Grupa firm Stanisława Bobkiewicza i Wojciecha Cholewińskiego jest po Hucie Celsa największym pracodawcą w Ostrowcu Świętokrzyskim. W czterech zakładach na terenie miasta pracuje blisko 650 osób.
?php>Prace nad nową cysterną
?php>
Wizytówką grupy jest firma BC LDS jeden z największych, jeśli nie największy w kraju producent cystern paliwowych i gazowych - LPG. Na drogach i stacjach benzynowych w całym kraju, często zobaczyć można cysterny z logo BC. Wyjechały one z zakładu na Koszarach. Właściciele grupy w 2009 roku odkupili istniejący już zakład i zadbali o jego rozwój technologiczny. BC LDS produkcje także cysterny do przewozu produktów spożywczych, oleju, mazutu, oraz cysterny lotniskowe do tankowania samolotów. Firma zdobyła potrzebne certyfikaty umożliwiające rejestrację i eksploatację cystern na terenie całej UE, a także w Rosji, Białorusi, Ukrainie. Sporo cystern wyeksportowano.
?php>
Kilka lat temu ówczesny dyrektor zakładu, Alojzy Kidoń mówił o planach budowy cysterny kriogenicznej do przewozu gazu ziemnego skroplonego. Były one inspirowane oddaniem do użytku w Gazoporcie w Świnoujściu, terminalu przeładunkowego umożliwiającego odbiór skroplonego gazu. Jeśli projekt się powiedzie ? pisaliśmy trzy lata temu - będzie to sukces technologiczny rodzimej firmy, porównywalny do osiągnięć inżynierów z ostrowieckiej huty. Na świecie takie cysterny wykonuje tylko 6 producentów. BC uzyskała dofi nansowanie do projektu badawczo - rozwojowego. Trzeba jednak przyznać, że czas na jego realizację z uwagi na pandemię i kłopoty w zaopatrzeniu nie był najlepszy.
?php>
-Prace nad tym projektem są zaawansowane ? podkreślają właściciele grupy Stanisław Bobkiewicz i Wojciech Cholewiński. ? Zakupiliśmy już większość maszyn, potrzebnych do produkcji tych cystern, dokupujemy kolejne i tworzymy linię produkcyjną. Cysterny do przewozu gazu skroplonego LNG znacznie poszerzą naszą ofertę. Poza cysternami wykonywać będziemy również zbiorniki magazynowe.
?php>
?php>
Wymiana pokoleniowa
?php>
Drugą pod względem liczby zatrudnionych po BC LDSt jest firma Hutnik. Zgodnie z umową w momencie sprzedaży Huty Ostrowiec, przejęła ona pracowników wydziałów remontowych i innych przedsiębiorstw pracujących na rzecz Nowego Zakładu. Fachowcy z długoletnim doświadczeniem stanowią trzon załogi Hutnika. Głównym zadaniem tej firmy jest obsługa techniczna huty.
?php>-W tej grupie znalazło się wielu doskonałych fachowców. Niestety część z nich osiągnęła w ubiegłym i w tym roku wiek emerytalny i kończą karierę zawodową. Mamy też pracowników w wieku przedemerytalnym. Dokonuje się zatem zmiana pokoleniowa. Od ubiegłego roku odczuwamy kłopoty kadrowe. Nie jest łatwo zastąpić doświadczonych: ślusarzy, monterów, mechaników, operatorów maszyn, elektryków i hydraulików urządzeń przemysłowych ? podkreślają właściciele grupy.
?php>
Na szczęście w porę zadbano o kadrę techniczną. Firma zatrudnia młodych inżynierów, średnia wieku w firmach grupy to około czterdzieści lat, a więc są to specjaliści w najlepszym wieku, bowiem zdobyli już tak potrzebne doświadczenie, a równocześnie posiadają motywację do nowych wyzwań. Najlepsi i najbardziej doświadczeni pracownicy, kierowani są do najtrudniejszych i odpowiedzialnych zamówień, jak wykonanie konstrukcji dworca w Lublinie. Firma Grant z tej samej grupy od lat specjalizuje się zresztą w realizacji skomplikowanych urządzeń i konstrukcji dla hutnictwa, energetyki, górnictwa i budownictwa.
?php>
Wyzwanie dla ostrowczan
?php>
Budowa Dworca Metropolitalnego w Lublinie jest jednym z najciekawszych projektów architektonicznych w ostatnim czasie. Generalnie ma tam powstać Zintegrowane Centrum Komunikacyjne. Przebudowany zostanie cały kład komunikacyjny w tym rejonie, powstanie nowy obiekt dworca, a o oryginalności projektu stanowić mają słupy - drzewa. Według podobnego projektu zostały wybudowane dworce w Dubaju iw Londynie. Nic więc dziwnego, że lubelski projekt budzi takie zainteresowanie. W lokalnych mediach można przeczytać, że te właśnie elementy wymagają niezwykłej staranności w wykonaniu i precyzji. Jak się okazuje, konstrukcje te powstają w Ostrowcu Świętokrzyskim.
?php>
?php>
Mostostal Kraków długo szukał firmy, która podejmie się wykonania konstrukcji o wadze 2 tys. ton ? mówią prezesi ostrowieckiej grupy. To bardzo trudne w wykonawstwie zamówienie i nie było chętnego w kraju. Podjęliśmy się tego zadania i skierowaliśmy do pracy nad tą konstrukcją najlepszych i najbardziej doświadczonych naszych pracowników ? mówią prezesi grupy. Wykonujemy słupy nośne w kształcie drzew, dachu dworca. Montażem zajmie się warszawski Budimex. Kilka razy przyjeżdżały do Ostrowca komisje skierowane przez władze Lublina fi rm Budimex i Mostostal. Specjaliści oglądali nasze dzieło i nie kryli uznania dla wysokiej jakości wykonawstwa. Zaawansowanie tego zadania oceniamy na około 80 proc. Do końca marca przyszłego roku musimy dostarczyćkonstrukcje na miejsce.
?php>
Najtrudniejsze za nami
?php>
Właściciele grupy oceniają, że najtrudniejszy okres związany z pandemią i przyhamowaniem gospodarki jest już za nimi. W ostatnim roku walczyli o zamówienia. Dla przykładu trudno było sprzedać cysterny, ponieważ znacznie mniej wyprodukowano ciągników i nie było cystern na czym montować. Kryzys odnotował zresztą cały przemysł samochodowy.
?php>-Wiele firm z naszej branży, także z szeroko rozumianej branży budowlanej wpadło w spiralę zadłużenia lub upadło. Wykonawcy nie byli w stanie zrealizować zamówień. Ceny materiałów i surowców rosły z miesiąca na tydzień - słyszymy. Teraz najważniejszym celem dla ostrowieckiej grupy jest kupno dawnej Wytwórni Konstrukcji Stalowych i przeniesienie do nowego obiektu produkcji cystern, konstrukcji, urządzeń oraz maszyn dla przemysłu hutniczego, energetyki, górnictwa i budownictwa.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz