Wielu kierowców wciąż nie wie, czym jest AdBlue. To specjalny płyn stosowany do redukcji emisji spalin podtlenku azotu w silnikach wysokoprężnych. Jego wprowadzenie do powszechnego użycia ma związek z wejściem w życie normy emisji spalin Euro 6, której przepisy muszą spełnić producenci samochodów. Bez AdBlue znaczeni trudniej byłoby obniżyć poziom emisji spalin w samochodach z silnikiem Diesla.
?php>Z czego składa się i jak działa AdBlue??php>
AdBlue jest roztworem mocznika i wody zdeminewalizowanej. Mieszanina jest nietoksyczna i wcale nie jest niebieska, jak sugeruje nazwa. Często jest błędnie nazywana dodatkiem do paliwa, a w rzeczywistości jest to płyn do układu wydechowego. Jest przechowywany w oddzielnym zbiorniku i zwykle jego wlew jest oznaczony za pomocą niebieskiego korka znajdującego się obok wlewu paliwa.
?php>W celu oczyszczenia spalin niewielka ilość AdBlue jest wtryskiwana do strumienia spalin. W wysokich temperaturach AdBlue zmienia się w amoniak i dwutlenek węgla, następnie szkodliwy tlenek azotu reaguje z amoniakiem i przekształca się w nieszkodliwy azot oraz wodę. Podobną technologię z dużym powodzeniem stosuje się w autobusach oraz samochodach ciężarowych.
?php>Na ile starcza AdBlue??php>
Tampo, w jakim zużywa się AdBlue, zależy od silnika oraz stylu jazdy. Typowe zużycie to około 1 litra na każde 1000 km, ale może też wynosić nawet 1 litra na 500 km. Pojemność zbiornika różni się w zależności od modelu samochodu, ale z reguły mieści od kilkunastu do kilkudziesięciu litrów dodatku. Pozwala to na przejechanie co najmniej 10 tys. kilometrów bez konieczności uzupełniania płynu.
?php>Nowe modele samochodów posiadają czujniki przeznaczone do kontrolowania poziomo AdBlue. Kierowca otrzymuje więc informacje na temat ilości płynu oraz jak długą trasę można jeszcze pokonać. Z tego powodu nie trzeba się obawiać, że dodatek skończy się w najmniej oczekiwanym momencie.
?php>Auta wielu marek potrafią bardzo wyraźnie zasygnalizować, że trzeba udać się na stację lub do sklepu w celu uzupełnienia poziomu płynu. W przypadku braku reakcji po całkowitym wyczerpaniu AdBlue uruchomienie silnika stanie się niemożliwe. Dopiero do ponownym napełnieniu zbiornika auto pojedzie dalej.
?php>Gdzie można kupić??php>
Dostępność AdBlue jest bardzo szeroka i nie ma problemu z jego z zakupem. Dodatek jest sprzedawany w sklepach motoryzacyjnych czy supermarketach oraz na stacjach benzynowych, na których można spotkać dystrybutor adblue. Można również zakupić płyn przez internet. Najczęściej można go otrzymać w pojemnikach o pojemności 5, 10 lub 20 litrów.
Dobrym pomysłem jest mieć przy sobie zawsze lejek, który pomoże w uzupełnieniu płynu. Kupując AdBlue, należy zwrócić uwagę na specyfikacje i szukać na opakowaniu informacji o zgodności z normą ISO-22241 (może również występować jako ISO-22241-1, ISO-22241-2, ISO-22241-3).
?php>Tylko taka substancja jest bezpieczna dla pracy samochodu, ponieważ nie uszkodzi katalizatora SCR. Podczas napełniania zbiornika należy bardzo uważać, żeby nie rozlać dodatku na lakier. Substancja ma właściwości korodujące i może to prowadzić do uszkodzenia lakieru.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz