Bój o pociągi z Ostrowca Świętokrzyskiego! Urzędy Marszałkowskie przerzucają się odpowiedzialnością! A gdzie w tym pasażer?

Chyba nikt, kto wprowadził w życie redukcję do trzech połączeń kolejowych kursów z Ostrowca Świętokrzyskiego do Krakowa, nie spodziewał się, że wywoła ona tak emocjonalną reakcję. Obecnie Urzędy Marszałkowskie z Kielc i Krakowa przerzucają się winą za tę skandaliczną sytuację. Można odnieść wrażenie, że żadna ze stron nie może znaleźć rozwiązania satysfakcjonującego dla pasażerów.
Przypomnijmy, że wraz ze zmianą rozkładu jazdy z dniem wczorajszym zniknęły dwa połączenia z Ostrowca Świętokrzyskiego do Krakowa. Tym samym północna część województwa została pozbawiona tego popularnego pociągu.
Anna Grzela, dyrektor Departamentu Infrastruktury, Transportu i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego, podziela nasz pogląd na temat negatywnych skutków likwidacji kursów nie tylko pociągu POLREGIO Ostrowiec Świętokrzyski – Kraków Główny o godz.16.50 wraz z nowym rozkładem jazdy, ale i dwóch innych.
– Zaznaczamy jednak, że decyzje w tym zakresie wynikały z presyjnej polityki Samorządu Województwa Małopolskiego i wysuwanych od początku 2022 roku żądań „porwania” długich połączeń relacji Ostrowiec Św. – Kraków na stacji Kielce- słyszymy w wyjaśnieniu. Dążąc do zapewnienia minimalnej oferty i zachowania chociaż części dotychczas wypracowanych rozwiązań komunikacyjnych, Operator tj. Zakład Świętokrzyski POLREGIO na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego w Kielcach zarezerwował trasy dla trzech par połączeń w omawianej relacji. Niestety Woj. Małopolskie, choć częściowo zgodziło się na ich utrzymanie, to dąży do przejęcia obsługi tych połączeń taborem Zakładu Małopolskiego POLREGIO.
W dobie wzrostu zainteresowania podróżnych połączeniami kolejowymi i dobrymi notowaniami sprzedaży biletów w komunikacji regionalnej, sytuacja powyższa wpłynie negatywnie na transport kolejowy regionu. Nadmieniam przy tym, że Zarząd Województwa Świętokrzyskiego nieustannie podejmuje działania mające na celu zmianę podejścia sąsiadów z Krakowa do połączeń z Woj. Świętokrzyskim. Dyrektor Departamentu Infrastruktury, Transportu i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego wyjaśnia, że co do zasady organizatorem połączeń międzywojewódzkich zgodnie z przepisami ustawy o publicznym transporcie zbiorowym jest minister właściwy ds. infrastruktury.
– W tym stanie rzeczy podróżnych niezadowolonych ze zmian w rozkładzie jazdy pociągów w relacji Ostrowiec Św.- Kraków trzeba kierować do Ministra Infrastruktury celem zapewnienia obsługi tych połączeń przez PKP Intercity- czytamy w nadesłanym wyjaśnieniu.
– Obowiązkiem każdego organizatora publicznego transportu zbiorowego jest zapewnienie odpowiedniego standardu obsługi pasażerów na terenie, za który odpowiada – mówi nam z kolei Magdalena Opyd p.o. rzecznika prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego. Województwo Małopolskie prowadzi aktywne działania w celu dostosowania standardu obsługi i pojemności taboru do występujących potrzeb przewozowych naszych mieszkańców. W związku z tym priorytetem jest podejmowanie działań mających na celu konstrukcję rozkładu jazdy, który umożliwi realizację tych zidentyfikowanych potrzeb podróżnych. Uzgodniony pomiędzy przedstawicielami Województwa Małopolskiego i Województwa Świętokrzyskiego kształt rozkładu jazdy, który został potwierdzony w stosownym protokole uzgodnień, był wynikiem prac uwzględniających uwagi i argumenty zgłaszane przez obu organizatorów. Stąd niezrozumiałym jest przerzucanie na Województwo Małopolskie odpowiedzialności za obustronne uzgodnienia i osiągnięty wynik prac. Jak słyszymy w Urzędzie Marszałkowskim w Krakowie, uruchamiane od kilku lat połączenia kolejowe relacji Kraków – Ostrowiec Świętokrzyski są jednymi z najdłuższych relacji uruchamianych przez Spółkę Polregio S.A. Długość całej trasy przekracza 220 kilometrów. Na tak długiej trasie występuje bardzo nierównomierne zapełnienie pociągów, co powoduje trudności z zapewnieniem odpowiedniej podaży miejsc dla podróżnych. Ponadto występują komplikacje w kwestii dostosowania rozkładu jazdy do potrzeb podróżnych na całej trasie przejazdu.
– Należy również zaznaczyć, że potoki podróżnych na małopolskim odcinku trasy Kraków – Ostrowiec Świętokrzyski są znacznie większe niż na odcinku świętokrzyskim- mówi rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego w Krakowie. W związku z powyższym częstą sytuacją są przepełnienia w pociągach do Ostrowca Świętokrzyskiego na obszarze aglomeracji krakowskiej. Spółka Polregio próbując zaradzić tej sytuacji stosuje dołączanie lub wyłączanie jednostek na stacjach pośrednich, albo nawet przesadza podróżnych do innego składu. Oznacza to, że relacja bezpośrednia z Krakowa do Ostrowca Świętokrzyskiego często istniała tylko w teorii, a pasażerowie i tak byli zmuszani do przesiadek. Dla podróżnych bardziej czytelnym rozwiązaniem jest więc uwzględnienie przesiadki w rozkładzie jazdy. Województwo Małopolskie przykłada dużą wagę aby zapewnić stabilną ofertę przede wszystkim dla podróżnych dojeżdżających codziennie do pracy lub nauki. Liczba podróżnych odbywających codzienne podróże na tak długich trasach jak z Krakowa do Skarżyska-Kamiennej, Starachowic czy Ostrowca Świętokrzyskiego jest niewielka i zdaniem Województwa Małopolskiego uruchamianie tak dużej liczby pociągów bezpośrednich z Krakowa do Ostrowca Świętokrzyskiego jest ekonomicznie niezasadne. Lepszym rozwiązaniem jest zapewnienie dogodnej komunikacji w Kielcach.
Trudno się z tą sugestią nie zgodzić, bo skoro nie ma połączeń bezpośrednich z Krakowa do Ostrowca Świętokrzyskiego, to należy uruchomić pociągi z Ostrowca do Kielc, które umożliwiłyby przesiadkę.
– Jestem mieszkanką Ostrowca Św. studiującą w Krakowie- pisze jedna z naszych czytelniczek. Czytałam wasz artykuł o ucięciu połączeń kolejowych bezpośrednich z Ostrowca Świętokrzyskiego do Krakowa i postanowiłam zgłosić zażalenie do Polregio i do Departamentu Infrastruktury, Transportu i Komunikacji UMWŚ.
Jaka jest moc pasażerów, odpowiedzą najbliższe dni.

