Zamknij

Dodaj komentarz

Budowa obwodnicy Opatowa – zmiany organizacji ruchu, ułatwienia

. 19:26, 27.11.2024 Aktualizacja: 11:10, 27.10.2025
1

W grudniu będziemy korzystać z nowego ronda na drodze krajowej nr 9 w Okalinie wybudowanego w ramach obwodnicy Opatowa. Dzięki temu poprawi się przepustowość odcinka, na którym ze względu na prowadzone prace obowiązuje obecnie ruch wahadłowy. Rondo będzie pierwszym udostępnionym kierowcom krótkim fragmentem inwestycji, która zakończy się w przyszłym roku. Kontynuacja robót wymagać będzie jednak kolejnych zmian organizacji ruchu.  

Rondo w Okalinie docelowo zapewni włączenie odcinka S74 budowanego w ramach obwodnicy Opatowa do istniejącej DK9. Jeśli pogoda pozwoli na wykonanie wszystkich robót, z ronda korzystać będziemy najwcześniej od 29 listopada. Na DK9 w Okalinie nie będzie już ruchu wahadłowego sterowanego sygnalizacją świetlną, możliwy będzie za to płynny ruch w obu kierunkach.

Po rondach bez utrudnień

Do końca roku planowane jest kolejne ułatwienie dla kierowców czyli udostepnienie kolejnego ronda, tym razem budowanego w ramach łącznika północnego DK74 do obwodnicy Opatowa. Obecnie ruch na DK74 w Adamowie odbywa się wahadłowo połową ronda i jest sterowany sygnalizacją świetlną. W przyszłym miesiącu planowane jest udostępnienie całego ronda i umożliwienie płynnego ruchu w obu kierunkach.                                                                                                                                                                                

Również do końca roku planowane jest na podobnej zasadzie udostępnienie ronda na DK9 w Zochcinku w obrębie budowanego węzła komunikującego istniejącą DK9 z budowanym dwujezdniowym odcinkiem tej drogi i z łącznikiem północnym DK74 do obwodnicy Opatowa. Obecnie obowiązuje w tym miejscu ruch wahadłowy sterowny sygnalizacją świetlną. Po udostępnieniu ronda ruch wahadłowy wprowadzony zostanie na początkowym fragmencie inwestycji na okres budowy połączenia istniejącej DK9 z jej nowym dwujezdniowym przebiegiem budowanym w ramach obwodnicy Opatowa.

Dynamiczne zmiany - ruch wahadłowy na DK74

Postęp robót na budowie obwodnicy Opatowa wymaga dynamicznych zmian organizacji ruchu umożliwiających rozpoczęcie kolejnych etapów prac. Od poniedziałku 2 grudnia planowane jest wprowadzenie ruchu wahadłowego sterowanego sygnalizacją świetlną na DK74 w Jałowęsach. Taka organizacja ruchu umożliwi kontynuację  prace przy budowie wiaduktu w ciągu istniejącej DK74 nad budowaną drogą ekspresową S74. Roboty w tym miejscu kontynuowane będą także w I kwartale 2025, a ruch wahadłowy przekładany będzie także na bypassy, które umożliwią wykonanie włączenia wiaduktu do istniejącej DK74.

Widoczny postęp robót

Ogólne zaawansowanie prac na budowie obwodnicy Opatowa w ciągu DK9 i S74 zbliża się do 80 procent, a łącznika północnego w ciągu DK74 nawet do 90 procent. Warstwa podbudowy asfaltowej i przedostatnia warstwa wiążąca nawierzchni ułożone są na dwujezdniowej trasie głównej obwodnicy Opatowa w około 75 procentach. Pierwsza warstwa nawierzchni ułożona jest już na 9 obiektach mostowych, w tym na najdłuższej 300-metrowej estakadzie. Trwają roboty bitumiczne na kolejnym dziesiątym obiekcie. Gotowe są konstrukcje nośne wszystkich mostów i wiaduktów budowanych w ramach obwodnicy.

Z kolei na całym 3-kilometrowym łączniku północnym ułożona została podbudowa i warstwa wiążąca nawierzchni. Warstwy nawierzchni wykonane zostały także na 3 wiaduktach wybudowanych nad nowych przebiegiem DK74 w ramach tej inwestycji. Ostatnia warstwa ścieralna nawierzchni ułożona została na wspomnianych już rondach w Okalinie i Adamowie. Na całym przebiegu obwodnicy i łącznika wierzchnia warstwa nawierzchni ułożona zostanie w przyszłym roku.

W ramach inwestycji 

Ok. 12-kilometrowa obwodnica w ciągu DK9 i S74 biec będzie po południowo-zachodniej stronie Opatowa. Na skrzyżowaniu obecnej DK74 z nowym przebiegiem DK9, a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej DK9 budowane są bezkolizyjne ronda. W ramach obwodnicy Opatowa planowane są dwa węzły drogowe. Pierwszy na skrzyżowaniu istniejącej DK9 z jej przyszłym przebiegiem i z budowanym tzw. łącznikiem północnym do DK74. Drugi węzeł powstanie w Marcinkowicach, na skrzyżowaniu planowanej drogi ekspresowej S74 z projektowaną DK9, zapewniając także skomunikowanie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa.  

W ramach inwestycji powstaje 20 obiektów inżynierskich, w tym 13 mostów, wiaduktów, estakad, a także kładka dla pieszych oraz 6 dużych przepustów ekologicznych. Inwestycja zakłada budowę, w większości po nowym śladzie, odcinka dwujezdniowej DK9 klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości 5,1 km i odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości 6,5 km. 

Uzupełnieniem obwodnicy Opatowa będzie trzykilometrowy jednojezdniowy łącznik w ciągu DK74 poprowadzony na północ od miasta. Dzięki budowie łącznika, kierowcy podróżujący na trasie Kielce - Lublin nie będą musieli wjeżdżać do miasta.  Inwestycja połączy węzeł na DK9, planowany w ramach obwodnicy Opatowa, z DK74 w okolicy Adamowa. W ramach inwestycji powstaną obiekty inżynierskie zlokalizowane na trzech skrzyżowaniach z drogami powiatowymi. Na łącznik będzie można wjechać poprzez dwa ronda. Koszt budowy obwodnicy i łącznika to ponad 461 mln zł. Z obu odcinków korzystać będziemy już w przyszłym roku.

Miasto bez korków i spalin

Przez Opatów przebiegają obecnie dwie ważne drogi krajowe o dużym natężeniu ruchu. Są to DK9 od Radomia, przez Ostrowiec Świętokrzyski do Rzeszowa oraz DK74 od Sulejowa, przez Kielce do Zamościa. W  historycznym centrum miasta obie te drogi biegną jednym śladem, wąską ulicą, między ciasną zabudową. W ciągu doby przez miasto przejeżdża kilkanaście tysięcy pojazdów, a co trzeci z nich jest pojazdem ciężkim. To wszystko, w godzinach szczytu, przyczynia się do powstawania zatorów.  Długo oczekiwana obwodnica Opatowa z łącznikiem północnym uwolni miasto od ruchu tranzytowego, korków i spalin. Poprawi jakość życia mieszkańców oraz bezpieczeństwo i komfort podróżujących tranzytem. Znacznie skróci też czas podróżowania drogami krajowymi nr 9 i 74. Obwodnica będzie stanowiła ważny odcinek drogi ekspresowej S74, która w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie.   

(.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz (1)

inne państwo?inne państwo?

0 0

*%#)!& aż miło popatrzeć, a u nas?

10:29, 29.11.2024
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu ostrowiecka.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

Czy mieszkańcy muszą pisać petycję o remont na DK9

Powtarzam się i będę się powtarzać w tym temacie ! Dopóki Kielce będą decydować realizacją inwestycji drogowych w naszym mieście i powiecie to tradycyjnie już będziemy traktowani po macoszemu w porównaniu do analogicznych inwestycji w Kielcach i okolicach Kielc. Kpiną z naszych mieszkańców jest że "...planowana byłaby wymiana nawierzchni na jedynym niewyremontowanym odcinku(...)tak aby długość nieprzerwanego ciągu DK9 z nową nawierzchnią przekroczyła 3km" Cóż za zbytek łaski dla Łostrowca... i jak tu nie kląć.

OOOO

12:40, 2025-12-01

Waśniowskie Błonia zmieniają swoje oblicze (wideo)

Ja bym tam jeszcze palmy dookoła tego zbiornika wsadził

Brodaty1122

15:03, 2025-11-29

W Ostrowcu powstanie Strefa Płatnego Parkowania?

Ta strefa to pomysł kompletnego idioty ale jak widać ma poparcie tego tępaka naszego prezydenta Arturka przy zazondzaniu miastem lepiej radziło by sę dziecko z przedskola niż ten ślepy tempak.Ja chodze często po centrum i widze masze miejsc gdzie można by zrobić parkingi i ułatwić ludziom życie ale po co lepiej na mieszkańcach kasę trzepać.Normalnie głupota w najczystrzej postaci.

OBSERWATOR

20:56, 2025-11-27

W Ostrowcu powstanie Strefa Płatnego Parkowania?

Rząd i partyjniactwo tego Rządu prowadzą ten Kraj do upadku. Obecnie jesteśmy na etapie mniej więcej zadłużania państwa podobnie mniej/wiecej jak w okresie Gierkowskim, żeby utrzymać bezproduktywną partyjną brać, która jest poutykana na stołkach kluczach, mniejszych i większych, w celu utrzymania i podkarmiania ślepo posłusznych dupowłazów, czyli ich elektorat, dla koniecznego utrzymania sie przy korycie. To koryto jest drenowane nie w celu inwestycji rozwojowych państwa, tylko zaspokojenia rosnących apetytów Kliki Partyjnej, jako priorytet niezbędny dla utrzymania władzy. Zdają zapewne sobie sprawe z tego, że prowadzą ten kraj do takiego samego upadku który pamiętamy z tamtego historycznego okresu po rządach Gierka. Odpowiednika Jaruzelskiego nie maja, dla tego potrzebują Sądów i prokuratorów i Policji. Jednak rozrost formy nad treścią i rozwarcholenie kolesiów partyjnych, prowadzi do rozrostu kosztów potrzebnych na utrzymanie i wykarmienie coraz bardziej głodnego Elektoratu, ktory ten Rząd urzymuje w większości wyborczej. Słowem Sitwa którą skutecznie zastraszają i manipulują Trzęsidupków i Partyjnieobobojętnych. Identycznie jak za komuny. Nie otwierają sklepów dla swoich uprzywilejowanych, tylko dla tego, że 80procent handlu nie jest już własnością Polski i Polaków. To pełni obecnie funkcje dojni i drenażu kieszeni obywateli i gospodarki na żecz starszych i mądzejszych zasiadających w uninych siodłach i ponadnarodowych bonzów brzeczących chojnie kaską komu trzeba, za uległości i prawilne działanko. A ochłapy jakie zostają z Gospodarki plus kredyty Rząd musi spożytkować na zaspokajanie i nagradzanie elektoratu partyjnego, żeby nikt im nie wykopał z pod d*** stołków. Z tąd rosnące ceny, koszty życia, bo Rząd paniczne musi zasypywać dziury. Z tąd poszukiwanie pieniędzy wszedzie gdzie się da, na dziurawy Budrzet i utrzymanie tałatajstwa jakie stworzyli Swoimi Rządami. Pewne jest, że to im za niedługo wszystko *%#)!& już panicznie szukają pieniędzy na utrzymanie samych siebie. Nie mówiąc o gospodarce kraju. Unia Europejska pod tymi Rządami, jest również w podobnym stanie. To stan dużo gorszy od pandemi. Tyle że jeszcze bryluje stosując ekwilibrystyke klimatyczną, ma też większą dojnie i bardziej potulnych i ustosunkowanych strażników potulności, jesli nie uzależnionych wspiraczy trzymanych króciutko za potwel który jest jednocześnie skutecznym kneblem dla swoich słupów w róznych krajach trzymajacych im wciaż, choć już z wysiłkiem, tą chwiejna kładke. Wkrótce zapewne wszyscy nieuchronnie zmoczą d***, bo ta kładka im w końcu *%#)!& Póki co panicznie, wszędzie gdzie się da, szukają pieniędzy. Jak Żul, któremu udało się wziąć kredyt, aż w końcu nadchodzi nieubłagalnie czas spłaty. Jesli komuś wydaje sie że Rządzący próbója ratować gospodarke to jest w błedzie. Bo to że jej nie rozwijają to już wszyscy chyba wiemy. Oni poprostu chcą się jeszcze, do kąd się im uda, na tym g***** sliznąć. Gospodarke mają w gdziesiu, bo wiedzą, a nawet są pewni, że gdy to wszystko *%#)!& cali na bialo jako biznesmeni i inwestorzy powrócą, z piosenką na uśmiechniętych ustach, jak za dawnych lat, identycznie jak powrócili komuniści w formie biznesmenów po upadku Komuny. Nawet ci obecni do tego nie musieli pisać scenariusza, wykorzystuja gotowca z histori. Obywatel *%#)!& wszystko kupi.... więc kup sobie chamie medalik na szyje i nic Ci się nie stanie i tramwaj nie ....

*%#)!& to kupi.

09:48, 2025-11-27

0%