W sercu Gór Świętokrzyskich operatorzy Bezzałogowych Statków Powietrznych z 10. Świętokrzyskiej Brygady Obrony Terytorialnej wykonywali kolejne samodzielne loty. Trening lotniczy odbywał się w warunkach zimowych z wykorzystaniem, będących na wyposażeniu formacji bezzałogowców FlyEye.
?php>Loty odbyły się nad malowniczym pasmem Gór Świętokrzyskich w okolicy Świętej Katarzyny za zgodą dyrektora Świętokrzyskiego Parku Narodowego. W trakcie lotów ćwiczono dozorowanie wyznaczonego obszaru, rozpoznanie rejonu działań oraz jego długotrwałą obserwację. Zanim uczestnicy szkolenia rozpoczęli zajęcia praktyczne uczestniczyli w szkoleniu producenta, firmy WB Electronics oraz w kursach prowadzonych w Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie.
?php>Udział żołnierzy WOT w działaniach kryzysowych, a także zaangażowanie w liczne akcje poszukiwawcze i przeciwpowodziowe uwidoczniły potrzebę wykorzystania bezzałogowców zapewniających możliwość prowadzenia rozpoznania z powietrza. Pozwalają one między innymi na dokładną obserwację rejonu katastrof oraz monitoring z powietrza stanów rzek. Loty treningowe pozwalają doskonalić umiejętności operatorów a także sprawdzić w zróżnicowanych warunkach pogodowych możliwości sprzętu. W najbliższym czasie planowane są również loty nocne.
?php>?php>FlyEye będący na wyposażeniu świętokrzyskich terytorialsów jest lekkim, kompozytowym statkiem powietrznym. Start odbywa się z ręki, nie wymaga żadnych dodatkowych urządzeń wspomagających a przez to może być wyrzucany w powietrze z bardzo ograniczonych powierzchni czy leśnych polan. Gotowość startowa może być osiągnięta w czasie krótszym niż 10 minut. Lot aparatu może w całości być kontrolowany ręcznie ze stanowiska kontroli lub być w pełni autonomiczny, wykonywany według wcześniej zaprogramowanej trasy z możliwością jej ręcznego korygowania w trakcie lotu. Lot jest niezwykle cichy z uwagi na fakt, że przez większą część trwania lotu bezzałogowiec szybuje. Cichą pracą charakteryzuje się też użyty do napędu silnik elektryczny zasilany z akumulatorów. Tuż przed lądowaniem element z głowicą obserwacyjną odrzucany jest kilkanaście metrów nad ziemią i opada na spadochronie. Reszta statku powietrznego ląduje samodzielnie w ustalonym przez operatora miejscu.
FlyEye to Bezzałogowy Statek Powietrzny bliskiego zasięgu klasy mini. Może być używany do zadań rozpoznania obrazowego, akustycznego, radiolokacyjnego, pomiarowego i sygnaturowego, także jako latający przekaźnik radiowy. "Sercem" bezzałogowca jest głowica z kamerą światła dziennego i termowizyjną, która umożliwia prowadzenie działań również w nocy.
?php>Będzie nowy przebieg DK Nr 9
Za to nasi posłowie i senatorowie na dożynkach zawsze w pierwszych rzędach. Efekty widać.😡😡
Piter
09:39, 2025-08-28
Będzie nowy przebieg DK Nr 9
Rzeczywiście ten facet ma problem. Pewnie jak babka mu nie wyda grosika z reszty to wiadomo czyja to wina. Jeszcze podważa decyzje swojego guru i stwierdza że to wina hipokrytów z pisu. Pomachaj jeszcze flagą konfederatów ale najlepiej jak udasz się do specjalisty, my tu ci nie pomożemy.
Baboleo
10:21, 2025-08-27
W tym roku projekt modernizacji dworca!
A czy ja cie obrażam ZATROSKANY? Pisze ze masz jakaś chorobę na punkcie ***.Skąd znasz moje poglądy? No tak,każdy kto mysli inaczej ten PISIOR.Akurat jesteś w błędzie. No ale niech Ci będzie...Dla ciebie mogę być pisiorem
PUSTY DZBAN
12:54, 2025-08-26
Będzie nowy przebieg DK Nr 9
Za to u ZATROSKANEGO padło słowo klucz...***🤣😡
PUSTY DZBAN
12:51, 2025-08-26
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz