Pieśni pasyjne i pokutne w kościele św. Kazimierza Królewicza

Wielki post to czas pokuty i zadumy, przygotowujący do przeżycia najważniejszych dla chrześcijan Świąt Wielkanocnych. Zaczyna się w środę popielcową przed I niedzielą wielkiego postu. Wielki post to także w kościele katolickim okres śpiewania pieśni pasyjnych i pokutnych.

Mury kościoła p.w. Św. Kazimierza Królewicza na Pułankach wypełniła muzyka oraz głębokie treści mówiące o męce i śmierci Pana Jezusa. Cztery chóry śpiewacze przygotowały i wykonały koncert tradycyjnych pieśni wielkopostnych, które licznie zebranych gości pozwoliły przygotować się na przeżycia zbliżającego się Wielkiego Tygodnia i Triduum Paschalnego.

Koncert rozpoczął Chór żeński Ad Deum z parafii św. Mikołaja w Szewnie pod dyrekcja organistki szewieńskiej parafii- Sylwii Gryzki Ośko. Wokalistki wykonały kolejno: pieśń tradycyjną „Witaj Głowo okrwawiona”, „Stała matka boleściwa” oraz „Jezu Chryste Panie miły”.

Później wystąpił Bel Canto  chór z parafii św. Ojca Pio w Bodzechowie. Ten działający ponad 12 lat chór od roku 2016 prowadzi absolwentka studiów podyplomowych kierunku Chórmistrzostwo Akademii Muzycznej w Bydgoszczy – Monika Gryzka. Pod jej batutą chór zaśpiewał pieśni: „Stabat Mater Dolorosa” Zoltana Kodaly, „Króla wznoszą się znamiona” oraz „Odszedł Pasterz od nas”.

Niezwykłym wydarzeniem wieczoru był występ tegorocznego Jubilata – chóru Con Anima. Zespół obchodzi w tym roku 10-lecie działalności, funkcjonując nieprzerwanie w parafii św. Piotra i Pawła w Waśniowie. W jego wykonaniu usłyszeliśmy pieśni pasyjne, zarówno tradycyjne i współczesne.  Chór prowadziła znakomita dyrygenta Monika Gryzka.

Gościnnie w świątyni na Pułankach wystąpił chóru z parafii Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Morawicy pod kierownictwem Tomasza Klamka. Na koniec w wykonaniu żeńskiej części chóru Con Anima usłyszeliśmy pieśń „Słońce nagle zgasło”, którą poprowadził Grzegorz Krasowski. Zaś finałowym utworem w pełni brzmienia chóralnego pod batutą Moniki Gryzki była tytułowa pieśń koncertu – „De profundis clamavi” współczesnego kompozytora Piotra Jańczaka. Utwór nawiązywał do tekstu Psalmu 130 „Z głębokości wołam do Ciebie Panie; o Panie wysłuchaj głosu mego (…)”. Skupione twarze słuchających, gromkie brawa z ich strony były wyrazem wdzięczności dla inicjatorów i organizatorów wyjątkowego artystycznego wydarzenia. Na pewno miał wymiar nie tylko kulturalny, ale przede wszystkim duchowy i religijny.

Print Friendly, PDF & Email