Nadal giną ludzie

W dniu 30 grudnia 2016 r., o godz. 13.25, w Bielinach, 34- letni mieszkaniec Rudek kierujący autem osobowym marki VW Golf, poruszający się drogą wojewódzką W 753 od Bielin do Nowej Słupi, na łuku drogi w prawo zjechał na lewy pas, a następnie do przydrożnego rowu, gdzie uderzył w betonowy przepust.
-W tym zdarzeniu obrażeń ciała doznała 7-letnia pasażerka -poinformował media Kamil Tokarski, oficer prasowy KWP  w Kielcach. Dziewczynka została przewieziona do Szpitala Wojewódzkiego w Kielcach, gdzie przebywała na szczegółowych badaniach lekarskich.
W dniu 29 grudnia 2016 r., ok. godz. 5 rano, w jednej z miejscowości w gminie Bodzechów 20- latek, kierujący samochodem osobowym marki Opel Corsa, stracił panowanie nad pojazdem i wylądował w przydrożnym rowie melioracyjnym.
-Okazało się, że młody mężczyzna nie posiada uprawnień do kierowania pojazdami -mówi kom. Ewa Libuda, oficer prasowy KPP w Ostrowcu Świętokrzyskim. Badanie stanu trzeźwości wykazało, że miał ponad 2,5 promila alkoholu w organizmie. Za jazdę bez wymaganych uprawnień, kierowanie w stanie nietrzeźwości oraz spowodowanie kolizji drogowej odpowie przed sądem.
Drogi świętokrzyskie
tokarskiJeśli chodzi o sytuację na drogach województwa świętokrzyskiego, to w latach 2011 -2016 apogeum zagrożenia przypadło na rok 2011, kiedy to zdarzyło się 1.520 wypadków drogowych. W 2015 r. było ich 1.357, a w 2016 – 1.352. Jak widać, mamy do czynienia z tendencją malejącą. Niestety, nadal na drogach ginęli ludzie: w 2011 – 179 osób, w tym 76 pieszych, w 2016 – 106, w tym 41 pieszych. Co prawda jest poprawa, ale do ideału ciągle daleko.
-Główne przyczyny wypadków na drogach świętokrzyskich nie ulegają od pewnego czasu większym zmianom -mówi kom. Kamil Tokarski, oficer prasowy KWP w Kielcach. Na pierwszym miejscu należy wymienić: niedostosowanie prędkości do panujących warunków; na drugim – nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu; na trzecim – nieprawidłowe wyprzedzanie.
Pocieszającym jest fakt, że w latach 2011 -2016 wzrosła znacząco liczba kontroli stanu trzeźwości osób kierujących pojazdami. W 2011 r. było ich ogółem 139.460, a w 2016 – 536.545. W tym okresie spadała natomiast liczba ujawnionych kierujących w stanie nietrzeźwości. W 2011 r. było ich 8.570, a w 2016 – 3.604. Policjanci „drogówki” mają ręce pełne roboty.
-W 2016 r. każdego dnia średnio policjanci świętokrzyskiej „drogówki” pełnili 129 służb; obsługiwali 32 kolizje drogowe i wykonywali czynności na miejscu 4 wypadków drogowych; zatrzymywali 40 dowodów rejestracyjnych i 7 praw jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości powyżej 50 km/h; ujawniali 10 kierujących będących w stanie nietrzeźwości lub po użyciu alkoholu; ujawniali 380 wykroczeń drogowych popełnionych przez kierujących i pieszych; ujawniali 5 wykroczeń pieszych polegających na braku elementów odblaskowych.
Drogi ostrowieckie
libudaW latach 2011 -2016 sytuacja na drogach powiatu ostrowieckiego była zmienna, niestety z tendencją wzrostową w końcówce tego okresu. W 2011 r. stwierdzono 48 wypadków drogowych, w 2013 – 32, w 2015 – ponownie 48, a w 2016 – 56.
-Najwięcej zabitych na drogach powiatu ostrowieckiego odnotowano w 2013 r., a mianowicie 9 osób, w tym 4 pieszych -stwierdza kom. Ewa Libuda, oficer prasowy KPP w Ostrowcu Świętokrzyskim. Rok 2015 był wyjątkowy, bo nie odnotowano wówczas ani jednej ofiary śmiertelnej. Niestety,  rok 2016 przyniósł żniwo w postaci 6 osób zabitych, w tym 4 pieszych. Przyczyny wypadków były takie same, jak w województwie, a więc niedostosowanie prędkości do panujących warunków, nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu oraz nieprawidłowe wyprzedzanie.
Podobnie jak w województwie także w powiecie ostrowieckim w latach 2011 –2016 systematycznie spadała liczba ujawnionych nietrzeźwych kierujących. W 2011 r. było ich 839, a w 2016 – 204. Ten spadek odnotowano przy drastycznie rosnącej liczbie kontroli stanu trzeźwości. W 2011 było ich 4.371, a w 2016 – 39.112. Jeśli zaś chodzi o przekroczenie prędkości powyżej 50 km/ h, co wiąże się z zatrzymaniem prawa jazdy na okres 3 miesięcy, to w 2016 r. przy 26.562 kontrolach takich przypadków ujawniono 123. W 2016 r. ostrowieccy policjanci ujawnili też 110 pieszych bez odblasków.
-Znowelizowana ustawa Prawo o ruchu drogowym w art. 11 p. 4a stwierdza, że pieszy, poruszający się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym jest obowiązany używać elementów odblaskowych -stwierdza kom. Kamil Tokarski, oficer prasowy KWP w Kielcach. Mają one być umieszczone na ubraniu w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu, chyba że porusza się on po drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub po chodniku. Osobom nie stosującym się do tego przepisu, grozi mandat od 20 do 500 zł. Przypominam, że elementami odblaskowymi mogą być przedmioty doczepiane do ubrania, opaski, kamizelki oraz smycze. Nie jest ważny ich kształt, lecz ich umieszczenie. Odblaski zaleca się umieszczać na wysokości: kolan, dłoni, w okolicy środka klatki piersiowej oraz pleców. Wówczas będziemy mieli pewność, że jesteśmy dobrze widoczni dla innych uczestników ruchu drogowego.
Piesi na celowniku
Policyjne statystyki pokazują, że paradoksalnie do bardzo wielu wypadków i potrąceń dochodzi w miejscu, w którym pieszy powinien czuć się bezpiecznie, czyli na przejściu dla pieszych. W 2014 r. w kraju odnotowano aż 8.940 potrąceń pieszych, w których 1.104 straciło życie, a rannych zostało 8.339 osób. Najczęściej sprawcami wypadków z udziałem pieszych byli kierowcy. W 2015 r. na przejściach dla pieszych doszło do 3.508 wypadków, w których śmierć poniosło 228 osób, a 3.495 zostało rannych.
-Bardzo źle świadczy to o kierowcach, którzy w okolicach przejścia dla pieszych powinni zachować wyjątkową ostrożność i przede wszystkim zwolnić. Nakazuje to, zresztą, prawo drogowe -mówi Zbigniew Weseli ze Szkoły Jazdy Renault w Warszawie.

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *