
Po rondach bez utrudnień
Do końca roku planowane jest kolejne ułatwienie dla kierowców czyli udostepnienie kolejnego ronda, tym razem budowanego w ramach łącznika północnego DK74 do obwodnicy Opatowa. Obecnie ruch na DK74 w Adamowie odbywa się wahadłowo połową ronda i jest sterowany sygnalizacją świetlną. W przyszłym miesiącu planowane jest udostępnienie całego ronda i umożliwienie płynnego ruchu w obu kierunkach.
Również do końca roku planowane jest na podobnej zasadzie udostępnienie ronda na DK9 w Zochcinku w obrębie budowanego węzła komunikującego istniejącą DK9 z budowanym dwujezdniowym odcinkiem tej drogi i z łącznikiem północnym DK74 do obwodnicy Opatowa. Obecnie obowiązuje w tym miejscu ruch wahadłowy sterowny sygnalizacją świetlną. Po udostępnieniu ronda ruch wahadłowy wprowadzony zostanie na początkowym fragmencie inwestycji na okres budowy połączenia istniejącej DK9 z jej nowym dwujezdniowym przebiegiem budowanym w ramach obwodnicy Opatowa.
Dynamiczne zmiany - ruch wahadłowy na DK74
Postęp robót na budowie obwodnicy Opatowa wymaga dynamicznych zmian organizacji ruchu umożliwiających rozpoczęcie kolejnych etapów prac. Od poniedziałku 2 grudnia planowane jest wprowadzenie ruchu wahadłowego sterowanego sygnalizacją świetlną na DK74 w Jałowęsach. Taka organizacja ruchu umożliwi kontynuację prace przy budowie wiaduktu w ciągu istniejącej DK74 nad budowaną drogą ekspresową S74. Roboty w tym miejscu kontynuowane będą także w I kwartale 2025, a ruch wahadłowy przekładany będzie także na bypassy, które umożliwią wykonanie włączenia wiaduktu do istniejącej DK74.
Widoczny postęp robót
Ogólne zaawansowanie prac na budowie obwodnicy Opatowa w ciągu DK9 i S74 zbliża się do 80 procent, a łącznika północnego w ciągu DK74 nawet do 90 procent. Warstwa podbudowy asfaltowej i przedostatnia warstwa wiążąca nawierzchni ułożone są na dwujezdniowej trasie głównej obwodnicy Opatowa w około 75 procentach. Pierwsza warstwa nawierzchni ułożona jest już na 9 obiektach mostowych, w tym na najdłuższej 300-metrowej estakadzie. Trwają roboty bitumiczne na kolejnym dziesiątym obiekcie. Gotowe są konstrukcje nośne wszystkich mostów i wiaduktów budowanych w ramach obwodnicy.
Z kolei na całym 3-kilometrowym łączniku północnym ułożona została podbudowa i warstwa wiążąca nawierzchni. Warstwy nawierzchni wykonane zostały także na 3 wiaduktach wybudowanych nad nowych przebiegiem DK74 w ramach tej inwestycji. Ostatnia warstwa ścieralna nawierzchni ułożona została na wspomnianych już rondach w Okalinie i Adamowie. Na całym przebiegu obwodnicy i łącznika wierzchnia warstwa nawierzchni ułożona zostanie w przyszłym roku.
W ramach inwestycji
Ok. 12-kilometrowa obwodnica w ciągu DK9 i S74 biec będzie po południowo-zachodniej stronie Opatowa. Na skrzyżowaniu obecnej DK74 z nowym przebiegiem DK9, a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej DK9 budowane są bezkolizyjne ronda. W ramach obwodnicy Opatowa planowane są dwa węzły drogowe. Pierwszy na skrzyżowaniu istniejącej DK9 z jej przyszłym przebiegiem i z budowanym tzw. łącznikiem północnym do DK74. Drugi węzeł powstanie w Marcinkowicach, na skrzyżowaniu planowanej drogi ekspresowej S74 z projektowaną DK9, zapewniając także skomunikowanie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa.
W ramach inwestycji powstaje 20 obiektów inżynierskich, w tym 13 mostów, wiaduktów, estakad, a także kładka dla pieszych oraz 6 dużych przepustów ekologicznych. Inwestycja zakłada budowę, w większości po nowym śladzie, odcinka dwujezdniowej DK9 klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości 5,1 km i odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości 6,5 km.
Uzupełnieniem obwodnicy Opatowa będzie trzykilometrowy jednojezdniowy łącznik w ciągu DK74 poprowadzony na północ od miasta. Dzięki budowie łącznika, kierowcy podróżujący na trasie Kielce - Lublin nie będą musieli wjeżdżać do miasta. Inwestycja połączy węzeł na DK9, planowany w ramach obwodnicy Opatowa, z DK74 w okolicy Adamowa. W ramach inwestycji powstaną obiekty inżynierskie zlokalizowane na trzech skrzyżowaniach z drogami powiatowymi. Na łącznik będzie można wjechać poprzez dwa ronda. Koszt budowy obwodnicy i łącznika to ponad 461 mln zł. Z obu odcinków korzystać będziemy już w przyszłym roku.
Miasto bez korków i spalin
Przez Opatów przebiegają obecnie dwie ważne drogi krajowe o dużym natężeniu ruchu. Są to DK9 od Radomia, przez Ostrowiec Świętokrzyski do Rzeszowa oraz DK74 od Sulejowa, przez Kielce do Zamościa. W historycznym centrum miasta obie te drogi biegną jednym śladem, wąską ulicą, między ciasną zabudową. W ciągu doby przez miasto przejeżdża kilkanaście tysięcy pojazdów, a co trzeci z nich jest pojazdem ciężkim. To wszystko, w godzinach szczytu, przyczynia się do powstawania zatorów. Długo oczekiwana obwodnica Opatowa z łącznikiem północnym uwolni miasto od ruchu tranzytowego, korków i spalin. Poprawi jakość życia mieszkańców oraz bezpieczeństwo i komfort podróżujących tranzytem. Znacznie skróci też czas podróżowania drogami krajowymi nr 9 i 74. Obwodnica będzie stanowiła ważny odcinek drogi ekspresowej S74, która w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie.
inne państwo?10:29, 29.11.2024
0 0
*%#)!& aż miło popatrzeć, a u nas? 10:29, 29.11.2024