Zamknij

MPK staje na nogi

01:02, 13.12.2016 Aktualizacja: 01:03, 13.12.2016
Skomentuj

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne po wielu chudych latach wreszcie notuje zysk.?php>

W tym roku spłaciło część milionowego zadłużenia. Radni oceniają sytuację spółki już nie jako dramatyczną, ale trudną. Prezydent J. Górczyński może pogratulować sobie dobrej decyzji, gdy w trudnych czasach trzeba było wybrać nowego prezesa.?php>

jarek-W tym roku zgodnie z planem spłacaliśmy zadłużenie i zrealizowaliśmy inwestycje -mówi Jarosław Kateusz, prezes zarządu spółki Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. Wreszcie zamkniemy rok zyskiem. Od lipca mamy przychody, przeszliśmy suchą stopą przez trudny okres wakacji. Naszym głównym wierzycielem była spółka, która dostarczała paliwo. Na początku roku zadłużenie wobec niej wynosiło blisko 700 tys. zł. W ciągu tego roku spłaciliśmy całą sumę. Na początku 2016 r. podpisałem z nimi porozumienie, że będziemy spłacać co miesiąc 50 tys. zł i dotrzymaliśmy umowy. A biorąc pod uwagę także inne zobowiązania, m.in. spłatę kredytów bankowych, to miesięczne przeznaczaliśmy z bieżącej działalności na regulację zobowiązań, blisko 90 tys. zł. Był to dla firmy i załogi ogromny wysiłek. W 2015 r. zatrudnialiśmy 132 osób, a w grudniu tego roku tylko 96 i równocześnie utrzymaliśmy wpływy na dotychczasowym poziomie.?php>

-Przez lata związki nie chciały nawet słyszeć o zwolnieniach, czy proponowanych odejściach pracowników??php>

-W 2016 r. pracownicy wyłącznie odchodzili na emeryturę, lub zwalniali się z własnej woli. Odchodzący na emeryturę członkowie załogi otrzymali odprawy. Na ten cel znaleźliśmy pieniądze. Docelowy stan zatrudnienia w naszej spółce oceniamy na 95 - 100 pracowników.?php>

-Cały czas zmienialiście linie i rozkład jazdy. Czy jest to już optymalny układ??php>

-Właśnie chciałem dodać, że obok racjonalizacji zatrudnienia, duży wpływ na utrzymanie przychodów i dobrą sytuację finansową miała zmiana rozkładu jazdy, ujednolicenie barw autobusów, przez co stały się one rozpoznawalne dla pasażerów, częściowo także powrót na niektóre linie podmiejskie, m.in. do Ćmielowa, Szewny czy Dębowej Woli. Uzyskaliśmy też oszczędności dzięki zmianie zakupu części i podzespołów do autobusów. Kiedyś kupowaliśmy oponę za 1.300 zł, dziś podobnej jakości za 600 zł. Procentuje znajomość rynku i ludzi. W 2015 r., kiedy to jeszcze do połowy roku jeździliśmy na liniach podmiejskich, przejechaliśmy około 1,200 mln kilometrów. W 2016 - 1,150 km, przy mniejszym zatrudnieniu o wspomniane 30 osób. Jeszcze nie doszliśmy?php>

do optymalnych rozwiązań, dalej będziemy restrukturyzować firmę, ale potrzeba na to czasu, dajemy sobie na to kolejny rok.?php>

-Pracownicy mówią, że wiele zmieniło się też na terenie bazy??php>

-Pewnie mają na myśli zmiany organizacyjne. Obecnie w ogóle nie ma trzeciej zmiany, dzięki temu zmniejszyliśmy tzw. koszty wewnątrzzakładowe. Nie trzeba wypłacać dodatków za pracę w czasie nocnym. Wcześniej w administracji mieliśmy 6 dyspozytorów, a przy systemie 2-zmianowym tylko 4. Takich zmian było więcej. Dzięki utrzymaniu przychodów i znacznym ograniczeniu kosztów już od lipca jesteśmy na plusie.?php>

-Jaki procent rynku zabierają wam busy??php>

-Na trasach podmiejskich z których odeszliśmy, mamy ok. 30 proc. udziału, ale na terenie miasta te proporce są odwrotne, przewozimy 80 proc. pasażerów. Decydującym czynnikiem dla ustabilizowania sytuacji w MPK i stopniowej restrukturyzacji jest utrzymanie wpływów, głównie ze sprzedaży biletów. Zrobiłem niedawno analizę sprzedaży biletów miesięcznych miejskich. Od 2012 r. w porównaniu do kolejnych lat, średnio spadek wynosił ok. 500 tys. biletów. Tak było do 2015 r. Ale już w 2016 r. sprzedaż była na takim samym poziomie jak w 2015. To jest klucz do powodzenia restrukturyzacji, ale utrzymanie tego poziomu nie będzie łatwe. Proszę pamiętać, że liczba mieszkańców maleje. Szybko starzejemy się i rośnie grupa ludzi po 75 roku życia, którzy mają zagwarantowane darmowe przejazdy.?php>

-Starsi mieszkańcy i pasażerowie oczekują na autobusy niskopodłogowe, bo do 20-letnich i starszych Jelczów trudno im wsiadać. Czy stać będzie spółkę w przyszłym roku na inwestycje i poprawę komfortu podróżowania??php>

-Inwestycje są drugim naszym celem po restrukturyzacji finansowej i kosztowej spółki. Mamy świadomość, że bez unowocześnienia taboru i poprawy komfortu jazdy nie utrzymamy pasażerów. Od grudnia 2015 r. do grudnia tego roku, kupiliśmy 5 niskopodłogowych autobusów, na które wydaliśmy 400 tys. zł. W 80 proc. autobusów zainstalowaliśmy elektroniczne, funkcjonalne tablice kierunkowe, aby starsi pasażerowie mogli szybko odczytać informacje. Odnowiliśmy obiekty bazy, zakupiliśmy serwer z oprogramowaniem, a w grudniu mamy jeszcze w planach zakup nowego busa.?php>

-Czy będą inwestycje w przyszłym roku??php>

-Czekamy z niecierpliwością na otwarcie koperty dla Trójmiasta z pieniędzmi na komunikację miejską. W przyszłym roku marszałek ma ogłosić konkurs na projekty z programu ekologiczny transport miejski. Sami nie przebijemy się z projektem, ale wspólnie z gminą jesteśmy w stanie powalczyć o pieniądze, dzięki którym Ostrowiec otrzyma nowoczesny system komunikacji na miarę XXI wieku. W ramach tego programu będzie można kupić nie tylko nowe, spełniające najwyższe normy ekologiczne autobusy, ale również pakiet obejmujący dynamiczną informację pasażerską, elektroniczne bilety i zarządzanie systemami komunikacji miejskiej.?php>

-Dziękuje za rozmowę.

(Krzysztof Florys)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

Celsa: Czy wraca widmo sprzedaży huty w Ostrowcu?

widać że nie jesteś pracownikiem tego zakładu skoro tak lekko piszesz (Jeśli chcą sprzedać to niech to zrobią) - tu chodzi o największy zakład pracy w mieście którego pracownicy utrzymują tysiące mieszkańców Ostrowca , nie czujesz tego ?? a co do ciężkich warunków pracy w hucie , bywało dużo trudniej i za niewielkie wynagrodzenie + strach że z dnia na dzień pójdzie się na bruk za bramę huty ; zanim coś napiszesz to 100 razy pomyśl...

W.S.

07:45, 2025-07-03

Zmiana na stanowisku Prezesa ZUP w Ostrowcu

Szanowna rado nadzorcza nie jesteście biurem podróży, powinniście jakoś wyglądać. Rozwój usług funeralnych - spoko. Utrzymanie terenów cmentarzy - spoko. Ale wdrażanie rozwiązań podnoszących jakość obsługi mieszkańców cmentarzy to naprawde muszę zobaczyć.

Nowy wymiar...jednak

03:27, 2025-07-03

Celsa: Czy wraca widmo sprzedaży huty w Ostrowcu?

Wiedzą jak uciszyć ludzi. Może zafundują nam kolejną obniżkę płac?? a później wróci wszystko do normy. Jeśli chcą sprzedać to niech to zrobią. Ludzie są już zmęczeni brakiem odpowiednich podwyżek w stosunku do bardzo ciężkich warunków pracy.

Hutnik

10:02, 2025-07-02

Ostrowiecka Akademia Nauk Stosowanych wysoko w rankingu

Marysiu nie obrywaj mu uszu póki wode nośi. Jesli już powstał sparing na mędrkowanie to się dołącze. Wiadomo że nauka to potęgi klucz, który dzięki zdobytej wiedzy otwierać może wiele dżwi. Własnym kluczem. Tu nie ma nad czym dyskutować. To oczywistość. Jednak do nauki oprócz czystej wiedzy i umiejętności jej stosowania i rozwijania, podczas nauczania, w tle, załącza się silniki róznego rodzaju. Silniki ekonomiczne, propagandowe, wychowawcze, świadomościowe, emocjonalne, czy nawet taki który można nazwać pralnią mózgów. Obecnie filozofia bardziej przypomina fiziologie. I nie mam tu na myśli sprawności umysłowej, czy jej doskonalenie. To jest dość spory problem, bo bardziej przypomina programowanie spodziewanych zachowań, niż próbe nauczenia, zrozumienia zachodzących procesów, nie mówiąc o tworzeniu czegokolwiek bez zgody i wiedzy ,,Wielkiego Brata". Chodzi tu przedewszystkim o sprawną siłą roboczą oczywiście. Nikt teaz nie będzie siedział nad brzegiem morza zastanawiając sie dla czego morze się buja, czy przesypywał piasek z kupki na kupke, wzorem z Syzyfa, bo to jest jasne wszystkim już w wieku przedszkolnym. Każdy chyba będac na plaży budował kiedyś zamki z piasku. Lub przynajmniej stawiał babki w piaskownicy. Czy lepił bałwana, bo bałwan to dobry szybki przykład wysiłku tworzenia i przemijania. Bez względu, czy da się odzyskać marchewke, czy nie. Choć recykling to ważny punkt w tworzeniu nowego porządku świata. Jednak zbyt praktyczne tworzenie sobie kadr powoduje tworzenie zamkniętych umysłowo grup społecznych, jak homosowietikus, korpo, czy innych pędnoków prowadzących do obłąkańczej gonitwy za króliczkiem. To bardziej hodowla niż nauczanie. I tu nasuwa się pytanie. Co się stanie, gdy w efekcie tego zabraknie nam w końcu; jasno, racjonalnie, zachowawczo, trzeźwo i ze zrozumieniem tego świata myślących społeczeństw. Konieczenych do tworzenia nowego zrównoważonego życia na tej wyczerpanej planecie. Życie, już jest racjonowane i umieszczające ludzi w torowiskach bez przyszłości. Kariera myszki w klatce. Pozwole sobie przypomnieć słowa Gorkiego, opisującego ówczesne społeczeństwo,nie tak hohoho lat temu, fragment- ,,maszyny wyssaly z ludzkich mięsni tyle sił ile im było potrzeba" - zdaje się że wciąż są aktualne. Z tą teraz obecnie cywilizacyjną różnicą, bo teraz wysysają, wyjaławiają dusze. Chorobliwa rządza wielkości, wyścig szczurów w którym nikt nie może liczyć na wygraną, pęd na ściane bez miękkiej na niej gąbki. Szczególnie dotyczyto wielkich tego świata, ich ,,jazda" jest coraz bardziej obłąkańcza i rządająca od maluczkich bezwzględnego podporządkowania się Ich wizjom, rególacjom i planom na jeszcze bardziej restrykcyjny porządek tego świata. Aby maluczkich, mieć pod bezwzgledną kontrolą. Finansową, mentalną i świadomościową. Już nie religjie, a cctv i kamera w Twoim telefonie, czy lokalizacja pilnuje poprawności twoich zachowań. Coraz mniej już wynika z Twojej własnej woli. Ktoś, za nas układa nam nasze klepki. I tak też tą drogą podąża metodyka nauczania. Tu nie chodzi o to żebyś się czegoś nauczył i coś osiągnął. Tu chodzi o to, żeby się dało wykorzystać Twoją wiedze, maksymalnie niskim kosztem. Jednoczesnie udrutowując Cię w zobowiązaniach. Odbierając Ci .., urzyje tu slowa które jest już obecnie tylko historycznym sloganem, wolność. Czyli świat nakazów i zakazów, krócej, wązki korytarz prawilnego myślenia. Jest to, jak by na to nie patrzeć, jakaś forma ochrony zasobów planety. E-świat, twój nowy świat. Ale czy aby napewno twój? Czy czeka nas pónocno koreański styl życia?

Nauczka

17:58, 2025-07-01

0%