Print Friendly, PDF & Email

3 thoughts on “Bój o pociągi z Ostrowca Świętokrzyskiego! Urzędy Marszałkowskie przerzucają się odpowiedzialnością! A gdzie w tym pasażer?

  • 15 grudnia 2022 at 10:44
    Permalink

    Nie rozumiem fenomenu działalności PKP, że jeszcze to funkcjonuje. Gdyby połączenia PKP były i było by ich wiele oraz jeździłyby tak szybko jak w innych krajach, to na pewno wielu pasażerów wybrałoby PKP od PKS ze względu na wygodę.

    Reply
    • 15 grudnia 2022 at 12:25
      Permalink

      Nie zgodzę się z tobą. Połączenia PKP jeśli chodzi o trasę ostrowiec Świętokrzyski -Kielce czy Kraków są bardzo oblegane. Często jest tak ze brak jest wolnych miejsc. A i podróżowanie tymi Elfami jest o wiele przyjemniejsze niż PKS czy ciasnymi busami. A podróż nie trwa o wiele dłużej. To tylko pokazuje jak nasze województwo a szczególnie Ostrowiec jest odseparowany od pozostałej części Polski. PKP jest tylko jednym z wielu takich elementów, spójrzmy na plany chociażby drog które maja powstać, wojewódzka 754 i duża obwodnica DK9, to wszystko jest nam dane jakby z łaski. Gdy patrzę na miasta takie jak Mielec czy Stalowa wola widać ta przepaść, już nie mówiąc o takich Kielcach czy Radomiu który po latach stagnacji jest coraz to lepiej skomunikowany z reszta kraju a i prezencja miasta zdecydowanie idzie w górę jak i komunikacja wewnętrzna na terenie miasta. Nic z tym nie zrobimy, jesteśmy Polska B i tak pozostanie.

      Reply
  • 15 grudnia 2022 at 23:45
    Permalink

    Pociągi relacji Ostrowiec – Kraków są potrzebne a ich ograniczenie o 50% całkowicie niezrozumiałe. Niewydolny PKS ostrowiecki ma tylko jedno połączenie do stolicy Małopolski , bardzo mało do Kielc (do tego dużo droższa cena biletu). Podróż wiecznie przepełnionym busem do Kielc to katastrofa. Pociągi do Krakowa zapewniały także dogodną przesiadkę na regio do Katowic w Sędziszowie lub Kozłowie gdyż z Kielc do Katowic są tylko 2 połączenia regio z czego jedno bardzo wcześnie rano gdzie nie ma szans się dostać a ceny IC Kielce-Katowice zwalają z nóg i wymagają obowiązkowej rezerwacji. Ostrowiec jest drugim miastem w woj.systematycznie wykluczanym komunikacyjnie.

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *