Problem niekończących się kolejek przy ostrowieckim punkcie NFZ powraca latem każdego roku. ?php>
Pacjenci stoją od wczesnych godzin porannych, aby dostać się do punktu. Narzekają na brak należytej organizacji, na ciasnotę i brak ławek, które umożliwiłyby oczekiwanie na zewnątrz. W ubiegłym tygodniu odebraliśmy kilka telefonów oburzonych pacjentów.?php>
-Jest trzydziestostopniowy upał, a my stoimy pod punktem od rana, bo w środku jest tak ciasno, że nie da się wytrzymać. Nie ma żadnej ławki na zewnątrz, aby usiąść. A tu ludzie stoją o kulach, zaś w punkcie przyjmuje tylko jedna osoba. To jest skandal ? mówił jeden z czytelników.?php>
Udałam się do ostrowieckiego punktu NFZ. Przed budynkiem było kilka osób. Jak mówili mieszkańcy, część oczekujących zajęła sobie kolejkę i poszli załatwiać inne sprawy. W środku było kilkanaście osób, część z nich zajmowała miejsca siedzące. Punkt jest czynny od godz. 7 do 15.?php>
Jeden z mężczyzn, po załatwieniu sprawy, wyszedł przed godz. 10, choć czekał od 6 rano.?php>
-Poruszam się o kulach, mam problem ze stawem biodrowym, niestety nie kwalifikuję się na operację ze względu na problemy kardiologiczne. Korzystam z rehabilitacji i sprzętu medycznego, aby dostać refundację muszę dokonać formalności i złożyć wniosek. Aby dziś dostać się do punktu, przyjechałem o godzinie szóstej rano. Przede mną już czekało dziewięć osób. Spędziłem w punkcie cztery godziny ?dodaje jeden z pacjentów.?php>
-To już jest moje trzecie podejście. Byłam przedwczoraj rano. Był tłum ludzi. Wczoraj przyszłam o godz. 14 i byłam jedenasta. Dziś stoję od nowa. Coś potwornego. Nie wiem, czy wyrobię się w czasie. Chyba trzeba wziąć urlop w pracy, aby przyjść tu i cały dzień stać w kolejce. ?mówi kolejna mieszkanka.?php>
Punkt NFZ jest jednym z trzech w województwie. Podobne są w Kielcach i Sandomierzu. Korzystają z niego mieszkańcy powiatu ostrowieckiego, jak również sąsiednich powiatów. Jak potwierdza rzecznik prasowy NFZ w Kielcach, Beata Szczepanek, o ile w ciągu roku liczba interesantów wynosi ok. 200 ?300 osób, to w okresie wakacji zwiększa się ona 600 ?650 pacjentów.?php>
-Wynika to przede wszystkim z tego, że coraz więcej mieszkańców ubiega się o Europejską Kartę Ubezpieczenia Społecznego. Apelujemy co roku, aby formalności związane z kartą załatwiać w maju czy w czerwcu, jednak mieszkańcy czekają z tym na ostatnią chwilę i stąd powiększają się kolejki. EKUS jest ważna przez rok i wydajemy ją od ręki w każdym z punktów NFZ. Wniosek można też złożyć przez Internet, a nawet wysłać pocztą. Trzeba pamiętać, że oprócz wydawania EKUS, w punkcie dokonywane są formalności związane z przyjmowaniem wniosków z tytułu różnych świadczeń, co wymaga dokładnego sprawdzenia, stąd niektórych czynności nie da się przyspieszyć ?wyjaśnia B. Szczepanek.?php>
NFZ nie widzi też konieczności zwiększenia obsady pracowniczej punktu.?php>
-Obsada ostrowieckiego punktu jest wystarczająca. W Sandomierzu mamy jednego pracownika. W Ostrowcu zatrudnione są dwie osoby, co zdecydowanie odpowiada potrzebom. Jednak obecnie pracuje jedna, gdyż jest sezon urlopowy i każdy z pracowników ma prawo do korzystania z wypoczynku w ustalonym terminie ?dodaje B. Szczepanek.?php>
Innym problemem, na który wskazuje rzecznik prasowy NFZ, jest zbyt wolno działający Internet. O ile w pozostałych dwóch punktach wydanie EKUS trwa około minuty, o tyle w Ostrowcu Świętokrzyskim - około 6 minut, co dodatkowo wydłuża załatwianie interesantów.?php>
-Z informacji, jakie uzyskaliśmy od właściciela budynku, niebawem mają zostać podjęte działania mające na celu poprawę tej sytuacji. Budynek należał do jednych z pierwszych, w którym podciągnięto sieć internetową, stąd taka jest jego jakość. Otrzymaliśmy zapewnienie, że sieć zostanie zmodernizowana ?dodaje B. Szczepanek.?php>
Właścicielem budynku jest powiat ostrowiecki. Obiekt dzierżawi spółka NZOZ ?Rodzina? i to ze spółką NFZ ma umowę najmu. Jednak jak udało mi się ustalić, punkt powstał z inicjatywy starostwa ostrowieckiego, a umowa, która stanowi tajemnicę prawa handlowego, tak jest skonstruowana, że pozostawia punkt NFZ pod opieką powiatu. I kiedy w ubiegłym roku interweniowałam w tej sprawie, pokładając nadzieję w pomocy władz powiatu w rozwiązaniu problemu kolejek przed punktem, Pan Starosta zarzucił mi nierzetelność dziennikarską, jako że punkt nie leży w gestii powiatu. To prawda, lecz opieka nad punktem też zobowiązuje, stąd moje sugestie wydawały się być słuszne.?php>
Jak potwierdza rzecznik NFZ, przyspieszenie działania Internetu, a tym samym szybsze załatwianie spraw interesantów i krótsze oczekiwania w kolejce, zależy od właściciela, czyli powiatu ostrowieckiego.?php>
Nie zwalnia to jednak mieszkańców z tzw. zdrowego rozsądku. Warto wyposażyć się w EKUS wcześniej, aby uniknąć stania w długich kolejkach w upalne dni. Warto też docenić dobrodziejstwo punktu NFZ w mieście, dzięki czemu mieszkańcy nie muszą jeździć do Kielc, aby dokonać koniecznych formalności.
0 0
i znów Kielce wykręcają się sianem , mając gdzieś problemy "jakiegoś" Ostrowca 11:33, 17.08.2018
0 0
2 baby i do tego nadąsane obie 14:50, 17.08.2018
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu ostrowiecka.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz