Jak uniknąć poślizgu?

Przede wszystkim kierowca powinien bardzo uważnie obserwować nawierzchnię i dostosować prędkość do panujących warunków.
Należy utrzymywać bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu i obserwować zachowanie kierowców jadących przed nami, ponieważ zmniejsza to ryzyko nagłego hamowania. Dojeżdżając do skrzyżowania, trzeba możliwie wcześnie rozpocząć wytracanie prędkości i hamować silnikiem, redukując biegi. W ten sposób ograniczamy prawdopodobieństwo utraty kontroli nad pojazdem.
Dwa podstawowe rodzaje poślizgu to nadsterowność, gdy tylne koła samochodu tracą przyczepność oraz podsterowność, która występuje w czasie skrętu, kiedy przyczepność tracą przednie koła.
-W przypadku, kiedy to tylne koła tracą przyczepność, należy wykonać kierownicą kontrę w celu naprowadzenia samochodu na prawidłowy tor jazdy. Jeśli zaś dojdzie do poślizgu przednich kół,
kierowca powinien natychmiast zdjąć nogę z gazu, zmniejszyć wykonywany wcześniej skręt kierownicą i delikatnie wykonać go ponownie. Zdjęcie nogi z gazu spowoduje dociążenie kół przednich i
zmniejszenie prędkości, zaś redukcja kąta skrętu powinna spowodować odzyskanie przyczepności i korektę toru jazdy – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
W nowoczesnych samochodach znajdują się elektroniczne systemy, które ułatwiają bezpieczne wyjście z poślizgu. Jeśli kierowca podróżuje pojazdem wyposażonym w system dynamicznej kontroli toru jazdy ESC (Electronic Stability Control, znany także pod nazwą ESP), powinien starać się jak najspokojniej zareagować na poślizg i za pomocą kąta skrętu kierownicy wskazać systemowi najwłaściwszy kierunek jazdy. Wiele samochodów wyposażono również w system przeciwpoślizgowy ABS. Ma on nie dopuścić do zablokowania kół podczas hamowania i tym samym zapobiec poślizgowi.
-Aby maksymalnie wykorzystać system ABS podczas sytuacji awaryjnej, należy jak najszybciej wcisnąć pedały hamulca oraz sprzęgła i przez cały czas wywierać dużą siłę na pedał hamulca – mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Uwaga – w takiej sytuacji nie powinniśmy hamować pulsacyjnie (co jest zalecane w przypadku starszych samochodów, bez systemu ABS), ponieważ wydłuży to drogę zatrzymania. Nie trzeba się też obawiać wibracji występujących na pedale hamulca podczas hamowania awaryjnego – jest to naturalne działanie systemu ABS.
Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *