Ostrowiecka cysterna do przewozu gazu skroplonego

Ostrowiecka firma zbuduje cysternę do przewozu gazu skroplonego.
To ogromne wyzwanie, bowiem na świecie tego typu urządzenia wykonuje zaledwie kilku producentów. Jeśli projekt się powiedzie, będzie to sukces technologiczny rodzimej firmy, porównywalny do największych osiągnięć technicznych ostrowieckiej huty.
Dwa lata temu rozpoczął działalność Gazoport w Świnoujściu i zaczął się nowy etap w gazownictwie i gospodarce. Terminal przeładunkowy umożliwia odbiór skroplonego gazu ziemnego LNG drogą morską. To gaz ziemny który w wyniku skomplikowanego procesu skraplania, zmienia swój stan skupienia z lotnego w ciekły i zmniejsza objętość aż 600–krotnie.
Część dostarczanego metanowcami gazu, podlega procesowi regazyfikacji i gazociągami trafi do krajowej sieci, ale w ramach inwestycji na terenie Gazoportu powstanie bocznica z pełną infrastrukturą umożliwiającą bezpośrednią dostawę skroplonego gazu z terminalu LNG, koleją lub transportem drogowym do stacji w różnych częściach kraju i za granicę. Transport na duże odległości cysternami samochodowymi jest stosunkowo tani. Zadania zbudowania cysterny do transportu skroplonego gazu LNG podjęła się ostrowiecka firma BC –LDS Bobkiewicz, Cholewiński. Do tej pory nikt w kraju tego typu urządzeń nie produkuje z uwagi na niezwykle zaawansowaną technologię i odpowiedzialne zadanie. Cysterny do przewozu gazu LNG produkuje sześć  firm na świecie. W Europie budowane są one w Niemczech i we Francji.
W 2016 r. ostrowiecka firma złożyła wniosek o dofinansowanie projektu badawczo- rozwojowego pod nazwą konstrukcja i technologia cystern kriogenicznych z Regionalnego Programu Operacyjnego. Został on przyjęty do realizacji. BC –LDS otrzymała dofinansowanie unijne. Jak nas poinformował Stanisław Bobkiewicz, współwłaściciel firmy, prace nad nową cysterną są zaawansowane. Ostrowczanie współpracują w realizacji tego projektu z Politechniką Krakowską.
Firma BC-LDS Bobkiewicz – Cholewiński jest kontynuatorem budowy w naszym mieście cystern do przewozu paliw i gazów. Aktualnie jest największym producentem w kraju cystern do transportu gazu LPG oraz jedną z dwóch firmą na krajowym rynku specjalizujących się w produkcji cystern i naczep do przewozu paliw. Swoje wyroby eksportuje do kilku krajów europejskich. Zdobywała nagrody na Międzynarodowych Targach Stacji Paliw m.in. za cysternę NCG – 48 oraz autocysternę wykorzystywaną na terenie portów lotniczych. Ogromnym sukcesem technologicznym było też wyprodukowanie cysterny na potrzebny wojska. Firma spełniła wszystkie wymagane parametry techniczne i technologiczne.
Dla Alojzego Kidonia, wieloletniego dyrektora ostrowieckiego zakładu, produkcja cystern kriogenicznych jest przyszłością. Należy sądzić, że w Polsce, jak to już jest w Europie Zachodniej, w Skandynawii i w USA, w niedalekiej przyszłości, wszystkie większe firmy transportowe będą korzystać z tego typu paliwa z uwagi na koszty i ekologię. Produkcja cystern LNG jest ogromnym wyzwaniem nawet jak na XXI wiek i nie każdy może sobie z taką technologią poradzić. Porównuje się je do termosu, który nie ma prawa ulec rozszczelnieniu i utrzymuje temperaturę gazu skroplonego – 197 stopni C.
Na razie trzeba będzie wybudować prototypowe cysterny, które przejdą skomplikowane badania. Jeśli firma uzyska niezbędne atesty i pozwolenia, wtedy będzie można myśleć o produkcji. Ostrowieckiej firmie należy życzyć powodzenia. Warto podkreślić, jest też ona także zainteresowana z uwagi na posiadaną technologię uczestnictwem w budowie sieci stacji na terenie Polski, przygotowanych do przyjęcia skroplonego gazu.

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *