Czy kierowców-seniorów czekają nowe obowiązki? W Unii Europejskiej trwa dyskusja o konieczności wprowadzania badań lekarskich dla starszych kierowców. Sprawdziliśmy, co może się zmienić.
Jak wskazuje Business Insider, temat obowiązkowych badań dla starszych kierowców znów budzi dyskusje. Choć wcześniejsza propozycja Komisji Europejskiej została odrzucona przez Parlament Europejski, kwestia ta wraca w Polsce za sprawą apelu posłanki KO Małgorzaty Gromadzkiej.
Pierwotna propozycja Komisji zakładała, że kierowcy seniorzy musieliby co pięć lat przechodzić badania lekarskie, których negatywny wynik skutkowałby odebraniem prawa jazdy. Pomysł ten został jednak odrzucony przez europosłów, którzy argumentowali, że takie rozwiązanie może prowadzić do dyskryminacji osób starszych.
Obecnie wprowadzono mniej restrykcyjne zasady. Państwa członkowskie same mogą decydować, czy wymagają badań lekarskich, czy też wystarczy samoocena kierowcy przy odnawianiu prawa jazdy.
Samoocena miałaby polegać na wypełnieniu formularza dotyczącego stanu zdrowia, z naciskiem m.in. na wzrok i układ krążenia.
Jak podaje Business Insider, posłanka Małgorzata Gromadzka zwróciła się do ministerstw zdrowia i infrastruktury, podkreślając, że wprowadzenie regularnych badań dla kierowców seniorów mogłoby poprawić bezpieczeństwo na drogach.
Jej zdaniem naturalne procesy starzenia, takie jak pogorszenie wzroku, słuchu i refleksu, mogą zwiększać ryzyko zdarzeń drogowych.
Ministerstwo Zdrowia w odpowiedzi na apel poinformowało, że obecnie nie prowadzi prac nad wprowadzeniem obowiązkowych badań dla starszych kierowców. Podobne stanowisko zajmuje Ministerstwo Infrastruktury, które wskazuje, że ustalanie granicy wieku, od której badania byłyby wymagane, mogłoby być uznane za arbitralne.
Jak zaznaczono, ewentualne zmiany musiałyby być zgodne z nową unijną dyrektywą, nad którą prace nadal trwają.
Jak przypomina Business Insider, prognozy demograficzne pokazują, że społeczeństwo Unii Europejskiej starzeje się w szybkim tempie. Już w 2030 roku liczba osób w wieku emerytalnym w Polsce znacząco wzrośnie, a do 2050 roku blisko połowa mieszkańców UE będzie miała 50 lat lub więcej.
W związku z tym dyskusja o bezpieczeństwie starszych kierowców zapewne jeszcze nie raz powróci zarówno na poziomie unijnym, jak i krajowym.
Źródło zdjęcia głównego: Obraz autorstwa prostooleh na Freepik
Ruiny zamku w Ćmielowie stają się perłą regionu
Świetnie! Gratulacje dla małżeństwa inwestorów, którzy zakochali się w naszym regionie, wszak pochodzą z Gdańska. Szkoda, że nikogo ze świętokrzyskiego odbudowa zamku nie interesowała. No tak, w tym województwie wolą pis. Wielka szkoda.
zatroskany
05:31, 2025-06-06
Łącznikem Polna- Denkowska kierowcy nie pojadą!
Bardzo potrzebna, oczekiwana inwestycja. Skrót i odciążenie innych ulic. Jeszcze w tym roku będzie. Super!
zatroskany
19:23, 2025-06-05
Są przeciw „białym taksówkom”
Co za bzdura. Niech się szanowni zainteresują ilu z tych obrońców to są tak zwani "resortowi emeryci", którzy sobie dorabiają jeżdżąc jako złotówiarze. Dla mnie "biała taksówka" to pewność kwoty, którą zapłacę, czasu w którym dojedzie kierowca, łatwości zamówienia dzięki aplikacji i tego, że jadąc do miasta wojewódzko-powiatowego Kielce również będę wiedział ile zapłacę z punktu a do punktu b. Jeśli komuś odpowiada tradycyjna złotówa to jego wybór. Jak to zostało napisane w artykule - mamy wolny rynek :)
Zadowolony klient
18:55, 2025-06-05
Łącznikem Polna- Denkowska kierowcy nie pojadą!
200 metrów łącznika za cmentarzem!! WOW, rozkręcacie się tam w tym urzędzie miasta, może pod koniec kadencji będziecie robić nawet 500 metrowe. Kto wie? Gratuluję rozwoju i niesamowitej determinacji w działaniach i zazdroszczę wizji i uporu z jakim wprowadzacie innowacje do miasta.. w tym tempie to może za 40 lat będziemy mieć obwodnicę i wiadukty.
Błogosław
15:06, 2025-06-05
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz