Zamknij

Autobusy powiatowe będą wozić mieszkańców

08:07, 14.08.2023 Anna Mroczek
Skomentuj

 W miniony piątek, na sesji nadzwyczajnej Rady Powiatu Ostrowieckiego, radni jednogłośnie przyjęli uchwałę wprowadzającą do budżetu nowe zadanie dotyczące zakupu niskoemisyjnych autobusów do obsługi linii pozamiejskich na terenie powiatu ostrowieckiego.

-  Tworzymy pozycję budżetową związaną z zakupem siedmiu autobusów, niewielkiej pojemności 20 -30 miejsc,  na siedem linii utworzonych przez powiat do obsługi pasażerów - naszych mieszkańców - wyjaśnia wicestarosta Andrzej Jabłoński. - Odpowiadamy na konkurs, który został ogłoszony przez ministra infrastruktury,  poprzez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Konkurs adresowany jest do gmin, związków gmin, powiatów, związków powiatów, czyli do sfery samorządowej. To samorządy są beneficjentami tego konkursu. Warunki pod względem finansowym są dosyć korzystne. Polegają one na tym, w przypadku powiatu ostrowieckiego, że 90 proc. kosztów kwalifikowanych, poza VAT-em, są  w formie dotacji dla samorządu. Pozostałe koszty związane z podatkiem VAT i 5 procent kosztów, ponoszone będą przez samorząd.

Jak dalej wyjaśnia wicestarosta Andrzej Jabłoński, celem konkursu jest zakup zero emisyjnych lub niskoemisyjunych autobusów - zarówno samochodów z napędem elektrycznym, hybrydy, z napędem wodorowym, ale także dopuszczono zakup  pojazdów z silnikami diesla, z dosyć wysoką normą,  jeśli chodzi o warunki eksploatacyjne i powiat właśnie o takie samochody będzie zabiegał, gdyż do eksploatacji innych nie posiada stosownej infrastruktury. Warunki konkursu przewidują to, gdyż 21 proc. pojazdów zakupowanych może być z tymi silnikami. Na całą Polskę jest to 364 pojazdy,  stąd zarząd powiatu ostrowieckiego dopatruje się dużej szansy. 

-Powiat może te autobusy eksploatować na liniach użyteczności publicznej, które już zostały utworzone,   poprzez jednostki,  samorządowy  zakład budżetowy, czy spółkę celową powołaną przez powiat, ale także może być to użyczenie, czy dzierżawa dla firm przewozowych. My podajemy ten wariant w pierwszej kolejności, nie wykluczając pozostałych. Celem  podstawowym jest pozyskanie tych autobusów. W warunkach postępowania przetargowego wskażemy w przyszłości 7 konkretnych linii, pod które  występowaliśmy w ramach projektu. Warunkami są  wydłużenie linii, czy wymiana taboru, który na tej linii jest mocno wyeksploatowany lub wzrost liczby pasażerów, czy też  wozokilometrów. Ten program wymagał stworzenia studium wykonalności, który dokładnie określa, że obniżenie emisji, to wzrost liczby przewozów. Są one dla linii tworzonych przez powiaty,  nie mogą być  przeznaczone dla linii miejskich, a więc pod te wszystkie potrzeby realizowane w ramach tzw. Funduszu Autobusowego. Stratujemy w tym, poprzez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Na obecnym etapie zostaliśmy wezwani do uzupełniania naszego projektu, w tym także wykazania w budżecie zabezpieczenia związanego nie tylko z zakupem, ale także z eksploatacją w okresie 2 letnim. W  tym budżecie pokazujemy,  w jaki sposób będzie to realizowane. Te pojazdy będą własnością publiczną, czyli powiatu, a więc wszystkich mieszkańców - mówi wicestarosta Andrzej Jabłoński.

  Głównym celem projektu jest zmniejszenie emisyjności taboru komunikacyjnego na terenie powiatu ostrowieckiego w kontekście poprawy jakości powietrza, jak również optymalizacja kosztów utrzymania pojazdów. Dużym atutem są także korzyści dla pasażerów postaci poprawy komfortu podróżowania. Autobusy także uwzględniają aranżacje przestrzeni pasażerskiej dla osób z niepełnosprawnościami. W projekcie konkursowym powiat ostrowiecki wskazał siedem linii, które będą obsługiwać nowe autobusy:  Ostrowiec Św. - Opatów - Ostrowiec Św.,  Wiktoryn - Ostrowiec Św.  - Wiktoryn, Małe Jodło - Ostrowiec Św., - Małe Jodło,  Ostrowiec Św. - Wronów - Mirogonowice - Ostrowiec Św., Chmielów - Ostrowiec Św. - Chmielów, Sarnówek Duży - Ostrowiec Św. - Sarnówek Duży oraz Okół - Ostrowiec Św. - Okół.

Warto zaznaczyć, że obecnie powiat ostrowiecki jest liderem w organizowaniu linii przewozowych  w ramach tzw. Funduszu Autobusowego, którego celem jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu mieszkańców. Powiat ostrowiecki we współpracy z samorządami sąsiednich gmin realizuje 40 linii. Możliwość zakupu samochodów przez samorząd, w ramach konkursu to dobra forma wspierająca organizację transportu publicznego, w obliczu trudnej sytuacji rynkowej przewoźników. Szacowana wartość projektu to 5.621.500,00 złotych,  w tym dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej 4.095.000,00 złotych, zaś środki własne to 1.526.500,00 złotych. Szczegółowe warunki dotyczące użyczenia  pojazdów dla przewoźników  powiat ostrowiecki określi na etapie przetargu, po których stronie będzie paliwo, zatrudnienie kierowcy i wszystko, co wiąże się z eksploatacją pojazdów. Wyniki konkursu będą znane niebawem. Niewykluczone, że nowe, powiatowe  autobusy już wyjadą późną jesienią.

(Anna Mroczek)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu ostrowiecka.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

0%