Nowe autobusy i stacja obsługi. MPK przeniesie się z centrum na ulicę Samsonowicza

Zakup nowych autobusów, budowę stacji obsługi oraz niezbędnej infrastruktury drogowej zakłada m.in. projekt „Ekologiczny transport miejski w Ostrowcu Świętokrzyskim”, na które dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego 2014 -2020 otrzymała właśnie Gmina Ostrowiec Świętokrzyski.
Projekty ów został wybrany do dofinansowania w ramach dwuetapowego konkursu zamkniętego (Działanie 3.4 Strategia niskoemisyjna, wsparcie zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej – typ projektu: Infrastruktura transportu publicznego).
Jego wartość wynosi ponad 25 mln zł, zaś dofinansowanie z Unii Europejskiej to ponad 17 mln zł. Realizowany będzie od grudnia tego roku, do końca 2021 r.
– Nie odpuszczamy żadnego elementu życia gospodarczego, czy samorządowego w Ostrowcu Świętokrzyskim, ale staramy się, aby działania nasze były ze wszech miar przemyślane i racjonalne- mówi prezydent Jarosław Górczyński. Mamy świadomość, że nowoczesna komunikacja miejska jest nam potrzebna, dlatego zabiegaliśmy o środki zewnętrzne na ten cel.
Cały projekt przewiduje zakup dziesięciu autobusów, w tym jednego hybrydowego oraz dziewięciu niskoemisyjnych spełniających wymogi euro VI. Nowy tabor ma gwarantować transport dla 700 osób. Ponadto zapowiadają się też inwestycje w niezbędną infrastrukturę dla właściwego funkcjonowania zrównoważonej mobilności miejskiej. Zaplanowano budowę stacji obsługi z warsztatami i wyposażeniem, myjnią, budynkiem administracyjno – dworcowym, placem postojowym, manewrowym, zajezdnią oraz ponadto budowę dróg lokalnych dojazdowych do bazy z oświetleniem energooszczędnym, ścieżką rowerową, chodnikami, przebudową skrzyżowań, bus pasami do bazy. W ramach działania planuje się też utworzenie park&ride (30 miejsc, w tym 3 dla niepełnosprawnych) i bike&ride, zainstalowanie inteligentnego systemu transportowego (zintegrowany bilet miejski/karta miejska), przebudowę oświetlenia ulicznego na energooszczędne, budowę ścieżki rowerowej w części północnej obwodnicy miasta. Wykonana infrastruktura i zakupione autobusy będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.
– Przystępując do realizacji tego projektu bardzo szczegółowo przyglądaliśmy się, jak to robiono w innych miastach i na tej podstawie wyciągaliśmy wnioski – mówi prezydent. Wszelkie nowinki są bardzo drogie, a po pewnym czasie generują jeszcze różnego rodzaju problemy, stąd nie należy się nimi od razu zachłystywać. Projekt zakłada też nową lokalizację siedziby spółki i bazy dla jej taboru. Przeniesiemy ją z centrum miasta w okolice Celsa „Huta Ostrowiec”, gdzie mamy własne grunty pod inwestycje. Tam zlokalizowana będzie nowa baza transportu miejskiego. Pokusimy się też o zupełnie nowe rozwiązania komunikacyjne.
Przygotowując się do realizacji tego zadania Gmina Ostrowiec Świętokrzyski w oparciu o własne środki wymieniła już część wiat przystankowych, a niebawem zakupi kolejne czterdzieści sztuk. Zadowolenie z realizacji zadania nie kryją władze spółki, które upatrują w nim swoistego nowego otwarcia dla transportu komunalnego w Ostrowcu Świętokrzyskim.
Realizacja programu unijnego pt. „Ekologiczny transport miejski w Ostrowcu Świętokrzyskim” jest to bardzo dobra informacja zarówno dla mieszkańców Ostrowca Świętokrzyskiego, jak i dla pracowników MPK Sp. z o.o. w Ostrowcu Świętokrzyskim Już w latach 80. ubiegłego wieku mówiło się, że potrzeba jest budowy nowej bazy (głównie dotyczyło to zaplecza technicznego). Stacja obsługi jest energochłonna, myjnia autobusowa nie jest przystosowana do wymogów obsługi dzisiejszych autobusów.
Warunki pracy w okresie zimowym są trudne, dlatego budowa nowoczesnego zaplecza technicznego jest koniecznością. Ostatni duży zakup nowych autobusów był w Ostrowcu Świętokrzyskim pod koniec lat 90. XX wieku. Mieszkańcy i pracownicy MPK musieli czekać dwie dekady na kolejne duże zakupy nowych autobusów.
Istotnym elementem ww. programu jest również dynamiczna informacja pasażerska i bilet elektroniczny (karta miejska).
– Realizacja tych wszystkich założeń sprawi, że komunikacja publiczna w Ostrowcu Św. będzie na wysokim poziomie, a spółka dołączy do nowoczesnych i innowacyjnych przedsiębiorstw komunikacy jnych w Polsce – mówi Prezes Zarządu MPK Sp. z o.o. w Ostrowcu Świętokrzyskim, Jarosław Kateusz.
-Pozyskanie 10 nowych i nowoczesnych technologicznie autobusów da możliwość wycofania z ruchu przestarzałe, wysokopodłogowe i mocne wyeksploatowane Jelcze, wyprodukowane w latach dziewięćdziesiątych, które stanowią jeszcze ok 30% stanu obecnego taboru Spółki. Nowy tabor podniesie komfort podróżowania pasażerom i będzie przystosowany do przewozu osób starszych i niepełnosprawnych oraz spełniał unijne normy dotyczące emisji spalin – mówi dyrektor ds. technicznych Stanisław Choinka.

Print Friendly, PDF & Email

4 thoughts on “Nowe autobusy i stacja obsługi. MPK przeniesie się z centrum na ulicę Samsonowicza

  • 12 lipca 2018 at 08:06
    Permalink

    dlaczego w tych ambitnych planach doskonalących nasze MPK brakuje likwidacji jazdy autobusów “stadami” czytaj kilkuminutowa różnica odjazdu a potem kilkudziesięciominutowa przerwa – vide np.linie 3 i 0 choć to z pewnością nie jedyny przykład

    Reply
    • 12 lipca 2018 at 13:05
      Permalink

      A dlatego, że w MPK nikt nie wie, co oznacza pojęcie synchronizacji interwałowej rozkładów jazdy. Po drugie, dopóki rozkłady jazdy będą pisane zza biurka przez te same osoby, komunikacja miejska NIGDY w Ostrowcu nie będzie stała na wysokim poziomie. Współcześnie komunikacja miejska opiera się na nieustannym badaniu potrzeb przewozowych tak, żeby jak najszybciej reagować na zmiany tendencji pasażerów. MPK przy takim rozkładzie jazdy jak obecnie świadczy usługi jedynie dla uczniów i emerytów. Lata zaniedbań i utrzymywanie status quo spowodowały, że transport publiczny w Ostrowcu nie jest dostosowany do pracowników różnych zakładów/firm/przedsiębiorstw, którzy zmuszeni byli przesiąść się do swoich samochodów. I po trzecie wreszcie nie wiem, czy istnieje w Polsce drugie takie MPK, którego potencjał (stan taboru i ilość wykonywanych wozokm) w ciągu niecałych 30 lat skurczył się o około 75%.

      Reply
  • 12 lipca 2018 at 08:30
    Permalink

    na czym ma polegać dynamiczna informacja pasażerska? będą tablice na przystankach?

    Reply
  • 12 lipca 2018 at 10:13
    Permalink

    a przepraszam, co po starej bazie powstanie? Kolejne miejsce na supermarket, czy nowe bloki, bez parkingów jak te na Kopernika, gdzie ludzie w okna sobie zaglądają?

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *