Yutong Bus najbliżej Ostrowca Świętokrzyskiego?
Jest spora szansa, że Ostrowiec Świętokrzyski dołączy do grona miast w Polsce, na ulice którego wyjadą autobusy największego producenta autobusów i autokarów na świecie, chińskiej firmy Yutong Bus.
W minionym tygodniu otwarte zostały oferty na autobus klasy MIDI, czyli od 8,5 metra o napędzie elektrycznym i to właśnie ta firma przedstawiła cenowo najkorzystniejszą z nich.
– Do przetargu zgłosiły się trzy firmy: ARP E-VEHICLES Sp. z o.o. z Solca Kujawskiego z ofertą na 24.661.500,00 zł, Busnex Poland Sp. z o.o. z Warszawy (20.457.600,00 zł) oraz Solaris Bus &Coach Sp. z o.o. (24.132.600,00 zł) – mówi wiceprezydent Dominik Smoliński. Te oferty obejmują zakup 9 sztuk fabrycznie nowych niskopodłogowych, zeroemisyjnych autobusów miejskich o napędzie elektrycznym o długości min. 8,5 metra wraz z budową 9 punktów ładowania, jak również przeszkolenia kierowców w zakresie obsługi autobusów.
Gmina Ostrowiec Świętokrzyski miała na ten cel zabezpieczone 24,9 mln zł, co obejmowało środki pozyskane z NFOŚiGW w ramach II edycji programu „Zielony transport publiczny”.
– Każda z ofert mieści się w kwocie przeznaczonej na realizację zadania – przyznaje wiceprezydent. O wygranej zdecydują obecnie czynniki pozacenowe, bowiem cena stanowi 60% oferty. Sprawdzane teraz będą m.in. zużycie baterii, zużycie energii elektrycznej, wielkość baterii, gwarancja, elementy techniczne. W ciągu dwóch-trzech tygodni, poznamy firmę, która w ciągu 340 dni będzie mogła dostarczyć autobusy dla Ostrowca Świętokrzyskiego.
Trzeba wiedzieć, że firma Yutong, która pod względem ceny złożyła najniższą ofertę, jest jednym z największych globalnych dostawców autobusów i autokarów, posiadającym ponad 15- procentowy udział w światowym rynku. Spółka prowadzi działalność w ponad 330 krajach, w tym m.in. we Francji, Wielkiej Brytanii, Chile, Rosji i Republice Południowej Afryki. Proces produkcyjny w fabryce autobusów składa się z pięciu procedur (produkcja części, podwozie, spawanie, lakierowanie oraz montaż końcowy) realizowanych na 15 liniach produkcyjnych oraz z końcowych testów drogowych. Dziennie firma produkuje 445 sztuk autobusów.
Czy wybór chińskich autobusów dla miasta takiego jak Ostrowiec jest optymalnym wyborem ?? Dziś są czasy takie że trzeba na wszystko patrzeć perspektywicznie z wizją kilku,kilkunastu lat a Chiny nie należą do grupy państw demokratycznych i wiele wskazuje że są po stronie Rosji gdy mowa o światowym konflikcie zbrojnym. Co będzie gdy Polska za jakiś czas nałoży embargo na chińskie wyroby w tym sprowadzane autobusy i niezbędne części zamienne do nich ? Czy nie wystarczyła nauczka z azjatyckimi samochodami Daewoo,które to do dziś odbijają się nam czkawką ?
Azjaci niech używają sobie sami to co wyprodukowali a my używajmy zachodnioeuropejskich autobusów,busów i aut.
A MANy że Starachowic ?
Naprawdę nie ma gdzie szukać tylko w Chinach??? Cała Europa kupuje elektryczne Solarisy a my jakieś kitajskie badziewie?
Cena to nie wszystko, liczy się interes Rzeczypospolitej, praca dla Polaków i nasze bogacenie się a nie bogacenie innych.